Kuvertavgift
*hihi* den här gamla slagdängan till fråga är ju kul!
Jag tycker generellt att man ska göra som man själv i och strunta i allt annat. Men när du, TS, nu bett om vår åsikt så får jag väl ställa upp och ge min syn på saken.
Personligen skulle jag aldrig kunna ha ett kuvertbröllop. Det skulle för mig i min situation innebära att vänner och släktingar inte skulle kunna komma på bröllopet för att de inte har råd med middagen och det är inte min tanke med dagen precis. Många verkar ha inställningen att ja men 250-300/pers köper de ju ändå i bröllopspresent då kan de ju lägga det på maten istället. Tyvärr funkar det inte så i vår umgeskrets.
Vi gifte oss för snart tre månader sedan och kom undan med en kostnad på 15000 för hela bröllopet.... inkl allt! Jag gjorde faktiskt hellre så att jag sydde klänningen själv, lät kompisar fixa iordning mig, o.s.v. Jag prioriterade helt enkelt bort saker som ändå inte är så viktiga för mig för att alla mina vänner skulle kunna gå på mitt bröllop.... det var _det_ som var det viktigaste för oss.
Men jag tycker att om man vet att _alla_ inbjudna har råd att betala kuertavgiften o.s.v. så varför inte? Men om ni har några som inte kan komma för att de inte har råd.... hur gör ni då, får de komma efter middagen eller?
Sen tar du upp frågan med önskelistor.... det skulle jag heller aldrig kunna göra. Jag har många gånger fått förklarat för mig hur praktiskt det är, men nä.... det känns inte rätt. Jag tycker att om man säger, önskelista finns där och där så säger vi till gästerna "ta med presenter" och det vill jag faktiskt inte heller. Jag vill hellre att de ger presenter för att de själv har lust till det. Det ska inte vara något tvång.
Vi undanbad oss presenter helt... "Er närvaro är vår present", tyvärr kom vissa med presenter ändå, men då kände det som att de faktiskt köpt present för att de själva ville det och inte för att vi bad om det.
Det var vad jag hade att säga!
Lycka till!!