• padowitch

hur blir det om flyget är förenat till nästa flyg?

Det är så att jag ska åka till sydafrika i december. Undrar hur det blir om mitt flyg ´blir försenat. Ska bland annat byta i london och i Johannesburg. i london går flyget en timme efter och i johannesburg två timmar när jag landat.

Behöver jag cheka ut mitt bagage i mellan landningarna?

• Svar på tråden hur blir det om flyget är förenat till nästa flyg?
  • littlemum

Kan bli jobbigt... Jag skulle åka med ett inrikesflyg. det blev tyvärr försenat flera timmar vilket gjorde att en tjej som skulle vidare till Kina missade sitt Kina plan. Inget att göra åt sa de på inrikesflyget...

Ibland lyser solen med sin frånvaro
  • vackrastarflow

du behöver inte checka in bagaget om du åker med en biljett. Bara om du åker med olika bolag (där du köpt biljetterna separat) måste du checka in vid varje flygplats.

Likadant är det om du blir försenad, åker du på en biljett så hjälper flygbolaget dig att hitta en ny avgång (utan kostnad). Åker du på separata biljetter är det ditt ansvar att hinna i tid, och man får ingen hjälp om man missar sitt flyg. Eller jo, du får hjälp, men du får inte en ny biljett gratis.

• SE10

En timme i London är väldigt tight, allra helst om det är på Heathrow, 90 minuter brukar vara minimum och även det är väldigt tight. Man måste gå genom säkerhetskontroll på Heathrow även när man mellanlandar, vilket tar sin lilla tid. Dock behöver du inte check om bagaget.

• padowitch

jag har bara en biljet. HAr köpt den av britis airways.

Tack för hjälpen

• padowitch

det var flygbologet som la fram biljeterna med 60 minuter i mellan i london. Det jag vet är att det är på samma gate

• SE10

Det gick förresten i alla fall tidigare att checka in bagage till slutdestinationen även om man hade separata bokningar till slutdestination bara man visade upp biljetterna och allt var i ordning. Vet dock inte om det fortfarande går, då det är länge sen jag flög med separata bokningar.

• SE10
    padowitch skrev 2008-10-14 16:19:07 följande:
    det var flygbologet som la fram biljeterna med 60 minuter i mellan i london. Det jag vet är att det är på samma gate
    Om det är Heathrow så släpper de inte gaterna mer än 45 minuter innan avfärd, så gatenumret stämmer nog inte.
  • vackrastarflow
    padowitch skrev 2008-10-14 16:16:55 följande:
    jag har bara en biljet. HAr köpt den av britis airways.Tack för hjälpen
    då kommer de hjälpa dig om du blir så pass försenad. en timme är i minsta laget, men du hinner nog. du behöver definitivt inte checka in bagaget igen. frågan är om det verkligen är samma gate, flygplanen brukar stå i sin gate längre än timme. men det är möjligt att det inte är så långt ifrån iaf.
  • SE10

Är det inga förseningar så bör du hinna, men informera personalen ombord för att få gå av först, sen kommer du eventuellt mötas upp vid gaten för att tas vidare snabbt. Eventuellt kan Sydafrika planet vänta på dig ett tag också.

Missar du planet sätter de dig bara nästa plan emot Johannesburg, går nog flera per dag antar jag.

• vackrastarflow
    SE10 skrev 2008-10-14 16:23:46 följande:
    Det gick förresten i alla fall tidigare att checka in bagage till slutdestinationen även om man hade separata bokningar till slutdestination bara man visade upp biljetterna och allt var i ordning. Vet dock inte om det fortfarande går, då det är länge sen jag flög med separata bokningar.
    det är nog möjligt, helst om man flyger med bolag inom samma allians. men det går definitivt inte med flyg som Ryanair och Easyjet, där måste man alltid checka in på nytt.
  • vackrastarflow
    SE10 skrev 2008-10-14 16:28:32 följande:
    Är det inga förseningar så bör du hinna, men informera personalen ombord för att få gå av först, sen kommer du eventuellt mötas upp vid gaten för att tas vidare snabbt. Eventuellt kan Sydafrika planet vänta på dig ett tag också. Missar du planet sätter de dig bara nästa plan emot Johannesburg, går nog flera per dag antar jag.
    precis, men bara OM det finns plats. det har nämligen hänt mig i Chicago. hade mellanlandning där på ett flyg från LA till Köpenhamn. Problemet var att efterkommande flyg var alla fullbokade...
  • SE10
    vackrastarflow skrev 2008-10-14 16:29:07 följande:
    det är nog möjligt, helst om man flyger med bolag inom samma allians. men det går definitivt inte med flyg som Ryanair och Easyjet, där måste man alltid checka in på nytt.
    Billigbolagen är det ju lite annorlunda med, dessutom flyger de oftast inte till samma flygplatser som de "riktiga" flygbolagen och har dessutom separata avtal med bagagehanterarna.

