• Anonym (lilla jag)

Röntgen i tidig graviditet

Har precis upptäckt att jag är oplanerat gravid, måste vara i vecka 5.
    Nu på onsdag har jag tid till lungröntgen, för jag hade en lungsjukdom för en tid sedan. Så nu villl dom kolla om allt är som vanligt.
    Är det farligt att röntga sig så tidigt i graviditeten?

• Svar på tråden Röntgen i tidig graviditet
  • lunkentuss

Jag skulle magnetröntgas i vecka 9, det rekommenderades INTE sa dom. Kunde ge fosterskador/missfall osv när det var så tidigt. Nån gång efter vecka 20 tror jag dom sa var bättre elr okej att göra...

Ring för att vara på den säkra sidan!

• Fennyxx

Ring rtg avd och fråga! Lungrtg är inte jättemkt strålning, men min gissning är att man hellre gör undersökningen efter graviditeten om den inte är nödvändig just nu, men som sagt -ring med en gång. När du står där på onsdag är det inte säkert att de får tag på rätt läkare som kan avväga mellan risk och nytta med undersökningen.

• spacebeare

RING!!!!
    man får ju inte ens röntga tänderna ju!

• Fennyxx

Eller att man gör den lite senare, första trimestern är känsligast.

• Anonym

Jag gjorde en lungröntgen i v. 5. Sonen kom ut frisk och normal men det säger ju ingenting egentligen. Ring och hör efter.

• Venna
    spacebeare skrev 2008-10-13 22:22:14 följande:
    RING!!!!man får ju inte ens röntga tänderna ju!
    Jo, röntga tänderna går utmärkt. Man får ett blyskynke att ta på sig. Den strålningen är så lokal, och dessutom ihop med blyskynke så är det ingen fara. Om man inte röntgar tänderna väldigt ofta förstås.
  • spacebeare
    Venna skrev 2008-10-13 22:24:45 följande:
    Jo, röntga tänderna går utmärkt. Man får ett blyskynke att ta på sig. Den strålningen är så lokal, och dessutom ihop med blyskynke så är det ingen fara. Om man inte röntgar tänderna väldigt ofta förstås.
    min tandläkare ville inte......
  • Anonym (lilla jag)

Tack snälla ni för era snabba svar.
    Det kanske är bäst att ringa och fråga. Man vill ju inte utsätta den för onödiga risker.
    Anonym inlägg 5 visste du eller röntgenpersonalen att du var gravid? Sa dom att det var ofarligt.

• Anonym

De visste att jag var gravid. Röntgenpersonalen sa inte så mycket överhuvudtaget. Alltså någonstans säger det väl sig själv att det inte är bra med röntgen men mina lungor var vätskefyllda och de behövde röntgen för att se om det var läge att dränera eller inte. De var väl rädda att jag skulle bli sämre (hade svårt att andas som det var).

• Alexandra88

säg att du är gravid dom har sån sak dom lägger över magen så det inte är farligt va själv och röntgades och fick en sån över magen.

• Anonym

Hjälp, jag röntgade tänderna ca en v innan jag plussade......farligt alltså...jag hade inget blyförkläde på

Svar på tråden Röntgen i tidig graviditet