• Jajjaa

Grönt bajs

Lillen (snart 5 månader) började med smakisar för tre veckor sen ca. Sedan dess har avföringen ändrats och luktar mer, vanligt antar jag. Men de senaste dagarna bajsar han ca 5 ggr per dag och flertalet av de gångerna är bajset grönt..ibland illgönt i gele form.. hmm! Någon som varit med om något liknande eller vet vad det kan bero på (Det e Majs på menyn för tillfället). Han är för övrigt lika pigg och allert som vanligt.

• Svar på tråden Grönt bajs
  • Djungelvrålen

Tror jag har hört att det kan bli grönt om man får i sig mkt järn...kanske därför?! Men jag vet inget säkert...

Nu är han här vår lilla kämpe!
  • ForeverAlice

Har jag nog inte varit med om men det är nog inget att oroa sig för, han bajsar ju
    Men prata med bvc om du tycker det känns oroande

• Helene OSV

Sigrid fick grönt skummigt bajs när hon åt potatis för första gången! (hon var kring 6½ mån.) Då tog vi bara ett uppehåll med smakisarna och fortsatte efter ett par veckor.
    Annars kan de få grönt bajs om de får i sig för mycket förmjölk, om mjölken passerar tarmarna för snabbt eller om de är förkylda. (Valter är förkyld nu och har allt från neongrönt skummigt till mörkgrönt slemmigt bajs!)

• Jajjaa

Ja, man nojjar ju lätt upp sig. Men han verkar ju må bra! Fast jag ska nog kontakta Bvc imorgon om det inte blir bättre. Han har bajsat grönt tok-många gånger idag...

• LinnaLi

I princip alla i vår mammagrupp upplevde en grön period vid fem månader. =) Plus att det blev väldigt många gånger per dag. Men det gick över rätt snabbt =)

...för evigt, för alltid...
  • carola1977

Emilia bajsade grönt, fruktansvärt illaluktande, frätande bajs massa gånger per dag när hon fick sina första tänder. Kan det vara något sådant?

• Jajjaa

Jo, jag har funderat på det och tyckte mig först känna något "litet vasst" men nu tycker jag inte att det känns eller syns.. men det e verkligen illaluktande och somsagt ofta..

carola1977 skrev 2008-10-15 17:15:54 följande:
    Emilia bajsade grönt, fruktansvärt illaluktande, frätande bajs massa gånger per dag när hon fick sina första tänder. Kan det vara något sådant?
  • Folkracetjej

min bajsade grönt gele såg ut som mosade alger! MEnd et var när maten passerade för fort i tarmarna sa dom på bvc. så vi fortsatte som vanligt. Absolut inget att oroa sig kan vara förkylning på g med sa dom

• Ann84

De kan även bajsa grönt om det legat längre i tarmen sa min bvc sköterska.

• Jajjaa
    Folkracetjej skrev 2008-10-15 20:29:36 följande:
    min bajsade grönt gele såg ut som mosade alger! MEnd et var när maten passerade för fort i tarmarna sa dom på bvc. så vi fortsatte som vanligt. Absolut inget att oroa sig kan vara förkylning på g med sa dom
    Åh, känns skönt att höra!
  • pigglet

Alal tre har bajsat grönt till och från. "Mosade alger" var en bra beskrivning av hur det såg ut. Hände både när de helammade och när de börjat med smakisar, tror jag. Enligt bvc var det inget att oroa sig för...

• AnnaH

På vår BVC säger de att det beror på snabb passage genom tarmen och att det är helt normalt. Vi hade också en sådan period i samband med smakisarna.

♥ Evina 080509 ♥
  • maalin28

jaha.. min son har oxå helt nyligen börjat få grönaktig avföring.. (drygt 4mån) han har varit förkyld, börjat med smakis, och ev. ser det ut som tand är på g, han håller lixom på och joxar med tungan framme vid tandköttet..??? men då är det inget att oroa sig för då?

• AnnBrittS

Det är inte så att lillen är eller har varit förkyld.

Om bebisar sväljer snor och slem så kan bajset bli grönt och lukta fruktansvärt.

• Jajjaa

Nix! Ingen förkylning här!

AnnBrittS skrev 2008-10-16 08:28:03 följande:
    Det är inte så att lillen är eller har varit förkyld.Om bebisar sväljer snor och slem så kan bajset bli grönt och lukta fruktansvärt.
  • Sess82

Jag har hört att grönt bajs= att bebis blivit kall. Att den fått drag på sig. Så testa med att klä lite varmare och inte lägga för mycket på golvet om det är ite dragigt. Lycka till!

Ilias 080413
  • Jajjaa

hmm, här e det snarare tvärt om.. varmt!

Sess82 skrev 2008-10-16 10:23:22 följande:
    Jag har hört att grönt bajs= att bebis blivit kall. Att den fått drag på sig. Så testa med att klä lite varmare och inte lägga för mycket på golvet om det är ite dragigt. Lycka till!
  • carola1977

Grönt bajs kan nog ha många anledningar men jag har aldrig hört att det kan bero på något farligt.

• ISSEN

Grönt bajs kan vara att magen ej hunnit smälta maten ordentligt och att det paserar tarmarna för fort, har jag iaf fått höra med båda mina barn! Eller en förkylning men har aldrig hört att det kan vara något farligt.

Svar på tråden Grönt bajs