• Sobrius

Ta en titt på mitt bett

Undrar vad detta är för bett? Jag har inte känt att jag blivit biten men har nu haft detta i över ett dygn, det kliar inte men är ömt och det är en stor rodnad runt det allra rödaste med. Det sitter på överarmen, på undersidan. Känner mig även slapp i armen och det sticker lite. Jag ser att något stuckit mig för det ser ut som ett litet hål in mitt i det röda. Vad kan ha stuckit mig?

www.familjeliv.se/krypin/sobrius/galleri.php

• Svar på tråden Ta en titt på mitt bett
  • ronja3

Skulle gissa på bromsbett eller fästingbett.

• klarafina1

Det där är ett myggbet min tös får sånna överallt .
    hon är allergisk mot myggor.
    Dom är giftiga iår

• Pumpan81

kan det inte vara en blinning eller vad den nu heter som bitit dig? jag ahr aldrig blivit biten själv men nom de tinte kliar kan det ju inte vara myggbett..
    kanske getingstick eller bistick? min pappa fick 3 förra året som han inte kände du kanske fått det när du sov som han fick

• elims

fästingbett ska väl inte klia egentligen (bara när själva fästingen fortfarande sitter kvar) men ibland kan det göra det.

mitt tips är att markera ut den röda ringen med en bläckpenna (sätt tex 4 prickar runtom) och vänta till imorgon och se om det har vuxit sig större. Växer det så kanske det är ett boreliafall och då kan du gå till vårdcentralen och få pencilin

• ressiwresseB

Om det vore broms skulle det ha gjort jätteont när du blev biten.

Det ser ut som ett spindelbett.

• Ilovethesun

Blinning eller brons..
    Om du intre är allergisk för då kan det helt enkelt vara ett myggbet...
    Ta mild hydrokortison på.
    Mvh Helene!

• Pumpan81

om man blir biten i sömnen så behöver man inte känna betten från vad det nu är

• DaCiss

Men myggbett kan man ha utan att de kliar. Jag har ofta mygbett och de kliar nästan aldrig för mig.

Jag tycker inte det ser ut som myggbett. Min syster är också allergisk och hennes blir ilsket röda och svullnar upp som om hon hade pingisbollar under huden.

Det skulle kunna vara just en blinning (inte heller säker på vad de heter så därför skriver jag detsamma som pumpan81). Deras bett kan bli så där utspritt i rodnaden.

• Pumpan81

håller med DaCiss om myggbetten min kille är med allergisko det ser ut som han får pingisbollar under huden med, dett abett är ju typ litet men med stor rodnad

• Sobrius

Tack för alla svar, blev dock inte så mycket klokare då ni hade så många olika svar

elims; tack för tipset om bläckpennan, gjorde som du sa men det har nu på morgonen varken ökat eller minskat.

Jag måste nästan fått detta under natten till igår, eller förrgår kommer inte riktigt ihåg när jag märkte det men det var igår jag började känna av det också.

Nu på morgonen kliade det som tusan så råkade klia sönder det

ressiwresseB; spindelbett, kan man få såna i Sverige?!

Ni som pratat om allergi mot myggbett, borde man inte reagera på alla myggbett man får då, har fått många stick de kliar som tusan men ser inte alls ut som detta.

Ilovethesun: Tack för tipset om hydrokortison, svalkade skönt i alla fall

Hm, en blinning det måste jag kolla upp vad det är för djur. Eller någon som vet?

Uscha nu varar det efter min sönderklining, kanske giftet kommer ur så det går bort då

• mia1980

Om du får fler bett så gå till vårdcentralen och få medicin. Tycker att du bör få Tavegyl utskrivet, det minskar klådan och funkar jättebra.
    Där kan du även få dricka kortison (Betapret tror jag det heter) som tar bort svullnaden fortare.

• HaJoMi

Jag är överkänslig mot myggbett och jag har 2 sådana som du på benet, ett helt vanligt på foten utan någon reaktion medan om jag får på underarmarna blir de ca 1 dm i diameter! Alltså reagerar jag olika utifrån vart de sitter =) Ibland kliar de - ibland inte =)

• Pumpan81

sobrius
    en blinning ser ut som en stor ful äcklig fluga typ hehe

har du itne varit känlsig mot myggbett förut så verkar det lustigt om du skulle bli det nu med...

Svar på tråden Ta en titt på mitt bett