• Nymne

Jobba i Norge?!

Vad har man för levnadsstandard i Norge egentligen? Är allt så svinigt dyrt där egentligen och hur upplever man det när man kommer från Sverige? Hur mycket kostar tex maten för en familj på 3 pers/månaden?

Min sambo har fått erbjudande om ett jobb i Norge. Han skulle få 445 tNOK om året, dvs ca 27 tNOK efter skatt i månaden. Jag har 18 tSEK stipendium/månaden som jag kan ta med mig. Dagis kommer att kosta max 2500 NOK har vi fått reda på, men resten? Kan man ha en bra levnadsstandard med de lönerna? Hur ligger hyrorna?

• Svar på tråden Jobba i Norge?!
  • crasygirl

Vitvaror frå du oftast betala sjäölv. Visst är viss mat dyr. Men bor man nära svenska gränsen så kan man ju åka till sverige och handla. Syrran åkte till charlottenberg och handlade.

Men man kan även handla billig mat, vissa saker kunde t.om ligga på samma som i sverige.

så jag tror nog ni kan leva det bra i norge. så länge ni inte ska äta "skräpmat" ute varje dag

• Nymne

Vi kommer att bo i Oslo. Så visst kanske man kan åka till Sverige och handla ibland.

Någon som vet hur dagis i norge fungerar? Det finns plats på ett privat dagis för 2500 i månaden. Hur stora brukar grupperna vara? (1,5-åring)

• asplundskan
    Nymne skrev 2008-10-14 16:34:06 följande:
    Vi kommer att bo i Oslo. Så visst kanske man kan åka till Sverige och handla ibland.Någon som vet hur dagis i norge fungerar? Det finns plats på ett privat dagis för 2500 i månaden. Hur stora brukar grupperna vara? (1,5-åring)
    hej! jag jobbar som barnehageassistent (dagisfröken) här i oslo. För dem som är i 1-2 års åldern så kostar det runt 2500 norska i månaden. Ni kommer äääälska att bo här!! Det finns faktiskt billig mat här också, ica är ju dyrt här med den finns bunnpris och lite andra kedjor också. Så just nu när matpriserna i sverige också stiger så är det inte såå stor skillnad. Den största skillnaden jag har märkt är skillnaden på öl och cider i sverige! Det är 3 ggr så dyrt att köpa sådant här. Men det går ju att köpa med lite grann från sverige. Hoppas ni flyttar hit:)
  • Kira1982

blev lite nyfiken bara: pluggar du eftersom du har 18000kr i stipendium/månaden? är ju rätt mycket

• Nymne

Asplundskan:
    Det låter helt fantastiskt bra! Vi har redan en väldigt positiv känsla för Norge, men tänkte att det kanske är fördommar
    Är det svårt att få tag i lägenhet? Det är ju det första man tänker på när man kommer från Stockholm. (vi vill nog inte betala mer än 12 tNOK för minst 3 rum...
    (bra att vi inte dricker alkohol då )

Kira:
    Jag är postDoc. Dvs jag har doktorerat och har 8 års utbildning bakom mig. Jag tycker inte att stipendium på 18 000 är speciellt bra alls. Det motsvarar en lön på ca 25 kSEK (vilket är ganska lågt med tanke på utbildningen, men inte alls ovanligt för en postDoc i Sverige). Bara det att stipendiet inte ger pension eller räknas som SGI, tex. Ingen föräldraförsäkring, ingen sjukförsäkring. Inget vidare, faktiskt.

• asplundskan
    Nymne skrev 2008-10-14 18:31:20 följande:
    [citat]
    Asplundskan:Det låter helt fantastiskt bra! Vi har redan en väldigt positiv känsla för Norge, men tänkte att det kanske är fördommar Är det svårt att få tag i lägenhet? Det är ju det första man tänker på när man kommer från Stockholm. (vi vill nog inte betala mer än 12 tNOK för minst 3 rum...(bra att vi inte dricker alkohol då )

nejdå, det är inte svårt. Men att få tag i en hyfsat fin lägenhet i de "bättre" områdena så är det lite dyrare. Vad jag menar på de mindre bra områdena som finns är då att det innefattar en hel del knark och prostitution. I vårat område kostar lägenheten 8000 nok i månaden, för en 1,5:a på 45 kvardrat. En trea på ett annat fint område som majorstuen som det även finns bra förbindelse, så kan du få en lgh för 12000 nok i månaden:) Om du vill ha mera tips på vad som helst så inboxa mig bara, så hjälper jag gärna till! Jag vet att jag gärna hade fått veta lite innan vi flyttade hit;P
Svar på tråden Jobba i Norge?!