• Anonym (?)

Utredning om misshandel

Om polisen kommer hem till en familj där kvinnans mamma som inte finns på orten har ringt dom och bett dom åka dit pga bråk och pga att mannen varit våldsam mot kvinnan tidigare. (ej blivit polisanmält eller känt), och det framkommer att mannen dragit ner kvinnan på sängen och inget mer hänt. Inga slag eller andra våldsamheter.

Kvinnan vill inte göra anmälan. Men poliserna säger att dom kommer att göra sin anmälan som dom är skyldiga till att göra.
    Poliserna ringer upp kvinnans mamma och säger att dom kommer göra en utredning om misshandel.
    Hur troligt är det att fallet läggs ner?
    Kvinnan vill inte medverka.
  • Svar på tråden Utredning om misshandel
  • Anonym

Det ligger ju under allmänt åtal. Det kan bli en fällande dom även om kvinnan nekar till händelsen. Men svårt om det inte finns vittnen eller andra bevis.

• mammyfine

Skulle gissa på att det är MYCKET troligt att fallet läggs ner, utan att ha någon som helst kunskap om sådana ärenden.

Att "dra ner" någon på sängen är väl knappast misshandel? Blev det några skador el blåmärken på kvinnans kropp t ex?

• Anonym

Rätt så troligt, om det inte finns vittnen till händelsen som kan intyga att de sett en misshandel. Tyvärr, måste jag säga! För visst kan det vara ogrundade anklagelser från anmälaren (p.ga personligt agg etc) men i många fall så har det hänt något på riktigt. Och många misshandlade kvinnor väljer att förneka att de blir utsatta.

• Anonym (?)

Nej. Inga märken.

• Anonym

Är det dig det handlar om? Blir du misshandlad?

• Anonym (?)

Ja det är mig det handlar om, och nej jag anser inte att jag blir misshandlad.

Han höll mig i handleden och drog ner mig i sängen och gick iväg. Är det detta poliserna kommer basera sin anmälan på?
  • Anonym (?)

Jag var i telefon med min mamma under tiden och samtalet bröts. Hon blev väl rädd och ringde polisen och bad dem åka hit och kolla så allt var ok.

• Anonym

jag anmälde min man för att ha hotat att döda mig, ta med sig barnet utomlands, och psykisk misshandel. men när jag tog tillbaka anmälan fick jag brev hem om att åtalet lagts ner pga av att kvinnan inte medverkade längre. eller vad de nu stod. men fallet blev nedlagt iallafall.

• Anonym (?)

Kommer jag bli kallad till förhör?

• Anonym

Ok, det är ditt liv TS. Men att dra ner dig på sängen och hålla i dina handleder är INTE ok. Även om du inte anser att det var misshandel och även om det aldrig hänt tidigare så bör du ta det som en varningsignal.Vad händer nästa gång?

• Anonym (Fängelse!)

Det har hänt tidigare
    TS: "mannen varit våldsam mot kvinnan tidigare"

• Anonym (?)

Jag vill bara veta hur troligt det är att dom går vidare. Det är väl denna incidenten dom baserar det på.

• Anonym (Fängelse!)

Med största sannolikhet kommer inte polis och åklagare gå vidare den här gången

Med största sannolikhet kommer mannen gå vidare med mer och mer våld.

Med största sannolikhet kommer polis, åklagare och sjukvård gå vidare i framtiden

Med viss sannolikhet kommer begravningsbyrå gå vidare i framtiden

Anonym (?) skrev 2008-10-14 10:52:33 följande:

Jag vill bara veta hur troligt det är att dom går vidare. Det är väl denna incidenten dom baserar det på.
  • Anonym (?)

Jag vill så gärna tro på att alla kan ändra sig.

Det som jag som mest har fått är en örfil eller slag på låret. Jag tycker inte att det är så farlig även om det inte alls är ok! Det vet jag.
  • Anonym (Fängelse!)

Anonym (?) skrev 2008-10-14 11:01:10 följande:

Jag vill så gärna tro på att alla kan ändra sig.

