• elses

Läkare eller sjuksköterska?

Halloj!
    Jag pluggar som sjuksköterska och går termin 2.. Under utbildningen har jag mer och mer blivit intresserad av läkaryrket. MEN då måste jag först läsa upp kemi a och b, fysik a och b, biologi a och b samt matte c och d. Sen måste jag skriv hp och få 2,0...
    Har idag 17,5 i betyg och det är ju en bra bit ifrån..
    Är det värt allt plugg och studielån för att nå drömmen? Eller ska jag fortsätta ssk plugget och sedan utbilda mig till ambulans ssk som är min dröm nr 2..

Jag är verkligen jätte kluven! Vet inte vad jag ska göra. Är dessutom ganska ung (20 år). Samtidigt känns det som att jag aldrig skulle klara av att skriva 2,0 på hp..
    Vad skulle ni ha gjort?

Kram kram!

• Svar på tråden Läkare eller sjuksköterska?
  • Nationalromantikern

Vad vill du egentligen jobba med?

• elses

Läkare.. Men känns som att vägen dit är för lång om jag ens kan komma dit..

• Tecken

Bara du vet vad som är rätt för dig.

Jag känner en som bytte från ssk-programmet till läkarprogrammet, efter fyra terminer. Mig veterligen har hon inte ångrat sig.

• Nationalromantikern

elses

Mitt råd till dig är att läsa klart till ssk, och sedan jpbba som det ett tag, och om du sedan känner att du vill vidareutbilda dig så tar du tag i det då.

• elses

Tack för svaren.
    Om jag läser klart till ssk och sedan inser att jag vill läsa till läkare.. Då har jag redan massa studielån och får inte ta så mkt mer lån + att massor av år av pluggandet gått till spillo.. Men jag känner mest att skriva 2,0 på hp finns inte.. Har skrivit en gång på skoj, och fick då 0,5.. Hur dålgigt som helst...

• Nationalromantikern

Ah, studielån ja. Det blir ett problem...

• elses

Ja, det är ju ett krux... Man få ju bara ta för x antal terminer. Och ssk är ju 6 terminer och läkare 11 terminer.. Och et går ju inte ihop.. Men samtidigt så måste jag ta studielån om jag ska plugga på komvux, vilket tar ca 1 år.. Och sen skriva hp och söka.. Kanske bloir klar när jag är 30-35 om ens det?.. Ambulans vill jag ju också jobba inom! Kanske ska glömma läkar drömmarna?

• Nationalromantikern

Satsa på lite specialutbildningar som ssk om du vill göra lite annat än det vanliga. :)

• Lika C

precis, plocka spec-utbildningar!!!! det gör ja=)

• Nationalromantikern

Kognitiv terapi är en grej som du kan lösa lite om t.ex.

Svar på tråden Läkare eller sjuksköterska?