• LissaP

Kan man bli deprimerad av amning?

Jag undrar om man kan bli nedstämd av hormonerna under amningen. Jag känner mig lite nedstämd och det har kommit succesivt nu under 7 månader som jag har ammat. Det började när min son var ca 3 månader och sedan har jag jkänt mig tröttare och mått sämre och sämre. Nån som känner igen sig? Nån som slutat amma och mått bättre?

• Svar på tråden Kan man bli deprimerad av amning?
  • Testarossa

jag blev helt deprimerad under dom två veckorna jag orkade amma, mådde skit. Sen hade jag sprängfyllda bröst, å det vart mjölk höger å vänster å på gardinen! Så efter att ha käkat tabletter för att få slut på mjölkproduktionen, så mådde jag bra igen, kände mig så lättad. Men att jag mådde dåligt har nog mer å göra med att ammningen inte riktigt funkade för varken mig eller min son. Men visst har man en massa hormoner i omlopp!

• Lusen31

Känner igen mig i det du skriver. Har ammat i 6 mån nu men är på väg att sluta snart. Har du börjat trappa ner amningen eller ammar du fullt? Har 3 barn men har aldrig mått på detta vis med dom andra två vid amning.

• kobebis

Visst kan känna sig deprimerad när man ammar, det är en himla massa hormoner i omlopp o kroppen då. Jag lider just nu av dessa "amningshormoner". kände inte av det alls med min stora son men nu....gah vilket humör jag har nu Tänder direkt. Detta har gjort att jag med stor sannolikhet kommer att sluta amma och helt gå över till flaska. Vägrar må så här i typ 6 månader till, det klarar jag inte av å speciellt inte när jag nu har 2 barn att ta hand om. har pratat med kompisar som slutat ammat o gått över till ersättning som berättar om liknande...varit deprimerade men som sen har försvunnit när de slutat ammat.

• Melly

Det behöver inte vara amningen. Om du känner dig deprimerad så kontakta din vårdcentral. Eventuellt så kan dom behöva ta sköldkörtelprovet. Är rätt vanligt att man kan få problem med sköldkörtelhormonerna efter en graviditet och förlossning och nedstämdhet är ett symtom då. Depression kan oxå ha andra orsaker men vänta inte utan kontakta sjukvården så att du kan få hjälp.

• dagdrömmare

det kan också vara en förlossningsdepression som är mycket vanlig en tid efter förlossningen. Har ni inte fått info om detta av BM, BVC, BB?

det fis bra hjälp så kontakta BVC och be om råd

• Marlene

Jag har svårt att tro att amningen i sig orsakar en depression. Dom hormoner som är i omlopp när man ammar är prolaktin och oxytocin. Prolaktin är det hormon som styr hur mycket mjölk man har och det har man väl inte full koll på vad det mer gör (men man misstänker att det har nån funktion mer då även män har prolaktin) läste jag till mig efter en snabb googling. Oxytocin är ett må bra hormon som utlöses vid hudkontakt även då man inte ammar. När man ammar så hjälper det till så att man somnar lättare på natten när man ammar, det styr utdrivningsreflexen.

"Oxytocin är ett hormon som frigörs vid orgasm och beröring av erogena zoner, till exempel bröstvårtorna, hos både man och kvinna. Hormonet skapar en känsla av närhet och samhörighet."
    "Enligt vissa forskare ger oxytocintillförsel bland annat upphov till lugn, minskad smärtkänslighet har en lugnande och stimulering av tillväxt och läkning"

sv.wikipedia.org/wiki/Oxytocin

• saxon

Jag tyckte också att jag mådde sämre när jag ammade. Men jag tror att det berodde mycket på att man gick ner så mycket i vikt och all energi och näring försvann ut till barnet, ingenting fick man kvar själv. Klart att man blir trött då. Det var ju som att svälta, trots att man åt och åt. Så upplevde jag det. För mig var det lite av en lättnad att sluta amma.

• Marlene

Jag tror att det ofta kan bero på att det är en ganska stor omställning i livet, speciellt med första barnet. Från att ha kunnat göra precis som man vill så har man totalt ansvar för en annan människa som tar väldigt väldigt mycket tid. Man ska vakna ett antal gånger per natt normalt sett osv...

• LissaP

Tack för era svar. Ja, visst är det en omställning, men jag tyckte egentligen att de 3 första månaderna var jobbigare som mamma men jag mådde inte psykiskt dåligt. Jag trivdes med livet och var så förberedd på att det skulle bli jobb. Men nu märker jag att jag verkligen mår sämre och jag tror att det kan ligga något i "saxons" resonemang. Jag äter nog för dåligt men det är inte så lätt då man har en liten som vill ha all uppmärksamhet. Jag har rasat i vikt sedan fl och är väger nu mindre än vad jag gjorde innan jag blev gravid. Sedan sover man ju dåligt eftersom han vaknar på nätterna fortfarande och jag har börjat få svårt att somna på kvällen. Det som skrämmer mig är att exempelvis oxytocyn skall göra en avslappnad vilket jag är långt ifrån hur skall det då bli när jag slutar amma...:-0

• Rhonda Breeze

Det behöver inte vara amningen MEN jag misstänker själv att jag a påverkas jättemycket av hormoner, t.ex. jag kände mig inte som mig själv när jag åt p-piller, blev hur konstig som helst när jag åt pergotime för att bli gravid, blev jätte, jättetrött under graviditet och sedan hur ledsen som helst under amningen. När jag väl slutade amma efter 3 månader kunde jag känna mig som mig själv igen och blev mycket gladare.

Så ja, jag tror att man kan bli deprimerad av amning.

• Fennyxx

Jupp. Prolactin är ett depp-hormon. Dessutom har du östrogen"brist", vilket leder till minskad sexlust och lägre humör hos en del. Sedan är ju oxytocin ett "myshormon" men det räcker inte alltid för att kompensera. Ta upp med bvc eller en distriktsläkare att du mår pissigt, kanske är det läge att sluta amma. Sedan påverkar ju omställningen, sömnbrist, för lite motion, dålig mat, borta från jobbet också, men jag tror det är bra om du kan prata med något proffs så att ni kan ha en strategi tillsammans för hur du ska kunna må bättre igen :)

Svar på tråden Kan man bli deprimerad av amning?