Inlägg från: S u s s |Visa alla inlägg
  • S u s s

Augustibebisar 2008

Jucea - Fast du tyckte väl att det skulle vara många fler som skötte den tjänsten du hade förut? Taskigt att de inte förberett åt dig, inte så kul att bli undanskuffad direkt. Du ska ju såklart ha arbete i samma omfattning som innan. Ge det ett par veckor så ska du nog se att alla bitarna faller på plats.

Max fick också pneumekockvaccinet, och det gratis.
    Han blev hängig mot kvällen, och kändes jättevarm, men det gick över till dan därpå.

Max äter massor! Det går som mest två timmar emellan, och nu har han även börjat äta oftare på natten. Puh. Jag hoppas det är en öknings- eller närhetsperiod bara. Jag gjorde misstaget att försöka muta med napp en kväll, och jösses vad han skrek. På en sekund fick han till ett skrik som lät som att jag hade plågat honom hela dagen.
    Lite jobbigt med allt ätande när vi ska iväg, får langa fram tutten lite här och där.

Vi har provat ge flaska med mjölk en gång, men det gick inte alls! Ska köpa andra sorter, för jag vill gåärna hänga med julfesten på jobbet, i ett par timmar bara. Snacka med arbetskamrater och höra skvaller om vad som hänt på jobbet. Någon som har nåt bra råd angående flaskandet?

• S u s s

Linn - Vårdnadsbidrag heter det. Vad jag förstår så kan man bara få det om man inte arbetar och inte har så mycket FP kvar att ta ut.

Missh - Jag måste gå emot mängden lite och säga att det inte alls alltid är fel att inte ha egentid ännu, beroende på hur DU mår såklart. Jag blir tokless, försöker ge flaska ibland, och ruttnar helt och hållet. Mycket för att man blir påverkad av hur andra säger att det bör vara, löjligt nog. Men oftast landar jag och vet själv att de är såhär små en löjligt kort tid i livet, och att jag faktiskt inte har behovet av att lämna bort dem ännu. Det där känner du bäst SJÄLV. Är du tokless - lämna bort honom en stund. Annars är det ok att härda med, om man känner för det.

Amelie - Vi har bara provat bröstmjölk, och det var maken som gav när han var "lagom" hungrig... men icke!

Rimfo - Vill inte ta med honom till julfesten då det sups en del redan till maten. Jag skulle ju givetvis inte dricka, men jag tycker inte det är på sin plats att ta med en bebis till en fest med fulla lagerarbetare.

Lina - Ska testa MAM ultivent! Är värt ett försök till ändå..

Om jag nu inte kommer iväg på julfesten så blir jag ju inte tokledsen, som ni kanske förstår av min kommentar till Missh, men jag hade ju ändå velat gå en snabbis.

• S u s s

Haha, så gulligt att Jucea alltid pratar om toppning, låter som att Ted är en liten smarrig efterrätt eller lyxig måltid.

VT - Usch vad jobbigt med cellförändringen. Jag hoppas innerligen att det är en godartad som inte kommer tillbaka nåt mer sen.

Gah, jag har sån ångest över det här med julfesten. Vet inte om jag är fånig som vägrar ersättning och inte försöker tillräckligt med flaska med mjölk heller. Kanske borde släppa lite på principerna. Samtidigt som jag känner att julfesten är löjlig liksom. Åh. Vilka problem man har.

• S u s s

MissH - Hade ni testat mjölk i flaska först? Hängde inte med i diskussionen från början tror jag.

Amelie - Festen är på andra sidan stockholm tyvärr. Maken har julfest samma dag, så det är mina föräldrar som passar barnen. Min pappa har lovat att skjutsa mig både dit och hem också, så att få sonen ditskjutsad för amning vore nog att kräva aningen mycket av mina föräldrar..
    Det är första gången de ska ha båda barnen, och första gpngen de har Max, och första gången vi lämnar bort honom från både mamma och pappa. Usch vad mycket det blev...
    Men vad gulligt av dig att du klurade lite på mitt lilla huvudbry!

