Inlägg från: Nymne |Visa alla inlägg
  • Nymne

Jobba i Norge?!

Vad har man för levnadsstandard i Norge egentligen? Är allt så svinigt dyrt där egentligen och hur upplever man det när man kommer från Sverige? Hur mycket kostar tex maten för en familj på 3 pers/månaden?

Min sambo har fått erbjudande om ett jobb i Norge. Han skulle få 445 tNOK om året, dvs ca 27 tNOK efter skatt i månaden. Jag har 18 tSEK stipendium/månaden som jag kan ta med mig. Dagis kommer att kosta max 2500 NOK har vi fått reda på, men resten? Kan man ha en bra levnadsstandard med de lönerna? Hur ligger hyrorna?

• Svar på tråden Jobba i Norge?!
  • Nymne

Vi kommer att bo i Oslo. Så visst kanske man kan åka till Sverige och handla ibland.

Någon som vet hur dagis i norge fungerar? Det finns plats på ett privat dagis för 2500 i månaden. Hur stora brukar grupperna vara? (1,5-åring)

• Nymne

Asplundskan:
    Det låter helt fantastiskt bra! Vi har redan en väldigt positiv känsla för Norge, men tänkte att det kanske är fördommar
    Är det svårt att få tag i lägenhet? Det är ju det första man tänker på när man kommer från Stockholm. (vi vill nog inte betala mer än 12 tNOK för minst 3 rum...
    (bra att vi inte dricker alkohol då )

Kira:
    Jag är postDoc. Dvs jag har doktorerat och har 8 års utbildning bakom mig. Jag tycker inte att stipendium på 18 000 är speciellt bra alls. Det motsvarar en lön på ca 25 kSEK (vilket är ganska lågt med tanke på utbildningen, men inte alls ovanligt för en postDoc i Sverige). Bara det att stipendiet inte ger pension eller räknas som SGI, tex. Ingen föräldraförsäkring, ingen sjukförsäkring. Inget vidare, faktiskt.

Svar på tråden Jobba i Norge?!