Det som jag som mest har fått är en örfil eller slag på låret. Jag tycker inte att det är så farlig även om det inte alls är ok! Det vet jag.
    En misshandelsdom kan var ett bra sätt att få en förändring. En tydlig markering från alla håll att det inte är acceptabelt. Mycket bättre än en ständigt förlåtande, feg och krypande sambo som genom sitt agerande visar att det är ett acceptabelt beteende och att inge ändring behövs.
  • Maddeliix

Polisen kommer lägga ner det, jag hade en kille som misshandlade mig i över 1 år och han blev anmäld av en kompis till mig en gång så polisen kom och dom såg t.om märken och hörde hur han hotade mig till livet eller så hörde dom iaf hoten som inte var om livet.. det fanns tre vittnen men jag ville inte medverka och dom la ner detta..

• Kaslin 070227 för evigt

ursäkta men tycker att det är väldigt konstigt att dom lägger ner åtalet,anmälan pga att man inte vill medvärka..

Så här är det enligt polisen:

Om kvinnan blir misshandlat av sin make,sambo,närstående så tar dom upp det vare sig du vill medvärka eller inte,när polisen väl har tagit killen för förhör och kanske anhållit han misstänkt för misshandel eller kvinnofridskränkning,

ta tillbaka anmälan och medvärka är olika saker..

När du väl har anmält din make/sambo så kan du inte ta till baka anmälan det går vidare för att det är inget med dig att göra utom myndigeters uppgift.

Medverka menas med att du inte vill vara med på det viset kan inte din advokat medverka ev rättegång Hon/han får inte fråga något utav den misstänka,du som blivit misshandlat ska svara själv så gott du kan för den andre advokaten + åklagaren..

ett ex:maken misshandlar sin fru,hon själv/eller någon annan ringer polisen o anmäler detta oftast på plats,maken ta in på förhör,han kan bli anhållen,häktat fram till rättegång..

Du kvinna ångrar att du anmält och känner panik(han är inte sån,han är ju snäll egentligen bla bla)

Du ringer till polisen o säger jag vill ta tillbaka anmälan.
    Polisen:tyvärr det går inte du kan inget göra nu detta är upp till åklagaren.
    DU:ja,men jag vill inte medvärka längre,då berättar hon vad det betyder..

Du: som kvinna kan berätta din version i rättegång om det blir något.allt du sakt till åklagaren kommer hon ta upp,men eftersom du aldrig behöver vittna så kan du neka till allt o säga din versinon hur det gick(fast det k

• Kaslin 070227 för evigt

ursäkta men tycker att det är väldigt konstigt att dom lägger ner åtalet,anmälan pga att man inte vill medvärka..

Så här är det enligt polisen:

Om kvinnan blir misshandlat av sin make,sambo,närstående så tar dom upp det vare sig du vill medvärka eller inte,när polisen väl har tagit killen för förhör och kanske anhållit han misstänkt för misshandel eller kvinnofridskränkning,

ta tillbaka anmälan och medvärka är olika saker..

När du väl har anmält din make/sambo så kan du inte ta till baka anmälan det går vidare för att det är inget med dig att göra utom myndigeters uppgift.

Medverka menas med att du inte vill vara med på det viset kan inte din advokat medverka ev rättegång Hon/han får inte fråga något utav den misstänka,du som blivit misshandlat ska svara själv så gott du kan för den andre advokaten + åklagaren..

ett ex:maken misshandlar sin fru,hon själv/eller någon annan ringer polisen o anmäler detta oftast på plats,maken ta in på förhör,han kan bli anhållen,häktat fram till rättegång..

Du kvinna ångrar att du anmält och känner panik(han är inte sån,han är ju snäll egentligen bla bla)

Du ringer till polisen o säger jag vill ta tillbaka anmälan.
    Polisen:tyvärr det går inte du kan inget göra nu detta är upp till åklagaren.
    DU:ja,men jag vill inte medvärka längre,då berättar hon vad det betyder..

Du: som kvinna kan berätta din version i rättegång om det blir något.allt du sakt till åklagaren kommer hon ta upp,men eftersom du aldrig behöver vittna så kan du neka till allt o säga din versinon hur det gick(fast det k

• Anonym (?)

Jag har inte gjort nån anmälan. Dom frågade mig om jag ville men jag sa nej.

Svar på tråden Utredning om misshandel