Jag trodde jag var fin i munnen nu för tiden. Men på öppna förskolan blev jag lite smått utskämd av dottern för någon vecka sedan. Hon sitter och leker med en mekanisk leksak, och får den inte att fungera. Hon bankar på knappen flera ggr, och utropar ilsket: "Men va faaan!"
    Höll på att sjunka genom golvet. Usch. Måste bättra mig.

• S u s s

Jucea - Om jobb: Ja var nogrann med att dokumentera, utifall att. Skriv tidpunkt och datum, samtalstillfälle och alltihopa.
    Jag har gjort sådana dokument också, fast från den "andra sidan" i organisationen. Det krävs rätt ordentlig dokumentering om det ska hända något, vilket kanske är rätt bra, då vet man ju att ingen blir oskyldigt anklagad så att säga.
    Om Ted: Att han inte blir helt mätt av brösten kan ju komma sig av att han får toppning med. Skulle han bara ammas så skulle ju mängden öka successivt, men om man fyller upp med ersättning så ökas det ju inte på samma sätt som det skulle ha gjort annars.
    Det blir ju lite som en cirkel.

VT - Vad bra presenter, länka gärna till den sidan sen när du har tid och ork!

KaOl - Nej vi är restriktiva med maten här med! Jag vet inte ens om vi kommer testa med smakisar innan 6 månader, vi får se allteftersom. Jag tycker det bara är bra om hans mage och tarmar kan få en mjukstart.

• S u s s

Hej allesammans! Nu har jag haft fullt upp igen. Jag fyllde 25 i fredags, och maken fyller år på onsdag, så vi haft gemensamt kalas i helgen!
    Men jag har läst ikapp för en gångs skull!

Carina - Grattis i efterskott! Blir impad av mig själv som är 2-barnsmor vid 25, men du är ju snäppet värre.

VT - Tack för länken! Ska genast spana in vad vi kan ge...

Jucea - Hoppas kalaset gick bra, ser fram emot en rapport sen!

Angeluzia - Välkommen hit! Nu kanske du redan åkt iväg för att vaccinera, men iaf: Vår Max blev varm och hängig, ville bli buren, bara sova och äta mycket, hela kvällen och första halvan av natten. Sedan var det bra igen.

Tycker såna där videoklippen är så hemska, och vill inte se, men folk lägger ju upp på bloggar så man råkar olla iaf. Vet faktiskt inte riktigt varför man ska sprida dem, man mår ju bara dåligt... När jag såg nåt av klippen på youtube så ser man ju relaterade videoklipp till höger i en lista, och det verkar ju finnas hur många liknande filmer som helst..... usch...
    Den där när killen svingade bebisen var ju helt fruktansvärd. Man ska ju absolut inte lyfta i armar och ben, ännu mindre i händer och fötter, och han svingar runt ungen LÄNGE i en hand, usch... och ungen ser inte alls glad ut, den skrattar ju bara efteråt, tacka fan för det, den är väl glad över att det slutade...
    URK säger jag!

• S u s s

Carina - Vad sött att du tänkt på mig. Jag hinner ju inte in här så ofta, vi är ofta iväg eller har besök själva, stortjejen kräver underhållning. Miranda är 2 år, jag fick alltså henne när jag var 22.

Jucea - Kalaset lät maffigt, vad kul ni verkar ha haft!

• S u s s

VT - Åh, jag läste ju om knölen innan helgen tror jag, och har faktiskt tänkt på er, men jag glömde visst kommentera!
    Vi håller tummarna stenhårt... Klart det ska gå bra. Det MÅSTE det ju!

• S u s s

Lana - Vet inte om det är nån tröst, men storasyster här hade svårt att gå upp i vikt när hon var liten. Alla runtomkring trodde det var amningen, men barnmorskan var lugn och sa att så länge hon äter och verkar nöjd så är det ok! En del bebisar är helt enkelt små. Sedan började hon med mat, med mycket smör och olja, men inte blev hon större för det. Hon är fortfarande liten. 2 år och väger inte ens 10 kg. Så det är inte säkert att ersättningen behövs om du tycker det går bra annars?
    Vad väger hon, hur lång, och hur många veckor?

