• Strommingen

Vilken maträtt lagar du när du vill imponera?

Jag brukar dra till med färska vietnamesiska vårrullar med scampi + hemmagjord dipsås. Enkelt, kan förberedas innan gästerna kommer och är mycket uppskattat! Jag äter det även när jag inte har någon att imponera på - för det är så GOTT! Dock ej att rekommendera när man är jättemånga, då får man stå och göra rullar i all evighet om man är ensam kock :)

Och ni?

• Svar på tråden Vilken maträtt lagar du när du vill imponera?
  • korven72

baconinlind kycklingfilé fyllda med färska örter
    som serveras med färsk pasta, hemmagjord pesto eller tzatsiki samt en grekisk sallad.

• Behemot
    Strommingen skrev 2008-10-14 22:30:23 följande:
    Jag brukar dra till med färska vietnamesiska vårrullar med scampi + hemmagjord dipsås. Enkelt, kan förberedas innan gästerna kommer och är mycket uppskattat! Jag äter det även när jag inte har någon att imponera på - för det är så GOTT! Dock ej att rekommendera när man är jättemånga, då får man stå och göra rullar i all evighet om man är ensam kock :)Och ni?
    Det lät gott! Recept?

Jag gör alltid olika mat, och (skitkorkat om man vill imponera) testar nya rätter...

Denna sommaren har dock hemmagjord glass blivit ett vanligt inslag då jag haft gäster!
  • Tecken

Har flera rätter som jag bjuder gäster på. Lagar aldrig mat för att imponera.

• Strommingen
    Tecken skrev 2008-10-14 22:40:10 följande:
    Har flera rätter som jag bjuder gäster på. Lagar aldrig mat för att imponera.
    Det var ju..givande?
  • lunkentuss

Jag gör nåt nytt som jag tror att gästerna aldrig smakat på =)

Senast blev det bakad potatis som man gröpte ur och blandade i brieost med kryddor och la tillbaka "smeten" i skalen igen =) Tillsammans med en kycklingsallad med kokosmjölksås o. cashewnötter...

• k girl

Oj... en hel del. Men ett par säkra kort är:

Förrätt: Krämig hummersoppa
    Varmrätt: Helstekt oxfilé med pommes anna och murkelsås, alternativt tryffelrisotto och karamelliserad balsamvinäger
    Efterrätt: Chokladsemifreddo alt. någon pannacottavariant.

Nej, jag lagar inte heller mat för att imponera, jag lagar mat för att ge mina gäster en rejäl smakupplevelse. Fast det brukar imponera...

• FrökenLarsson

Jag brukar ha fantasi i vardagen, men när det kommer till finmiddag så satsar jag alltid säkert på potatisgratäng med någon slags filé och rödvinssås.

Carpe Diem
  • Strommingen
    margaritha skrev 2008-10-14 22:38:36 följande:
    Det lät gott! Recept?Jag gör alltid olika mat, och (skitkorkat om man vill imponera) testar nya rätter... Denna sommaren har dock hemmagjord glass blivit ett vanligt inslag då jag haft gäster!
    Voilá!

vietnamesiska vårrullar

tunna risnudlar
    rispapper (finns i asiatiska butiker)
    scampi (inte rå)
    gurka
    salladslökar
    böngroddar
    thaibasilika
    mynta

1. Tillaga risnudlar enl instruktion.
    2. Skär gurkan i stavar och salladslöken i ca 3 cm långa strimlor.
    3. Värm upp vatten på medelvärme i en stekpanna. Doppa rispapprena i vattnet (jag använder fingrar + matpincett för att få till snitsen) och lägg sedan det blöta pappret på en tallrik. Lägg in ingredienserna i mitten av pappret och vik in kanterna.

Kräver kanske något måndagsex. innan det blir bra, men det är det värt! Jag är ingen mästerkock, så bli inte avskräckt.

Dipsås

2 vitlöksklyftor, finhackade el rivna
    4 cm ingefära, finhackade el riven
    2 färska små chilifrukter, tunt skivade
    4 msk fisksås
    2 msk pressad lime
    4 msk vatten
    2 msk muscovadosocker

Rör ihop och låt stå i kylen i minst 10 min.

Hemmagjord glass är jag jättesugen på att prova. Måste prova!
  • lunkentuss

Ja men ordvalet "imponera"... För mig betyder imponera i detta sammanhanget att jag vill att gästerna skall uppskatta maten jag gjort och tycka att det var häftig/spännande mat som dom (helst) själva aldrig provat förut...
    Jag vill inte imponera på det sättet att dom ska tycka JAG är skitduktig och "smart" elr så, vill bara att dom ska vara "impade" på matupplevelsen =)

• Leaaa

jag kör med nån slags lätt soppa till förrätt, eget hembakat vitlök/ört bröd
    sen blir det väl nån variant av potatisgratäng eller gönsakskgratäng med någon slags sås till.

efterrätten varierar men ofta någon god lätt kaka eller fruktsallad med glass...

Svar på tråden Vilken maträtt lagar du när du vill imponera?