Har ätit italiensk salami i v 29????Ska jag vara orolig?
Min BM sa att det var ok att äta den.......
Men nu har jag läst att det är inte ok. Nu mår jag skit dåligt. Finns det flera som har ätit den under grav?
Nu har jag fryst den i alla fall.
Min BM sa att det var ok att äta den.......
Men nu har jag läst att det är inte ok. Nu mår jag skit dåligt. Finns det flera som har ätit den under grav?
Nu har jag fryst den i alla fall.
Det är säkert helt ok.....oroa dig inte.....Alla är så hysteriska nu för tiden när det gäller vad man får äta och inte när man är gravid...
Lite salami gör ingen skillnad....
Varför är den inte OK menar du?
Tror inte heller några skivor salami hit eller dit spelar nån roll. Undrar hur de gör som är gravida i Italien?!
Sluta oroa dig!
sa din bm att de va ok är det säkert ok. sushi kan du också äta men gärna inte mer än en gång i månaden. antagligen gäller samma sak med andra grejer.
Tack för era svar!
ja, BM sa att det är ok nu att äta sånt....
Men jag var orolig eftersom livsmedelsverket avråder att äta den innan man fryser den i tre dygn.
Tycker också att alla är så hysteriska nu för tiden!
fattar inte varför är jag så känslig under graviditeten. Jag är rädd för allt!
Måste vara nåt fel på mig.
Man är nog lite hysterisk till mans... Men så länge man faktiskt inte äter typ kattsand, eller bensin eller vad man nu kan vara sugen på under en grav, utan det faktiskt är MAT, och i måttliga mängder, tror jag inte det är nån fara.
jag åt parmaskinka och salami udner min förra graviditet, lite nu och då men jag var så sugen och jag tycker det är så gott!!!
resultatet är en johanna som älskar charkprodukter..gärna salami och parma!!!
skämt å sido så tror jag att att inte överdrivet åt ngt håll är det bästa!
(syftar då inte till alkohol el rökning)
varierad kost är ju det viktigaste överhuvudetaget och då även när man är gravid, dvs om det inte är ngt som framkallar obehag!!!
När jag var gravid med min son hade jag ett tag dille på mögelost. Under en period åt jag mögelost varje dag. Dock visste jag att den var pastoriserad, då jag själv köpte in den där jag jobbade...
Jag åt parmaskinka också (som är lufttorkad), men kallrökta produkter åt jag inte.
Du kan ju frysa skinkan/salamin ett par dygn så slipper du oroa dig för toxoplasma.
Kan säga att jag hade noja på salami i början av graviditeten.
Åt säkert 3skivor om dagen.men e inte orolig för det.
Hon sparkar så fint i magen.
Och jag tror inte det är så farligt,hur skulle dom annars kunnat få barn för i tiden.
Men allt som man inte bör äta nu.
Jag åt en massa parmaskinka och salami under graviditeten och allt gick bra Gick inte o undvika efter ett halvår i Italien och mina väninnor där sa att det inte var någon större fara (fast de drack ju vin till varje måltid även som gravida så någon expertpanel kan man väl inte kalla dom...), att risken var mycket liten och så länge man såg till att den var färsk eller frös ner den först så var det ingen fara alls.
Jag hade grav.noja på just salami under min förra graviditet. sådär ett pkt om dagen, det var helt ok enligt min BM.
Jag hade dille på ölkorv första haslvan av grav. Åt hur mkt som helst. Det får man tydligen inte fick jag reda på sen. Mendet gick bra. Har du ätit en gång så lär det knappast va ngn fara. Det är rekomendationer..inte REGLER
Bakterierna som är farliga kanske du redan är immun mot. Jag har för mig att det är en viss vecka som det blir mindre farligt med viss mat. Och du har ju kommit ganska långt så det är säkert därför det är ok. Men om du fortsätter äta kan du ju frysa in för säkerhets skull när du skall äta sånt som är kallrökt. Jag råkade äta ölkorv precis i början men försöker koppla bort det nu. Det blir inte bättre av att man oroar sig för det. Själv oroar jag mig för så mkt annat att jag måste koppla bort ngt för att orka.