• Liselotte B

Bekymmer med AVA Riga

Hej!
    Allt var planerat för äggdonation på AVA i Riga. Bara några tester kvar och sen skulle vi köra. Så när de får mitt FSH/LH resultat föreslår de plötsligt IVF/ICSI ist f äggdonation eftersom nivåerna var bra. Vad kul, svarar vi, det gör vi gärna, även om jag är bra gammal, 46. Sedan dess är det hopplöst att få dem att höra av sig svara på mail, vara nåbara på telefon. Vad kan ha hänt??? Vi är ju kunder som är beredda att betala massor för de tjäbnster de gör hela dagarna och de bara totalt ignorerar oss.

Har ni några idéer eller egna erfarenheter av det slaget?

• Svar på tråden Bekymmer med AVA Riga
  • Bette

Hej Liselotte: Det låter konstigt, jag har bara fått bra bemötande från de. Koordinatorn svarar på mail och så. Det som jag inte förstår är att de rekommenderar er IVF, har ni gjort flera IVF:er tidigare? Du är ju inte jätteung heller som du skriver, jag menar 46 år är ingen ålder men vill man ha barn nu så har man kanske inte så mycket tid att spela på. Vill ni göra ÄD så tycker jag att du ska trycka på om det, i och med att det är väldigt unga donatorer så ökar ju chansen för att man skall bli gravid. En kvinnas ägg försämras ju i kvalitet med tiden. Jag har dock aldrig haft bra kvalitet på mina ägg, så för oss är ÄD enda alternativet. Vi skall göra ÄD nu i november. Det man kan göra är IVF med PGD, PGD innebär att de går in och kollar på de vanligaste genförändr, de färgar generna på något sätt. Då kan de efter några dagar se vilka embryon som är tillräckligt bra och sätta tillbaka de. Fundera på vad du verkligen vill och kontakta sedan de och berätta, det är ändå ni som betalar ni är kunden/kunderna.

Vad var det för tester som du skulle ta? Skall man ta några blodprover innan man åker till Riga för ÄD?

• Scilla66

Hej!
    Jag har också nyligen besökt AVA kliniken i Riga. Även vi fick frågan om vi inte var intresserade av IVF eftersom mina värden var mkt bra och jag i deras ögon inte är så gammal (42 år). Vi sade dock att vi har bestämt oss för att köra med ÄD direkt och sedan var det inget mer prat om det. Det borde ju inte vara för att de på något sätt tjänar mer pengar på att föreslå IVF istället för ÄD utan jag tror nog mer att det är med hänsyn till oss som de förslår det eftersom vi ju i många svenska läkares ögon är förbrukade när vi passerat 40 års- sträcket.
    Kram
    Scilla

• Liselotte B

Tack snälla Bette och Scilla66 för era rara svar!

Bette: jo proverna var att kolla att vi inte hade HIV, syfilis eller hepatit, att min mans sperma var okej och hurdana mina hormonnivåer (FSH/LH) var. Ska inte ni göra dem?

Ja det är förvånande hur de förändrats, förut svarade Lena med blixtens hastighet! Vi har lessnat lite nu efter en veckas tystnad och tittar på möjligheterna i Tjeckien.

• Solkattan

Bette:
    Ursäkta att jag klampar in såhär i tråden... men jag är lite nyfiken på IVF med PDG. Vi har nämligen blivit utdömda för det alternativet i sverige pga för få spermier... (har ett genetiskt fel på spermierna plus väldigt få).
    Men jag har lite svårt att släppa det som ett möjligt alternativ. Nu ska vi köra på med donerade spermier men ändå ligger tanken där o knager om vi kanske kanske skulle kunna lyckas med PDG/IVF.
    Så jag undrar lite om du vet vad det kostar..? Har du nån länk till AVA klinikens hemsida..?
    (kanske kan jag hitta den själv om jag letar.. men men.. lättare att fråga.. :)).

/solkatta

• Solkattan

Tack... har mailat dem o frågat lite... spännade o se vad de svarar!

//solkatta

• hymafr

Liselotte B: Blir mycket förvånad och bestört när jag läser att du som 46-åring fått rådet att prova IVF.
    Chansen att du ska få fram ett friskt ägg är verkligen minimal.
    Äggdonation innebär ju att dina chanser ökar betydligt.

Jag gjorde IVF med PGD när jag var 42. Alla mina ägg hade kromosomförändringar!

Låter som om kliniken har ont om donatorer men behöver få in pengar.

• Bette

Hej igen,

Kliniken har inte mig veteligt ont om donatorer. Jag tror som scilla att de föreslår det med tanke på en själv. Mig föreslog de aldrig det med tanke på att min kvalitet på ägg är så dålig.

PGD kan fungera, kan de inte göra PGD med ICSI, alltså de sätter in spermien i ägget, spermien simmar alltså inte själv, om det är dåliga simmare som han har.

Bette

• Sleepingbeuty

För at göra PGD så behöver du minst 10 ägg vid äggplock.En PGD undersökning görs i 3 steg och är omfattande.Det är flera ägg som dukar under, under undersökningen i de 3 stegen.Goggla på det så kan du hitta hur det görs.Det är förbjudet i sverige och det ifrågasätts nu att kliniker erbjuder utomlands det, då graviditetschanserna inte ökar för att man gör det.
    I Sverige görs det BARA om Socialstyrelsen godkänner det för viss ärftlig sjukdom.
    Jag tycker inte heller att det är försvarsbart att erbjuda IVF på bara baserade blodprover då det inte talar om hela sanningen om dina äggs kvalitet.
    Har din man dålig sperma, alltså inte bara dåliga simmare, så skulle jag inte använda dom.
    Jag kanske låter krass.Men spelar det genetiska inte så stor roll eftersom ni hade tänkt på ÄD så ta donerade spermier också.
    Har din man dåliga spermier så kanske det ändå inte lyckas fast du får ett fint ägg i ÄD.Du kan få missfall eller att det inte tar sig.
    Nu vet jag inte vad för fel din man har på sina spermier.
    Men kör på ÄD för sjutton!!
    Det ökar dina chanser direkt på många procent!

Jag tror de absolut vill ha in pengar medan ni väntar på en donator.Många kanske inte vill känna vid att de ÄR VINSTDRIVANDE företag och nu när det är sådan lågkonjuktur så blir det också färre kunder.Dyrare för dom.Erkänn att de vill ha pengar.Det är det Dr Ralfh Archorn lever på.Mångmiljonär!

Bette skrev 2008-10-15 14:13:36 följande:
    Hej igen,Kliniken har inte mig veteligt ont om donatorer. Jag tror som scilla att de föreslår det med tanke på en själv. Mig föreslog de aldrig det med tanke på att min kvalitet på ägg är så dålig. PGD kan fungera, kan de inte göra PGD med ICSI, alltså de sätter in spermien i ägget, spermien simmar alltså inte själv, om det är dåliga simmare som han har. Bette
  • Liselotte B

Puh, nu kom de loss äntligen efter tio dagars oförklarlig tystnad! Så vi är på g med äggdonation rätt snart. Vad spännande det är!

• Bette

Hej Liselotte B

Vad bra att de äntligen svarade och att ni är igång med ÄD, själv börjar jag med nedregleringsspruta på fredag, du kommer att få donator snart, det gick fort för oss, bara några veckor.

Bette

• Liselotte B

Tack rara Bette! Jag önskar dig all lycka till!

Svar på tråden Bekymmer med AVA Riga