• Emmy K

Assistent åt sitt eget barn, lön?

Jag har några frågor:

Vad får man i lön för att vara assistent åt sitt eget barn?

Eftersom jag har två funktionshindrade barn behöver jag hjälp även om jag själv kan bli deras assistent. Ett praktiskt problem är nu när vi skall börja bada i habiliteringsbassängen. Det måste finnas en vårdare per barn för att få delta. Är det möjligt att anställa en assistent och vara anställd själv tror ni? Kan jag anställa min egen syster?

• Svar på tråden Assistent åt sitt eget barn, lön?
  • Kakan83

Via privata assistansbolag så kan du som förälder vara anställd. Jag var anställd hos sydassistans och jobbade med en autistisk kille. Hans föräldrar var också anställda så dom fick lön när dom hade hand om honom. Han bodde dock inte hemma.

• hotten

klart du kan men du måste först bli beviljad det, så därför är det väll lättast att kontakta LLS handläggare/fsk (eller vem beroende på vad ni är berättigad till.. dvs vilken grupp ni tillhör) för att utreda å samtidigt få svar på frågor mm.

Har ni inga kontakter där så vänd er till sjukhusets (tex rehabs) kurator som kan hjälpa er till rätta kontakter.

• hotten

vad du får för lön beror på arbetsgivaren.. som alltid
    Men det kan även leda till att vb minskas då du får mer hjälp av samhället (oavsett om du själva eller någon annan är assistent)

Svar på tråden Assistent åt sitt eget barn, lön?