• S u s s

Lana - Jag kikade i dotterns bvckort, och hon hade vid samma ålder gått upp totalt 1620g, din lilla E har gått upp 1515g. Det skiljde alltså "bara" 95g, men sen kanske man räknar på att barn som föds små ska öka i vikt snabbare...? Hursomhelst, så tror jag då inte det är nån fara om hon verkar nöjd. En hungrig bebis brukar ju inte direkt vara nöjd.
    Men det är ju absolut inte fel att ge ersättning heller om du tycker hon behöver det!

Jag är tacksam så länge jag klarar mig på amning eftersom man aldrig behöver förbereda och packa med sig grejer. Speciellt nu när jag har två barn, kan ju sätta mig i en snövall en stund och sticka fram tutten under jackan bara.

• S u s s

VT - Vilket fruktansvärt besked, det finns inga ord. Vi håller såklart tummarna för att allt ska gå att ordna..

Lana - De säger ingenting om vår stora lilla tjej. När vi bytte kommun nu och fick ny barnmorska som såg hennes journal, ringde hon direkt och frågade "Äter hon?!?!". Det gör hon ju, som ett litet matvrak. De som har träffat henne ser ju att hon ser frisk och go ut liksom, så nu är det inget problem. När hon var liten hade hon ju såna här tjockis-bebisveck på armar och ben, trots "undervikt". Hon ser helt normal ut alltså. Bara lite liten.

• S u s s

Carina - Här är det bara bra, också fullt av snö. Vi har ju en 3-hjuling till syskonvagn, men jag låser framhjulet så blir det lite lättare att ta sig fram. De har inte plogat nånstans ännu, så det får jag göra med vagnen, puh.
    Vi ska över till grannen et par gårdar bort och leka sen antagligen, så jag tar nog en unge under varje arm och går dit, tror det blir lättast...

Kan inte få VT's besked ur huvudet. Tänker på er hela tiden.

• S u s s

hejhej.
    hinner inte läsa ikapp, kikade bara sista sidan, måste lägga mig strax.

BV - Ja det lät ju skumt. Men jag kan tänka mig att de menar att det blir jobbigt för både er och honom när det går för snabbt, det är nog bara det. Min moster sprang när hon var 8 månader, och min mormor sa alltid att det var ett rent h-e, för hon var ju inte intelligentare än andra 8-månaders, och en sådan kan inte riktigt hantera springandet på ett bra sätt. Hon gjorde båda illa andra i samma ålder och gjorde illa sig själv på allt...
    Men hur man stoppar det, ja det vet jag inte! De kanske bara menar att man inte ska uppmuntra de barn som är så tidiga, både för ens egen och barnets skull?
    Klart du ska vara stolt! Jag blir ju fortfarande stolt över nåt så löjligt som att 2-åringen sitter och äter en riktigt stor portion mat själv liksom. Vadå fis i rymden. Det är ju MIN lilla fis för guds skull!

• S u s s

Hallon - Haha! Jag älskar gubbiga kläder på tjejer. Miranda, 2åringen, har haft många byxor med sånt där svagt rutmönster!
    Basker skulle vara tufft också, om man hittade nån fin. Slips tror jag vi tar nör hon har lite mer hår isåfall, vi har ju världens tunnhårigaste tjej, bara en tuppkam mitt uppepå.

Annars hinner jag inte läsa nåt.
    Jag bara kikar in när båda sover samtidigt och vi är hemma för en gångs skull. Jag hoppas ni alla mår bra, och att jag får mer tid att sitta här så småningom...

• S u s s

Gosh - Det ÄR svårt att hinna med allt! Till att börja med måste man släppa lite på principerna, dvs inse att allt inte kanske kan se ut som det gjorde innan, att det är ok att ha det lite skitigare. Det har jag JÄTTESVÅRT för. Så oftast försöker jag greja med en grinig bebis i famnen, och med en hetsig 2-åring i knävecken. Puh puh puh.
    Det var allt jag hann med nu, nu gastar en liten ilsk herre igen.
    Hoppas på att hinna kika in i kväll istället.

