• Fidelis ad urnam

Jag klarar inte av denna kurs *gråter* (långt)

Jag har tenta i Java om två veckor och jag kommer inte klara den. Jag förstår inte, jag ser inte logiken i det.

Vi har haft veckouppgifter under fem veckor nu (femte och sista veckouppgiften har vi nu). Den första kändes förjävlig rent ut sagt, jag förstod ingenting. Den andra kändes bättre och den tredje klarade jag nästan helt utan handledning och efter den kändes det hoppfullt, som om det hade lossnat för mig.

Men så kom fjärde veckouppgiften. Jag förstod ingenting, absolut ingenting, och fick på handledningarna men det hjälpte inte mycket då läraren mer eller mindre gav mig svaret men jag förstod ingenting.

Den veckouppgiften fick jag uppskov på men den lämnades ändå in utan att vara komplett. Kände att jag inte klarade av den och accepterade att det blir rest på den.
    Nu satte jag mig med femte veckouppgiften under handledningen och ser till min fasa att  den uppgift jag inte klarade av i veckouppgift fyra är den uppgift HELA veckouppgift fem ska bygga på!
    Så jag fick be läraren om hjälp att lösa det jag inte klarade av i den uppgiften, hela handledningstiden gick åt att lösa den och jag förstod ingenting, verkligen ingenting.

Det slutade med att jag kände hur bägaren var på väg att rinna över, jag packade mina saker och gick in på närmsta toalett och grät i ren och skär panik.

Hela promenaden hem kändes det som att någonting kramar sönder mig inifrån, jag kan inte andas, huvudet snurrar, jag kan knappt kontrollera gråtatackerna.
    Vad är det med mig?

Amor vincit omnia et nos cedamus amori
  • Svar på tråden Jag klarar inte av denna kurs *gråter* (långt)
  • bisektris

Jag har tyvärr inga råd att ge dig, men jag vet precis hur du känner. Jag upplever en liknade situation just nu i en kurs jag läser. Sjuka barn och sömnbrist har helt enkelt gjort det omöjligt för mig att hinna med, och nu närmar sig slutprovet med stormsteg.

Kan bara önska dig lycka till och hoppas att det ordnar sig.

• Kristin24

jobbigt, jag gick en kurs i programmering och fattade verkligen ingenting... gjorde provet genom att gissa och hade gissat rätt på en hel del. Men hoppade av kursen, kan inte läsa något som jag verkligen inte fattar hur mycket än läraren förklarar.

Är detta en kurs du måste ha?
    Kan du inte få en sorts guide till svaren.

Go och glad Kexchoklad
  • Lincon

Förstår paniken! Finns det ingen i samma kurs som du kanske pratar lite mer med som skulle kunna hjälpa dig? Eller någon i din omgivning som kan sätta sig ner och gå igenom allt från början och som kanske förstår mer och då kan förklara på ett begripligt sätt för dig? Annars kanske du på egen hand kan försöka gå igenom allt från början för att försöka förstå. Låser man bara upp den där nyckeln så brukar det gå!

Lycka till, du kan göra det! :)

• kaksmulan

Åh, vännen!

Jag förstår dig helt och fast! Det är hemskt när man känner att man inte på något vis kommer att klara av något och att man inte förstår. Jag känner igen din panik men vet också att det finns lösning på ditt problem.
    Jag är doktorand i kirurgi och undervisar på universitetet en hel del. Därför vet jag också att det helt ok för dig som student att gå till den som har kursen och be om hjälp. Säg som det är, att du verkligen verkligen verkligen inte fattar. Be att få boka en tid då han kan hjälpa dig så att du kan komma vidare. Om det är en bra lärare som vill studenterna väl (vilket de flesta vill) så kommer han att hitta någon timma till dig där han, eller hon, har tid att hjälpa dig. Om han/hon inte gör det så gå till den som är kursansvarig och be om hjälp så att du kan få någon annan att hjälpa dig. Institutionen får pengar för varje student som klarar av kurserna så det ligger i deras intresse att du klarar dig också. Du ska se att det ordnar sig.

Lycka till! *kramar*

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • Sencha

Ibland ska man tillåta sig att inse att det här är inte min grej, istället för att bita ihop och tvinga sig själv.

Ungefär som du känner kände jag när jag läste kemi. Jag klarade kursen i slutändan, men jag hade gått sönder inombords, fick hoppa av studierna ett tag och mådde inte bra på länge.

Så mitt viktigaste råd är: lyssna på dig själv.

