• Snigel72

Mellanmål och kvällsmat till 7 månaders bebis???

Hej!

Vår son är drygt 7 månader (född den 4 mars) och äter på följande tider:

Någon gång mellan kl 6 och 7 - Amning
    Kl 8.00 - Gröt med fruktpuré
    Kl 12.00 - Lagad mat (i glasburk), fruktpuré som efterrätt
    Någon gång mellan 14.30 och 16.00 - Lagad mat (i glasburk), fruktpuré, leverpastejsmörgås, banan
    Någon gång mellan 18.00 och 18.30 - Gröt med fruktpuré

Efter kvällsmaten blir det bad, pyjamas och sen lite lek till innan han kl 20.00 går och lägger sig. Under den tiden kommer även hans pappa hem och hinner vara en liten stund med honom innan han ska lägga sig.

Under natten vaknar han oftast två gånger och då ammar jag honom.

När det gäller eftermiddagen och kvällen känner jag mig osäker på vad som är rätt. Han är oftast vrålhungrig när det är dags för kvällsgröten. Kanske borde jag ge honom gröten lite tidigare. Men jag är rädd att han då blir ännu hungrigare på natten.

Har hört att vissa gör tvärtom och ger gröten som mellanmål på eftermiddan och sen lagad mat på kvällen och sen precis innan läggdags välling eller gröt igen. Känns som om man skulle göra så så skulle det bli så himla mycket mer jobb. Jag tycker det är mycket som det är nu med all förberedelse, matning och efterarbete med att ta hand om allt kladd. Men samtidigt om det kan göra att han är mer lagom hungrig så är det kanske att föredra.

Hur gör ni andra??? Och vad ger ni era barn att äta som mellanmål och kvällsmat? Och på vilka tider?

• Svar på tråden Mellanmål och kvällsmat till 7 månaders bebis???
  • Finesse

Ebba åt ungefär likadant när hon var 7 månader som nu när hon är 9.. tiderna är ju bara ungefärliga

7-8 Gröt (1 hel portion)

10 mellanmål (ersättning 170 ml) (ibland hoppade vi över det om hon åt senare frukost)

12 lunch 2/3dels burkmat + fruktpure

14-15 mellanmål (ersättning 170 ml)

17 middag, samma som lunch

19-20 Välling 220 ml

• Omorfia

Shit, min sexmånaders har vi svårt att få att äta 4 gånger om dagen..

Idag t ex åt hon

en portion gröt med lite katrinplommonpuré till frukost vid 8:00

140 ml ersättning + en halv portion gröt mellan 12:30 och 14:00

1,5 dl yoghurt + en halv liten banan vid 17:00

Och nu när klockan är halv elva så har vi fått i henne 60 ml ersättning och 1/4 portion gröt med katrinplommonpuré. Nu sover hon och kommer att sova till kl 7-8 i morgon bitti.
    '
    De senaste veckorna är hon helt hopplös med maten. Hon skriker nästan hela tiden och det är sällan hon äter utan problem. Förr åt hon hur mycket som helst och när vi började med smakisar så kastade hon sig över dem.

• Omorfia

Nej, ersättning funkar knappt öht. Om hon alltid hade varit liten i maten skulle det vara en sak, men sina första månader åt hon mer än det stod på paketen (hon har ätit ersättning sedan två veckors ålder) men det började att avta vid fyra månader strax innan vi började med smakportioner. Nu dricker hon max 100 ml ersättning per gång oavsett om hon får annan mat också eller bara ersättningen.

I morse vid åtta så åt hon 50 ml och min man (det är han som är hemma med henne nu) tänkte att ok då prövar vi senare och vid 10 gjorde han gröt till henne som hon totalvägrade. Halv ett gjorde han ett nytt försök och då åt hon en portion gröt med lite puré till med god aptit. Och nu för en halvtimme sen (kl 19) så åt hon 2 dl yoghurt. Hon kommer att äta en gång till innan hon somnar för natten, men man vet aldrig hur det går. Kanske dricker hon lite ersättning och gröt eller så kommer hon äta några skedar och sen vägra. Konstig unge.

