Inlägg från: Angelven |Visa alla inlägg
  • Angelven

Hjälp i jakten på "den perfekta" kombibilen

Först skulle jag nog rangordna dina punkter:

0. SÄKERHET (5 stjärnor NCAP och åtminstone grön enligt folksam)
    1. Driftkostnad (pengar över är alltid trevligt)
    2. Driftsäkerhet (bilen på verkstad är inte roligt)
    3. Bagageutrymme (och utrymme) - själv dumpade jag Miatan pga detta - du är en blivande familjefar, inte en playboy.
    4. Körglädje (se ovan)

Prioriteringen kan ju ändra sig lite beroende på ekonomiskt utrymme - om man har råd med 2 bilar faller punkt 1 och 2 bort

Säkerhet - nu har jag inte tittat - men de flesta uppfyller nog kravet - kan du få en med ESP är det ett klart plus! (Vägverkets statistik säger att det räddar lika mycket liv som bilbälte....) Volvon faller tyvärr BORT här - den är aldrig testad i NCAP i den generationen! Toyotan vinner förresten.

Driftsäkerhet - då är det japanerna du skall titta på - de är lixom i en egen klass. Toyotan är här en klar familjebil dessutom - den ligger bra till i flera generation och bäst i säkerhet....

Driftkostnad - well, ta inte en med för häftig motor - du är familjefar, inte playboy - men mesa inte, klen motor är en riskfaktor också Glöm inte andrahandsvärdet - Aeron är fasansfull i det avseendet, andrahandsvärdet lär enligt ägare på jobbet fungera som bojsten (men det kanske är en fördel om du köper begagnat). Om de går omkull eller blir kinaköpta lär ju andrahandsvärdet vara för litet för att fungera som bojsten Audi/BMW/Mercedes/Toyota är säkra kort där - men dyrare att köpa.

Utrymmesmässigt (barnvagn, lassa möbler, sitta skönt etc) så är väl en C5'a eller Mondeo bäst. Resten är ju livsstilskombis. Här finns något i din lista att se upp med - klassglidning. En Peugeot 307 SW exempelvis, i klassen under alltså - rymmer MERA än en V70 ... Likaså en Ford Focus... (peugeot'n med 2.0 l motor drar förresten 7.2 till och från jobbet varje dag - hälften landsväg, hälften stockholmsrusning, trevlig bil!)

Körglädje - den är nog ganska uppenbar - BMW/Audi/Subaru '

Själv ? Ur din lista skulle jag plocka en Avensis. Men givet fritt val, så skulle jag ta en titt på en nyare 307 SW ( www.blocket.se/vi/19544119.htm&last=1 eller www.blocket.se/vi/19029013.htm kanske ?)

• Angelven

Förresten - kolla en sak - att du kan sitta fram med en bakåtvänd bilbarnstol bakom dig - tror att hälften faller bort då

Jag sitter exempelvis inte bra i en v70 med tvillingarna bakom mig i bakåtvänt (men det gör jag inte i en 307'a heller)

Låna en stol av en bekant och prova när du tittar på bilarna - bilhandlarna brukar vara förstående för det (alltså inte ett babyskydd, en bakåtvänd bilbarnstol)

Och jupp - jag är partiskt, kör en Peugeot 807 och 307 Griffe.

• Angelven

Jupp pixboy - det är precis det jag menar - det finns en hel del mindre bilar som rymmer mera än de flesta livsstilskombis.

Om man inte absolut måste ha nånting som ser fräsigt ut och har ett snyggt märke, då finns det många "nuftiga" val

• Angelven

macrom - nu är väl de flesta kombis större än en 9-5 - det är ju en livsstilskombi .

Varför inte helt enkelt välja en riktig kombi istället för ett amerikanskt åbäke ? Så kan du få en vettigare bränsleförbrukning också¨- och kanske lite krocksäkerhet - de amerikanska suv'arna är ju tyvärr ökända för att volta i en krock (Kolla amerikanska trafikssäkerhetsverkets uträkningar på volt-chans, det är skrämmande läsning)

Sedan beror det ju på bilbarnstol - har kompisar med 9-5 aero - de provade våra Graco Cosmic (stora åbäken), det gick inte alls, så de fick gå ner i storlek på bilbarnstol - vilket sedan iofs ledde till problem, stora människor får präktiga ungar som växer ur små stolar...

Svar på tråden Hjälp i jakten på "den perfekta" kombibilen