• ranniz

Varför kissar hunden i sängen?

Jag har ett problem med min 6 månaders valp.
    Han är i stortsätt rumsren. Men ofta när vi kommer in från kvällspromenaden och han har kissat ordentligt så sticker han direkt antingen till vår säng eller till sin egen och kissar.
    Jag förstår inte varför han gör såhär? Har funderat på om han kanske vill visa att han är den som bestämmer eller något.
    Någon som tro sig veta? Tacksam för svar!! :)

• Svar på tråden Varför kissar hunden i sängen?
  • mmiaa

Trots kanske? Har en vän som har samma problem med sin 7-månaders, inte varit så innan.

• miggs

dominansbeteende och trots.
    min förra hund gjorde så, hon fick inte vara i sängen men när jag sa till henne satte hon sig och pínkade nr jag stod och tittade på.

får hunden vara i sängen i vanliga fall? är det så, kanske han vill revirmarkera den som HANS och att ni får lov att sova där....
    om han får sova i sängen så bryt det, skaffa honom kanske en egen bädd om ni inte redan har en som ni ställer vid sängen så han förstår att sängen är eran, bädden är hans.

• ranniz

tack så mkt för svaren! Ska jobba på detta nu. Och hoppas att det blir bättre!

• Pikaur

Könsmognad och trots. Hanhund va? Det är dags för lydnadskurs för att stärka ert ledarskap över hunden då det är test av gränser för fulla muggar i och med beteendet

• Pansarhamster

Min ena hund gjorde precis så när han var omkring 6-8 månader. Minns inte riktigt.

Han fick inte vara i vår säng men smög in i obevakade ögonblick och kissade i sängen. Kunde för övrigt kissa i sin egen bädd eller på leksaker han hade också.

Pratade med uppfödaren om detta och hon menade att det är dominans, som flera också skrivit här över.

Din hund gör så för att visa "här är min plats".

Lösning: Passa på honom precis innan han tänker kissa och skäll till ordentligt på honom. Skräm honom och han kommer inte göra om det. Du måste visa att sängen är DIN och inte hans. Åtgärdar du inte problemet nu så riskerar det att fastna hårdare hos honom, och då blir det svårare att arbeta bort.

Det är också bra att totalförbjuda honom i sängen en tid under denna träning.

Svar på tråden Varför kissar hunden i sängen?