• Sockerhjärta

Smetana = gräddfil?

Jag ska göra en "rysk äppelpaj" och i receptet anges 1½ dl smetana, en sorts rysk sur grädde. Jag funderar kring om man rakt av kan ersätta mängden smetana med gräddfil istället, någon som vet?
    Hur blir gräddfil om man bakar det i ugnen? Blir det inte ganska äckligt ändå?

Hoppas på svar, kram

• Svar på tråden Smetana = gräddfil?
  • Rosana

Du kan ersätta smetanan med gräddfil även om det inte rikigt är samma sak. Förr hade Arla smetana i sitt sortiment men nu vet jag inte var man får tag i det, tyvärr!

• Sockerhjärta

Jo Carro W tackar för tipset, den där sidan hade jag redan sett, jag har nämligen hämtat kakreceptet därifrån . Jag tycker inte att det framgår där ifall grädden ska vispas först eller inte ("tjock vispgrädde" anges, man kan ju inte bestämma gräddens konsistens men jag ska prova med Lidls vispgrädde som är fetare än arlas)

Jag kommer att senare rapportera hur det hela utvecklat sig, med andra ord så ska jag baka receptet nu.

Rosana- vet du hur gräddfil blir när man bakar den i ugnen?

• Carro W

Vanlig vispgrädde

Smetana
    För 4-6 personer.

Smetana-rysk syrad grädde är en viktig ingrediens i det ryska köket. I sverige ersätts det oftast med gräddfil, en blek kopia i ryska sammanhang. Smetana används i så gott som alla ryska soppor och maträtter.

Ingredienser
    5 dl vispgrädde
    1 msk ättika 12%-ig

Gör så här
    Blanda ättikan med grädden i en skål (ej metall) och rör om väl.
    Skålen får stå 2-3 dar i ett varmt rum tills grädden surnat till fil.
    Rör om på nytt och täck gräddytan med en flerdubbelt vikt och urkramad fuktig tygservett som så småningom suger upp vattnet ur grädden, vilken tjocknar till smetana. Den färdiga smetanan förvaras i kylskåp.

Det är inte lätt att vara ödmjuk när man alltid har rätt
  • Sockerhjärta

carro w- jag förstår receptet nu. Tackar.
    Om någon vill veta så kommer jag att använda gräddfil i stället, är inte så sugen på att ha en skål sur grädde framme under 2-3 dar

• Carro W

Det känns sådär va

Det är inte lätt att vara ödmjuk när man alltid har rätt
Svar på tråden Smetana = gräddfil?