• paloma84

Behöver lite hjälp från er! Vad är det för skillnad på dessa nappar?

Jo, som sagt så behöver jag lite hjälp!

Har en liten flicka på 10 dagar, med ett enormt sugbehov..
    Barnmorskan var här på hemmabesök idag och rådde oss att ge henne napp, både pga sugbehovet och pga hennes viktuppgång. Hon äter o äter, snuttar i luften, äter o kräks upp det hon snuttade till sig sist..

Barnmorskan sa att vi skulle skaffa "runda" nappar, ej anatomiska nappar... Vilket jag inte vet vad det betyder?

Innan hon föddes köpte jag Esska Mini 0-6 månader i latex. De är ju liksom runda på översidan och platta under...

Sen har vi fått en sådan där gratis napp från Mam, en liten rund. Men vi tycker att den verkar lite stor, som att hon får kvälvningar.

www.babyland.se/new_article_list.aspx&SearchString=napp&SearchCriteria=1

På denna sida finns massor av nappar!

Men nu behöver jag er hjälp, vad är:

- Anatomiska nappar
    - Sugnapp
    - Sovnapp
    Det hörs ju på namnet, men vaddå Sug & Sov napp.. Barn suger ju o sover samtidigt.. ha ha

Vad bör man ha:
    - Latex/ Naturgummi (Läste nånstans här att det kan ge allergi??)
    - Silikon

Stl 1 och Stl 2, förstår jag är storleken =)

Vet att det bara är att prova sig fram, att alla barn tyckker om olika.. Men lite svårt att komma ut o köpa, så tänkte beställa därav behöver jag era tips, erfarenheter o råd!!

Tack, Snälla =)

• Svar på tråden Behöver lite hjälp från er! Vad är det för skillnad på dessa nappar?
  • Kickan 84

De nappar du länkar till är ju nappar för flaskor, inte nappar som barnet har att suga på som tröst.

Sugnappar finns i olika former och storlekar, att pröva vad barnet gillar bäst är nog det bästa. Finns anatomiska, symmetriska, runda...

Även materialen finns som du själv skriver i två olika, silikon och latex. Vi har helt uteslutit latex eftersom jag som mamma är kraftigt allergisk mot latex och detta är en vanlig allergi. Men annars är det som med formen - barnens smak avgör.

• Skorpan2

Lillkillen hatade alla anatomiska nappar. Införskaffade några NUK nappar som var anatomiska för att jag trodde att de skulle vara bra. Näpp, de åkte ut direkt... var liksom för små för honom så han fick inget direkt sug. Så det blev MAM nappar köpta på ICA som gällde. Vi hade latex i början, men sen när vi övergick till de lite större napparna gick vi över till silikon. (Har för mig att de inte går sönder lika lätt där det börjas tuggas på dem)

Vår napp erfarenhet, men som sagt alla är ju olika

• paloma84

På sidorna efter kommer vanliga nappar, jag funderar kring Nuks Sov & Sugnappar i silikon eller latex.

Latex låter ju inte så bra då kanske om man tänker på allergi..

Hm, känner mig lite dum.. men Symetrisk vet jag u vad det är..
    Men Anatomisk?

Och förstår att barn har olika smak gällande formen, men varför råder Bm att ha runda nappar just?
    Det måste ju vara för att barn suger olika på de olika formerna och att det inte ska förstöras av amningen?

• Skorpan2

De anatomiska är gjorda för att mer efterlikna en bröstvårta. (vilket jag för mitt liv inte kan förstå när jag tittar på dem, men men det är ju en helt annan sak)

• 2babiesmom

Min dotter hatar de anatomiska (de där som lutar uppåt mot gommen) i silikon. Hon fick kväljningar av dem. Så vi kör den där gratisnappen + köpte likadana. De var inte för stora för henne iallafall o hon var liten när hon föddes! 2610, 47

• Hugo Boss
    napp
    Bambino MAM Latex
    En sådan här napp är dom enda som sonen tar. Inga andra funkar. Jag som mamma tycker det är lite trist då dessa bara finns i blåa, gröna, gula och rosa...inga mönster ingenting. Men jag tror det kan vara en sån här som sköterskan menar..
    Det är inte alltid lätt..
  • paloma84

Lite irriterande också att sidan inte visar formen på nappen, ser ju inte om den är rund, platt, rund uppe och platt under... Tänker på Nuks sov o sug nappar.

Nån annan som har en idé om skillnad Sov & Sug napp?

Jag vill ha en Snutt napp =) Dem gör det lite krångligt för mig..

• paloma84

Hugo Boss skrev 2008-10-14 19:33:04 följande:

Bambino MAM LatexEn sådan här napp är dom enda som sonen tar. Inga andra funkar. Jag som mamma tycker det är lite trist då dessa bara finns i blåa, gröna, gula och rosa...inga mönster ingenting. Men jag tror det kan vara en sån här som sköterskan menar..
    Ja, det kanske är en sån hon menar... Hm...
  • AForsström

Coop forum har en rund liten napp som är till för prematura o nyfödda små bebbar, minns tyvvär inte ihåg namnet.

Stolt mamma till Nhea 4 månader, Felicia 7 år & Jacob 9 år
  • paloma84
    2babiesmom skrev 2008-10-14 19:32:27 följande:
    Min dotter hatar de anatomiska (de där som lutar uppåt mot gommen) i silikon. Hon fick kväljningar av dem. Så vi kör den där gratisnappen + köpte likadana. De var inte för stora för henne iallafall o hon var liten när hon föddes! 2610, 47
    Ja, det är nog sådana jag köpte från Esska... Rundade uppe på mot gommen och snett platta uppåt under. Fast det står inte anatomiska på dem...
  • Aja 75

Hugo Boss skrev 2008-10-14 19:33:04 följande:

Bambino MAM LatexEn sådan här napp är dom enda som sonen tar. Inga andra funkar. Jag som mamma tycker det är lite trist då dessa bara finns i blåa, gröna, gula och rosa...inga mönster ingenting. Men jag tror det kan vara en sån här som sköterskan menar..
    När vi fick våran pojk, han är 8 år nu, så gav sköterskerna på neo honom en sådan napp för den är mest lik bröstvårtan.
  • Hugo Boss
    Aja 75 skrev 2008-10-14 19:36:57 följande:
    Hugo Boss skrev 2008-10-14 19:33:04 följande:När vi fick våran pojk, han är 8 år nu, så gav sköterskerna på neo honom en sådan napp för den är mest lik bröstvårtan.
    Ja precis..det var det vår bvc-sköterska sa också..
    Det är inte alltid lätt..
  • paloma84
    AForsström skrev 2008-10-14 19:36:03 följande:
    Coop forum har en rund liten napp som är till för prematura o nyfödda små bebbar, minns tyvvär inte ihåg namnet.
    Där kanske jag ska kolla då!
  • Aja 75

Vi beställde våra nappar direkt från Esska.

• paloma84

Får helt enkelt beställa lite olika nappar, Vare sig det är Sovnapp hit och Sugnapp dit.. ha ha..

Ska nog gå och titta om jag hittar nån sån liten rund, vet bara att jag har haft sån otur när jag kollade runt innan, att de minsta alltid är slut.

Tack för er hjälp hitills!

Svar på tråden Behöver lite hjälp från er! Vad är det för skillnad på dessa nappar?