Måla billybokhylla?
Är det någon som har gjort det?
Måste man slipa ner den nuvarande färgen..( vit) eller fäster det ändå?
Man kanske kan spraya den?
Är det någon som har gjort det?
Måste man slipa ner den nuvarande färgen..( vit) eller fäster det ändå?
Man kanske kan spraya den?
Är inte ytan laminerad på Billy? I så fall måste man slipa ner den ordentligt men vad jag vet så är hyllan byggd av spånskivor så ytan blir inte snygg... Bättre att måla om ifall det är massivt trä.
Kanske göra om den genom att klistra dit självhäftande film som finns i olika färger och mönster. Vi köpte sån när vi ville göra om vår bänkskiva i köket.
Jag har inte gjort det (ännu ) men funderar på att göra det jag med.
Ska måla om en brun Billy och göra den lite fin till barnrummet.
Jag tror att det borde räcka att rugga upp ytan med sandpapper.
Är hyllan vit så kanske du inte behöver grundmåla...eller jo kanske... jag vet inte
Brun billy hylla...den har ju inget laminatlager väl eller?
För det är problemet tror jag som Julienne säger.... ..man skulle köpte en brun då isåfall för 20 år sen
Gå in hos vilken målaraffär som helst och hör. Finns många olika sorters färg för olika underlag. kanske finns det en bra färg för laminerad yta ?
Hmmm bra förslag du gav där TS! SJälv har vi Billy... i björk. Hade kanske kunnat måla om till vitt senare...
Jag målade i och för sig en vit Billyhylla vit (den var väl en 15 år gammal och inte så fräsch). Hur som helst så är jag lat så jag gjorde det lätt för mig - slipade inte men torkade av den ordentligt så inget smuts fanns på, målade den sedan med roller, använde ÖB: s billiga fönsterfärg (kommer ej ihåg om det var olje eller vad det var) och det blev jättbra. Den fick en ganska kul yta utav rollern och ser bra ut än idag, 2 år senare... Latmaskmetoden...
Ellaz : Åhhh det låter ju toppen!!!!!!!
Är det glasfärg du menar eller fönsterkarmfärg?....
Sådan man har till fönsterkarmarna... Men man måste rolla några gånger för att det ska styrkas ut jämt och bli bra, det är det enda man behöver tänka på.
TACK!
Den är så gammal å var väl tänkt att den skulel åka ut men nu ska vi fixa lite på den så får den va i sonen rum
Gör så här för bästa resultat:
1) Rengör med målartvätt och torka rent.
2) Slipa ytan med slippapper.
3) Dammsug rent eller torka av med lätt fuktad trasa.
4) Rolla 1:a underlaget med greppgrundfärg använd en skumgummiroller för bästa ytfinish. Låt torka enligt anvisning.
5) Slipa den målade ytan med korn 400 slip-papper den är grå och ger en bra yta att måla andra lagret på.
6) Rolla din utvalda färg med skumgummiroller vått i vått. kors och tvärs över ytan avsluta snabbt med att dra rollern åt ena hållet så att skuggorna faller lika när den är torr (låt torka).
7) Är du ej nöjd med första lagret slipa om igen med 400 och torka av.
8) Rolla åt ett håll på alla ytor med din utvalda färg låt torka.
8) Avsluta med ett lager matt möbel-lack.
9) Sedan håller den jättelänge.
Vi har målat två stycken Billybokhyllor här hemma ... och vi var inte så noga med varken det ena eller det andra ... dom var mörkbruna från början ... och dom har stått uppe på vinden ett antal år, typ ... dammiga och så .... torkade bara av dom med en trasa och sen målade jag dom ... först med grundfärg, sen två gånger med vanlig oljefärg (inomhus färg) ... så nu är dom antikvita och fina ...
Köpte även vitrinskåpdörrar till den ena (finns till billyhyllorna på IKEA) och glashyllor ... så det är ett urtjusigt vitrinskåp nu
TACK för alla bra tips