Hjälp i jakten på "den perfekta" kombibilen
Att svara på dina frågor blir nog tyvärr lite subjektivt då man färgas av sina egna erfarenheter. Jag har dock några små råd då jag ägt både BMW och SAAB:
1) Undvik importerad BMW, i alla fall om du bor i Stockholm eller annan storstad. För mig blev försäkringskostnaden väldigt dyr trots "full" bonus. Detta just för att det var importerat. Dessutom hade jag oflyt med elsystemet på min importbil. Jag ägde en annan BMW innan som inte var privatimporterad som var mycket driftsäker och billig. Jag kan varmt rekommendera BMW.
2) Om du är sugen på SAAB skulle jag rekommendera manuell låda om du är mån om optimal accelaration. Tyvärr tappar SAAB väldigt mycket om man har automatlåda ( å andra sidan är det svårt att få bra grepp när man axxar max med en aero, så man kanske inte behöver det där extra). Den SAAB som jag har nu är driftsäker och rolig. Verkstan besöker jag bara för service (har en -04:a som jag ägt sedan -05).
Av de övriga bilarna har jag bara koll på forden vilken jag inte kan rekommendera (har aldrig ägt någon själv, men det finns en Mondeo V6 i släkten). Jämfört med SAAB och BMW är den väldigt slö, och ligger en-två nivåer lägre avseende kvalité (enbart grundat på egen erf).
Lycka till