Mellanmål och kvällsmat till 7 månaders bebis???
Hej!
Vår son är drygt 7 månader (född den 4 mars) och äter på följande tider:
Någon gång mellan kl 6 och 7 - Amning
Kl 8.00 - Gröt med fruktpuré
Kl 12.00 - Lagad mat (i glasburk), fruktpuré som efterrätt
Någon gång mellan 14.30 och 16.00 - Lagad mat (i glasburk), fruktpuré, leverpastejsmörgås, banan
Någon gång mellan 18.00 och 18.30 - Gröt med fruktpuré
Efter kvällsmaten blir det bad, pyjamas och sen lite lek till innan han kl 20.00 går och lägger sig. Under den tiden kommer även hans pappa hem och hinner vara en liten stund med honom innan han ska lägga sig.
Under natten vaknar han oftast två gånger och då ammar jag honom.
När det gäller eftermiddagen och kvällen känner jag mig osäker på vad som är rätt. Han är oftast vrålhungrig när det är dags för kvällsgröten. Kanske borde jag ge honom gröten lite tidigare. Men jag är rädd att han då blir ännu hungrigare på natten.
Har hört att vissa gör tvärtom och ger gröten som mellanmål på eftermiddan och sen lagad mat på kvällen och sen precis innan läggdags välling eller gröt igen. Känns som om man skulle göra så så skulle det bli så himla mycket mer jobb. Jag tycker det är mycket som det är nu med all förberedelse, matning och efterarbete med att ta hand om allt kladd. Men samtidigt om det kan göra att han är mer lagom hungrig så är det kanske att föredra.
Hur gör ni andra??? Och vad ger ni era barn att äta som mellanmål och kvällsmat? Och på vilka tider?