• undrar

Vilka är primtal och vilka är sammansatta tal? Varför?

13, 19, 39, 63, 27, 41

Jag trodde först att alla de talen var primtal, då de inte går att dela på 2 så att de blir heltal. 13/2= 6,5
    Är det inte så att allt som blir komma nånting, (inget heltal) det är väl då primtal?
    Men 63 och 27 är sammansatta tal, men betyder det att det inte är primtal då? 63 och 27 är sammansatta tal för att de går att dela upp i primfaktorsträd.

Men en annan sa idag att även talet 39 är ett sammansatt tal? Stämmer det? Bara för att 13x3=39.
    Jag är urdålig på matte, så är tacksam för all hjälp jag kan få.

• Svar på tråden Vilka är primtal och vilka är sammansatta tal? Varför?
  • Nixx

Ett primtal är bara delbart med sig självt och ett

• undrar

Alltså är inte 63 och 27, 39 primtal?? Fast det inte blir ett heltal när man delar dem på 2??

• Kjell2

63, 27 och 39 är alla jämt delbara med 3.

63 = 3*21 = 3*3*7
    27 = 3*9 = 3*3*3
    39 = 3*13

/Kjell

• Catriiin

de tal som blir komma nåntig när man delar på 2 är udda tal, inte primtal. Primtal är bara de som bara kan delas med sig själv eller 1. 63 går att dela med 3, 9 och 7 och är därför inte ett primtal. Likaså 27 och 39 då de går att dela med tex 3.

• Nixx
    undrar skrev 2008-10-14 17:06:14 följande:
    Alltså är inte 63 och 27, 39 primtal?? Fast det inte blir ett heltal när man delar dem på 2??
    Hela det här med dela på två kan du glömma det har inget med primtal att göra, att kunna dela ett tal med 2 betyder bara att det är ett jämnt tal och inte ett udda. (Om då man bortser från att ett tal som kan delas med två aldrig är ett primtal.)

Ett primtal är ett tal som inte kan delas upp i andra bitar än sig självt eller ett.

27 kan delas upp som 9+9+9, alltså är det inget primtal.

Om du tar tex 3 som är ett primtal kan du inte sätta samman det på några andra sätt än 3 eller 1+1+1. (alla tal är ju delbara på 1)
  • undrar

Men 5 är ju ett primtal? Men det går ju att ta 2x3 så blir det 5?? vad har jag missat nu?

• Forget Me Not
    undrar skrev 2008-10-16 10:22:43 följande:
    Men 5 är ju ett primtal? Men det går ju att ta 2x3 så blir det 5?? vad har jag missat nu?
    ´vad är 2 gånger 3 sa du? Skrattande
Svar på tråden Vilka är primtal och vilka är sammansatta tal? Varför?