Men är som sagt inte alls säker på att det fortfarande går att checka in bagage hela vägen med separata bokningar, har inte testat på flera, flera år.
  • padowitch

det är alltid samma gate sa dom på flyget till mig nrä jag skulle boka. det har tydligen varit så i nått år alla fall när man ska till sydafrika

• Tecken

När jag skulle åka (inom Sverige) med en mellanlandning, så missade jag mitt anslutande flyg. Men det gjorde inget, för alla plan var försenade, och det planet jag skulle ha anslutit till blev inställt. Så alla fick bokas om till det senare flyget. Jag fick även en check på 100kr att köpa mat/dryck för, på Arlanda. Fem timmar försenade anlände jag på mitt slutmål

Det här är iofs några år sedan, och jag flög m SAS, kan ju vara olika från bolag till bolag.

Håller med de andra i tråden, om att 1h är i tajtaste laget, men har British Airways bokat in dig så, så borde du ju hinna.

Trevlig resa!

• SE10

BA är bra att ha och göra med vid förseningar, dessutom har de många flyg och tvekar inte att boka till andra flygbolag om det behövs, missade anslutningen på Heathrow efter jul och blev då ombokad till första morgonflyg, BA fixade rum på hotell (fyrstjärnigt), betalade för frukost, lunch och middag på hotellet mm. 8 timmar försenad, men gick rätt bra det med.

• hotten

såvida det inte är bara en mellanlandning så kan ingen säga att det är samma gate, låter iallafal väldigt märkligt. Kanske menade det samma terminal?

• vackrastarflow

Det kan inte vara samma gate. Låt säga att ditt flyg landar kl 14. Ska det då hinna taxera in, tömmas på folk, städas, ev fyllas på med nytt folk och åka iväg från gaten innan det andra planet kommer in till gaten, boardas av personal, ev fyllas på med bensin, laddas med mat, boardas av folket och komma iväg innan kl 15? Seriöst, det är inte samma gate Det de menar är nog att det flyger från samma gate som det alltid flyger ifrån, så du kan ju kolla veckan innan vilken gate den flyger från (kan kollas på Heathrows hemsida) och försöka memorera den. Det betyder dock inte att det är säkert.

• padowitch

oj nu blir jag nervös över att jag kommer att missa mitt flyg

• vackrastarflow
    padowitch skrev 2008-10-14 21:56:05 följande:
    oj nu blir jag nervös över att jag kommer att missa mitt flyg
    oroa dig inte, har BA gjort biljetterna till dig så bör du hinna, man skriver inte ut biljetter där mellanlandningarna inte fungerar.
  • Micke
    vackrastarflow skrev 2008-10-14 21:23:27 följande:
    Det kan inte vara samma gate. Låt säga att ditt flyg landar kl 14. Ska det då hinna taxera in, tömmas på folk, städas, ev fyllas på med nytt folk och åka iväg från gaten innan det andra planet kommer in till gaten, boardas av personal, ev fyllas på med bensin, laddas med mat, boardas av folket och komma iväg innan kl 15? Seriöst, det är inte samma gate Det de menar är nog att det flyger från samma gate som det alltid flyger ifrån, så du kan ju kolla veckan innan vilken gate den flyger från (kan kollas på Heathrows hemsida) och försöka memorera den. Det betyder dock inte att det är säkert.
    Kan mkt väl vara samma gate. Efter landning dras flygplanet undan till hangar för underhåll, eller så ska det dras undan till inrikes-terminal eller liknande.

Nu tror jag dock att det är samma terminal som åsyftas av TS och inte samma gate.
Svar på tråden hur blir det om flyget är förenat till nästa flyg?