• S u s s

Wiem - Jag har tänkt helamma till 6 månader. Vi tar det lugnt och får se vad som händer alltså. Lilleman här hade också en liten viktdipp vid 3 månader, men jag oroar mig inte så länge han verkar nöjd. Finns ju ingen anledning att ge mer så länge barnet verkar mätt, så resonerar jag.

Carina har bytt nick ser jag. Hänger fortfarande inte med alls annars.

VT - Tänker på er rätt ofta, och läser på din blogg. Du verkar så klok i ditt resonerande när det gäller dina egna tankar runt allt det här. Ta det steg för steg du, det finns ju trots allt inget annat sätt! Kram.

Ikväll är det lite deppigt, en del omständigheter med maken som har gjort mig lite nere, men det blir ju lätt så under småbarnsåren har man ju fått höra.
    Jag klippte upp ett stort jack i Max finger imorse när jag skulle klippa hans naglar. Riktigt hemskt var det, inte så stort jack, men fingret är ju så litet också, och det blödde en hel del. Fruktansvärt.
    Annars har vi det bara bra, men 2-åringen har verkligen blommat upp eller vad man ska säga, så det är fullt ös hela dagarna. Härligt och uttröttande på en och samma gång.
    Hoppas ni har det bra allesammans, som vanligt. Tycker om att kika in en snabbis då och då, även om jag inte kan följa er på samma sätt längre.

• S u s s

Åh vad jag inte hinner med det jag vill!
    Vad gör ni allihopa, vad har ni för er?

Visst har vi fått STORA bebisar! Får ångest nästan, det går ju så fort.

VT - Vad jag känner igen mig. Men det bästa är om man vänjer bebisen (nä, snarare sig själv) vid att bara hänga med på det man ska göra. Dvs bebisen får mat/sover precis när den vill, fast där man är...?
    Jag vet, det låter så mycket lättare i teorin än vad det är...
    Det är det enda som faktiskt är lättare med syskon, de MÅSTE ju hänga med på ett annat sätt. Men jag planerar och försöker påverka jag med, det är så svårt att sluta!!

Carina - Max gick upp 700g sista månaden, tycker det lät SJUKT mycket, på bara amning dessutom, men så är jag ju van vid spinkiga storasystern som aldrig går upp nånting.

Jucea - Hur går det på jobbet nu, är det bättre?

Vi har inte heller sex särskilt ofta. Jag är helt slut, och det är nog maken med. Sedan har jag inte införskaffat nåt skydd heller, och överfertil som jag är så är vi livrädda.... jag orkar inte riktigt 3 barn på lika många år. Så vi måste ta tag i det där.

Om en timme bär det av till öppna förskolan. Sedan hem för lunch. Sen väg för att träffa makens syster och ordna lite saker. Och eventuellt sista julshoppingen...
    Fullt ös, medvetslös. Tänk om man kunde få softa inomhus en hel dag.... eller vila upp sig på ett jobb.

• S u s s

Hejhej.
    Är ju inte här så mycket längre, men hoppas att ni har haft/kommer ha det lugnt och mysigt nu.
    Vi har haft lite mycket.
    Delat firande hos både makens och min släkt. Sedan blev 2-åringen kräksjuk och kaskadkräktes ner precis allting igår, när maken jobbade långt pass. Soffa, matta, kläder, kuddar, filtar, handdukar...
    Jag körde tvättmaskiner från förmiddag till kväll.
    Och lilleman växer så det knakar, han och syrran delar redan strumplåda nu, de kan ha samma storlek(!).
    Nog om oss. Jag kikar ju faktiskt aldrig in här längre.
    Men jag hoppas ni har det fint aiihopa!

Och KaOl - Man ska inte ropa hej för tidigt. Maken har åkt på vinterkräksjukan 1 hel vecka efter dottern och jag båda de senaste vintrarna.... Sedan efter det har jag och Mirre fått sjukan varsin omgång till båda gångerna. Helt sjukt. Vi får väl se hur det blir detta år...

Svar på tråden Augustibebisar 2008