• Fidelis ad urnam
    kaksmulan skrev 2008-10-14 13:05:51 följande:
    Åh, vännen!Jag förstår dig helt och fast! Det är hemskt när man känner att man inte på något vis kommer att klara av något och att man inte förstår. Jag känner igen din panik men vet också att det finns lösning på ditt problem.Jag är doktorand i kirurgi och undervisar på universitetet en hel del. Därför vet jag också att det helt ok för dig som student att gå till den som har kursen och be om hjälp. Säg som det är, att du verkligen verkligen verkligen inte fattar. Be att få boka en tid då han kan hjälpa dig så att du kan komma vidare. Om det är en bra lärare som vill studenterna väl (vilket de flesta vill) så kommer han att hitta någon timma till dig där han, eller hon, har tid att hjälpa dig. Om han/hon inte gör det så gå till den som är kursansvarig och be om hjälp så att du kan få någon annan att hjälpa dig. Institutionen får pengar för varje student som klarar av kurserna så det ligger i deras intresse att du klarar dig också. Du ska se att det ordnar sig.Lycka till! *kramar*
    Han försökte lära mig idag, men för varje fråga (på korrekt språk inom java) förstod jag mindre och mindre. Hans frågor fick mig att känna mig mer och mer korkad.

Jag kanske helt enkelt ÄR för korkad för Java, jag kanske hör hemma inom ett enkelt yrke där det inte krävs någonting av mig.

Allt jag klarar av just nu är att gråta, kan inte stoppa det. Har bara sådan ångest, vill bara lägga mig ner och sova bort resten av all tid.
  • Fidelis ad urnam

Ska det inte kännas enklare med tiden? Ska det inte mot kursens slut kännas som att man förstår och som att det har klarnat?
    Tyder det inte på att jag är oerhört korkad som måste kämpa så, nu, i slutet?

Jag kan inte ha utvecklats ett dugg.

• kaksmulan
    Svar på #6
    Java kanske inte är något för dig, det kan jag inte avgöra. Men jag tror inte att du är korkad och att du inte klarar av det. Berätta ändå för läraren att du inte förstod. Berätta att du var så stressad och trött (för det verkar du vara nu, vännen) och att du därför inte förstod vad han menade helt till fullo. Prata med honom så ska du se att han kan hjälpa dig en gång till.
    Grejen med oss lärare (nästan alla i alla fall) är att vi har ett litet ego i oss som så otroligt gärna vill att studenterna ska klara tentan så vi nästan viker oss dubbla för att få dem att förstå. Det är så sorgligt när flera studenter inte förstår vad man menar och inte kommer för hjälp. Ibland ser jag att trots att jag förklarar så fattar de nada och ändå inte säger något. Det är lite frustrerande i sig.
    Du är säkert helt slut nu i kroppen och i själen. Försök att vila nu resten av dagen, lägg dig och sov tidigt och ge dig på det hela igen i morgon. Kanske känns det bättre då. Men snälla, prata med läraren igen, för DIN skull. Korkad är du inte, för var du det skulle du inte tycka att det här var jobbigt. Var du verkligen korkad skulle du inte ens ha insett hur svårt det här är!

*Kramar om igen*
  • Chilipeppar

Jag känner verkligen igen känslan, har stött på flera sådana kurser under min utbildning. Även om jag har ett par tentor efter mig, har jag klarat mig igenom vissa kurser som känts omöjliga. Även om det det ibland krävts mer än en tenta för att klara det.

Jag vet inte vad det är för utbildning du läser, men för mig är det omöjligt att bara strunta i de kurser jag har svårt för, eftersom det isf innebär att jag inte får min examen. Det jag vill ha sagt är att det går! Du kanske behöver lite längre tid på dig, kanske mer än en tenta, men om du behöver kurser i din utbilning, ge inte upp!

Jag har själv läst en hel del programmering och hade svårt för det i början av den första kursen jag läste. Men jag kände, liksom många andra på min utbildning, att det är som en tröskel att ta sig över. Det är ett helt nytt sätt att tänka, ett helt nytt språk och det krävs övning.

• Bling1975

Finns det ingen annan som kan hjälpa dig? Kanske en kurskamarat eller en bekant som arbetar med Java. Någon som kan förklara på ett annat sätt.

Jag tror att det finns en väg för alla att lära sig något, visst kan det vara svårare för vissa och enklare för andra. Men vi har alla vårt egna tankemönster och ibland möter vi människor som har ett så annorlunda tankemönster att vi inte kan förstå det som förklaras. Med rätt lärare för rätt elev så kan det bli fantastiskt.

Som exempel så var jag själv helt hopplös på matte under hela mellanstadiet. Det pratades om stödundervisning och tragglades hemma. Sedan började jag sjuan med en ny lärare som blev som en uppenbarelse för mig. När han förklarade blev allt helt självklart. Jag gick från att vara sämst i klassen till att bli bäst på skolan i matte, jag undervisade tom sjuorna när jag gick i nian om någon lärare var sjuk.

Hitta din person som kan ta dig över tröskeln och in i programmeringens värld!