Finesse skrev 2008-10-14 23:02:18 följande:
    omorfia: funkar det inte att ge henne mer ersättning å mindre mat?
  • Omorfia

Ursäkta TS att jag kapat din tråd. Jag kanske inte är den som ska ge råd om hur andras barn ska äta men jag skulle föreslå ett mål mat till. En del barn är hungrigare än andra. Lycka till!  

• habibty81
    Omorfia skrev 2008-10-15 19:25:33 följande:
    Nej, ersättning funkar knappt öht. Om hon alltid hade varit liten i maten skulle det vara en sak, men sina första månader åt hon mer än det stod på paketen (hon har ätit ersättning sedan två veckors ålder) men det började att avta vid fyra månader strax innan vi började med smakportioner. Nu dricker hon max 100 ml ersättning per gång oavsett om hon får annan mat också eller bara ersättningen.I morse vid åtta så åt hon 50 ml och min man (det är han som är hemma med henne nu) tänkte att ok då prövar vi senare och vid 10 gjorde han gröt till henne som hon totalvägrade. Halv ett gjorde han ett nytt försök och då åt hon en portion gröt med lite puré till med god aptit. Och nu för en halvtimme sen (kl 19) så åt hon 2 dl yoghurt. Hon kommer att äta en gång till innan hon somnar för natten, men man vet aldrig hur det går. Kanske dricker hon lite ersättning och gröt eller så kommer hon äta några skedar och sen vägra. Konstig unge.
    Det är exakt lika här. Det kunde varit jag som skrev det inlägget. Ersättning tar hon bara om hon är jättretrött och knappt fattar att hon dricker det.
    Har ni testat välling?
    Här går inte det heller.
  • Wilmis07

Kan du inte ge ett mellanmål vi 14 tiden tex banan,macka,barn yoggi(som finns bland barnmaten)mm,middag vid kl 16 och gröt som du gör nu vid 18.30 ? Så här åt min dotter ungefär när hon var runt 8 månader,det var inte förrän då vi började med 2 lagade mål nämligen

Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • Wilmis07

Känner igen det med ersättningen min dotter drack inte mycket av det heller när hon var 5-6 månader,jag som hade tänkt ge henne det tills hon var runt 1 år

Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • habibty81

Oj! Jag ber också om ursäkt TS!
    Snackar om något helt annat ju...

Om du ger mellis mellan 14-16 och sedan maten efter någon timme.
    Såhär försöker jag få min donna att äta
    08:gröt
    11:liten burk mat+fruktpuré
    14: mellis(yoghurt m frukt eller mosad frukt med olika sädesslag)
    17:liten burk mat+fruktpuré
    19:gröt

Allt som oftast äter hon inte en liten burk mat ens.
    På morgonen när hon vaknar lär jag vänta 1-2h innan hon tar gröt.
    Fast hon sovit 11-12h.

• Finesse

vad olika alla barn är min dotter skulle blir jättenöjd om hon bara fick ersättning hela dagarna.. det är därför jag fortfarande har kvar det som mellanmål (hon blir ju inte speciellt mätt på det).. men hon älskar sin flaska!

• halmstadmalin
    Omorfia skrev 2008-10-14 22:36:59 följande:
    Shit, min sexmånaders har vi svårt att få att äta 4 gånger om dagen..Idag t ex åt hon en portion gröt med lite katrinplommonpuré till frukost vid 8:00140 ml ersättning + en halv portion gröt mellan 12:30 och 14:001,5 dl yoghurt + en halv liten banan vid 17:00Och nu när klockan är halv elva så har vi fått i henne 60 ml ersättning och 1/4 portion gröt med katrinplommonpuré. Nu sover hon och kommer att sova till kl 7-8 i morgon bitti.'De senaste veckorna är hon helt hopplös med maten. Hon skriker nästan hela tiden och det är sällan hon äter utan problem. Förr åt hon hur mycket som helst och när vi började med smakisar så kastade hon sig över dem.
    Så höll min son på oxå i ca två veckor, men det har vänt nu. Han är 7 månader.
Svar på tråden Mellanmål och kvällsmat till 7 månaders bebis???