• jeng

Augustibebisar 2008

haha ja det är ju konstigt att man ska bli så rädd direkt... när det är helt logiska grejer det handlar om??? varför kan man inte tänka logiskt direkt och lixom "jaha det är säkert så här!!"...

för jag vet ju att ringklockan ringer när batterierna tar slut, precis som brandvarnarna piper när det är slut på batteri... och jag vet ju att här finns mängder med komradios i trakten och att man kan få in varandras prat osv... men nej då, så kan inte hjärnan tänka... jag tänker direkt istället att det är en dam som ska jaga bort mig så att hon kan ta ted... ja.... man får ju skämmas lite...

• jeng

mareld, haha jo, men jag blir hispig i lägenhet också!!!

ted har fått äta mat sen han fyllde 3.5 månad, och han har inte visat nånting i magen eller sådär!

• jeng

jag skulle ju börja med smakisar vid 3.5 mån. dels för att jag insåg då att min mjölk inte kommer att öka tillräckligt, så jag måste ändå ta till nåt extra. dels för att jag visste att jag skulle börja jobba, och då ville jag ha testat!!

jaja så jag började med några teskedar majsgröt. det gillade han inte... eller jag trodde att han inte hade fattat hur man skulle svälja... så jag hade köpt också såna 4-pack med fruktpure, det ser ut typ som såna små yoghurtbyttor, står vid barnmaten. och det älskade han så han svalde direkt. haha, så då fick han äta 1/3 burk om dagen i 3 dagar. märkte inget i magen på han. sedan fick han äta majsgröt (0.5 dl vatten och sen pulver tills det blev lagom fast) som jag hade hällt frukten på, och då mumsade han i sig gröten också!!

sedan har han fått prova lite, men nu får han äta det han vill ha. så ibland äter han en hel burk med mat (liten burk) och sen en hel burk med frukt. han får äta en gång per dag (men inte riktigt alla dagar) på eftermiddagen. och nu har jag provat massa olika smaker så att han ska vänja sig. han har inte reagerat på nånting hittills. vi har ätit dels potatis och palsternacka osv, men också vissa 5-månadersburkar, tecx slottspure, biff stroganoff osv. men de 5månadersburkarna fick jag kämpa lite med i början. för det är ju mkt mer smak på... så han spottar och fräser i typ 5 minuter, och sen så kommer han på att han kan äta det, och då mumsar han som bara den

ja lång historia... för att göra den kort: vi hade tänkt börja med smakisar, men inom en vecka så hade ted visat tydligt att han ville ÄTA och inte bara smaka, så då fick han göra det!

• jeng

carina, om han slog i huvudet så ska du INTE låta honom sova!!!!! du måste ha honom vaken så att du kan se hur han reagerar!!!

• jeng

hur högt tappade du honom ifrån??? och hur slog han i???

att han skriker och gråter är ett bra tecken, för det värsta som kan hända är att han börja må illa och kräkas, eller att han somnar. för om han somnar så kan han bli medvetslös utan att du märker det. så försök att hålla honom vaken. och se till så att han inte börjar kräkas.

min mamma jobbar på sjukvårdsupplysningen och jag fick hjälp av henne när ted ramlade ner från soffan och landade på huvet!!!!

• jeng

carina jag sitter här så du kan prata med mig om du vill!!!

du måste hålla koll på honom i minst 24 timmar, så att han inte visar symptom på att ha fått hjärnskakning osv. helst 48 timmar! MEN det är de första 12 timmarna som de oftast visar nåt om de skadat sig!!!! och jag vet att det är jobbigt nu när det är natt, men det är ju värt att hålla sig vaken! ted ramlade också på kvällen, så jag fick vara uppe med honom hela natten!!! han fick sova, men jag väckte honom då och då, plus att jag satt vid honom och kollade så att han reagerade när jag tex nöp honom i sömnen eller så!!!

• jeng

nu har min plupp vaknat också. han vaknar alltid oftare när han sover här nere hos mig i soffan. hämtade ju ner honom efter komradio-episoden!! så att inte damen skulle komma och sno honom hahaha... gud vad löjlig jag känner mig... nu när det lixom har landat lite!

• jeng

jag blev LIVRÄDD och kände mig som världens sämsta mamma när Ted ramlade av soffan. Han var ju bara en vecka gammal!!! Men han klarade sig bara bra!!! De är tåligare än man tror. Men USCH vad fåligt man mår ju!!!

Svar på tråden Augustibebisar 2008