Stitch längtar efter Lilo
  • kaksmulan
    Svar på #7
    Nej! Du får tänka på att de flesta kurser bara blir svårare och svårare. De går djupare in i olika frågor och blir mer komplicerade. Jag tror nog att de flesta studenter känner att det blir svårare på slutet av kurserna!
  • suziz

Nu är det så med programmering att man måste komma över en tröskel som jag brukar säga. Många hinner inte över den tröskeln under kursens gång, och det är inte för att de är dumma utan det är (förutom att kurserna alltid går för fort fram) för att de tänker på ett annat sätt och det tar tid att lära om sig.

Läraren är också oftast en som haft lätt för programmering och inte har tillräcklig förmåga att förklara på andra sätt än han/hon själv tänker på. Ord som är självklara för läraren känns som rena rappakaljan för den stackars studenten...

• Fidelis ad urnam
    Bling1975 skrev 2008-10-14 17:54:37 följande:
    Finns det ingen annan som kan hjälpa dig? Kanske en kurskamarat eller en bekant som arbetar med Java. Någon som kan förklara på ett annat sätt.Jag tror att det finns en väg för alla att lära sig något, visst kan det vara svårare för vissa och enklare för andra. Men vi har alla vårt egna tankemönster och ibland möter vi människor som har ett så annorlunda tankemönster att vi inte kan förstå det som förklaras. Med rätt lärare för rätt elev så kan det bli fantastiskt.Som exempel så var jag själv helt hopplös på matte under hela mellanstadiet. Det pratades om stödundervisning och tragglades hemma. Sedan började jag sjuan med en ny lärare som blev som en uppenbarelse för mig. När han förklarade blev allt helt självklart. Jag gick från att vara sämst i klassen till att bli bäst på skolan i matte, jag undervisade tom sjuorna när jag gick i nian om någon lärare var sjuk.Hitta din person som kan ta dig över tröskeln och in i programmeringens värld!
    tyvärr så har jag inte det. Känner ingen som kan java och min studiegrupp är helpissig.
    Idag frågade jag ena killen om hjälp och blev ignorerar. Så mycket hjälp fick man.
    Vägrar låta dem se mig bryta samman
  • Bling1975

Det var tråkigt - trist attityd från studiegruppen. Men se det inte som om du skulle vara dum eller inte kunna lära dig detta. Nu kanske det är så att du inte kommer att klara kursen eftersom du inte kan få den hjälp du behöver. Men jag tycker inte att du ska ge upp, kanske kan skolan ordna en "mentor" som har gått kursen tidigare? Du kommer att fixa det förr eller senare och det är inte hela världen att misslyckas ibland!

Stitch längtar efter Lilo
  • Fidelis ad urnam
    Bling1975 skrev 2008-10-14 19:12:51 följande:
    Det var tråkigt - trist attityd från studiegruppen. Men se det inte som om du skulle vara dum eller inte kunna lära dig detta. Nu kanske det är så att du inte kommer att klara kursen eftersom du inte kan få den hjälp du behöver. Men jag tycker inte att du ska ge upp, kanske kan skolan ordna en "mentor" som har gått kursen tidigare? Du kommer att fixa det förr eller senare och det är inte hela världen att misslyckas ibland!
    Jag hatar att misslyckas
    Jg tror att jag har panikångest just nu,,,svårt att andas, det gör ont i kroppne, trycker över bröstet, ont i huvudet och bara gråter......
    Hatar att misslyckas
  • Fidelis ad urnam

Jag har gett upp.
    Har mailat med läraren och han vet hur dåligt jag mår och jag har försökt. Men jag klarar inte sista veckouppgiften, inte ens när han förklarar hur han skulle ha gjort förstår jag hur jag ska börja

• Lumina

Vad tråkigt att inte ens läraren kunnat hjälpa dig... Om det kan vara till någon tröst så kan det ibland vara bra att ta en paus och få lite distans till alltihopa, sen kanske allting klarnar för dig. Hur som helst så hoppas jag att det kommer att ordna sig för dig.
    *kram*

• LLNLLLNB

Men du är inte korkad!! Det var bara inte din grej med Java.
    Jösses, om alla som inte kan Java skulle vara blåsta, ja, då
    Man är bra på olika grejer.
    Ungefär som med karlar, I gymnasiet avgudade mina kompisar Kevin Costner och jag fattade bara inte grejen. Jag tittade och tittade på honom, men jag fattade lik förbaskat inte vad som var så speciellt med honom.
    Visst kände jag mig lite udda, men vadå?!
    Förstår du hur jag menar?
    Bara för att det handlar om kunskap ska du inte ta det hårdare än om det gällt Kevin Costner. Det var bara inte din grej!
    Bra att du inte envisades. Nu kan du lägga energin på något som GER energi istället för att TA som Javan gjorde.

Svar på tråden Jag klarar inte av denna kurs *gråter* (långt)