Inlägg från: DaCiss |Visa alla inlägg
  • DaCiss

Vad kallar du insekten som ser ut nästan som en fluga men biter gärna och hårt!

Idag talade jag om bromsar i köket med min kompis. Min man däremot rättade mig och mena att det finns inget djur som kallas broms, bromsar har man på bilen.

Nej det heter BREMS menade han och även min kompis kallar dem för bremsar.

Jag har för mig att jag stött på både kallelsen broms, brems, brons och bröms...

Vad är deras egentliga namn och vad kallar DU dem för, var bor du?

Vi bor i Piteå Norrbotten men jag är född och uppvuxen nära Helsingfors!

• Svar på tråden Vad kallar du insekten som ser ut nästan som en fluga men biter gärna och hårt!
  • DaCiss

emilios mamma:

Den känner jag till! Frågade min man om det då är bättre att jag säger paarma istället för broms men det var ännu värre tyckte han

cinzano:

Åj, kan den kallas eller har den kallats för allt det där som stod där??

• DaCiss

Men visst är de otäcka rackare! Vad jag förstått så biter dom inte egentligen, det dom gör är att de med ett litet skärblad skär upp huden för att kunna plantera ägg. De föds på detta viset men på kossor och hästar. På mänskor blir det inget av äggen om de lyckas plantera.

Jag vet inte var jag läst det men jag tror det stämmer men är inte helt säker.

• DaCiss

Haha, min man tittade just förbi och han var bara "Det heter BREMS, ge dig nu!"

Jaa, det jag brukar göra då någon sådan svärmar runt en är svirra runt och fläkta med armarna och ropa på maken "Var är den var ÄR DEN!?! Döda den döda den!" Och till sist springer jag därifrån... Folk runtomkring får stirra ögona ur sig bäst de vill (de ser ju inte vad det är jag flaxar över), jag vill INTE bli mat till nån äcklig BROMS

Dessutom har de inte än lyckats ta en enda bit från mig i mitt liv. Så därför är jag extra skärrad, jag vet ju inte hur det känns då de bits!

• DaCiss

Zazla:

en där flugan som trasslar in sig i håret tror jag heter hästfluga. Eller vad den nu heter. En fluga som lever i skogen och då söker sig till håret på folk. Då den landat där så tappar den sina vingar och så rör den sig sidleds som en krabba på jakt efter öronen att lägga ägg i. Fast äggläggningen kan vara sagt bara av skrämsel. Men otäcka är dom också! De förföljer en om man försöker springa bort.

Vem vet:

Haha

• DaCiss

Men nu måste jag sova, ögonen vill falla ihop. Hoppas bara att den här lillen också vill somna och inte snutta en timme som han brukar!

God natt på er.. Låt inte brOmsarna bita

• DaCiss

Pallas: Se där! Helt fel hade jag inte och den hette till och med hästfluga också

Ja, gott folk, enligt uppslagsverk och annat så heter insekterna som är av lite större art broms, vissa av dom är regnbromsar. De lite mindre som är formade som militärflygplan med vit/svarta vingar är blinningar.

Hästflugan är en parasitfluga och lever på blod. Den flyger och sätter sig gärna i håret, tappar sina vingar och rör sig sidleds som en krabba. (Dessutom, genom att röra sig sidleds i håret blir den väldigt snabb och effektiv i rörelsen, inte undra på varför löss rör sig på detta vis. En vanlig fluga trasslar bara in sig i håret.)

• DaCiss

Bast:

Jo, klägg är när man har trampat ihjäl typ en kackerlacka eller liknande... Då har man klägg under foten *bläää*

• DaCiss

Vad svårt det skulle vara att veta vad folk hojtade för om man träffade på någon som benämner insekten annorlunda. Typ om jag hade en broms på mig och någon sa "Hej du har en hästfluga på dig!" Jag skulle ju inte bry mig lika mycket som när jag har en broms på kroppen!

Men sen igen, hur ofta träffar man på folk som har en heeeelt annan benämning på flugan och dessutom mitt i sommaren då det finns en risk att man får en på sig?

• DaCiss

Hördu! Klägg har man under skon om man trampat ihjäl nån skalbagge fylld med massa grön smörja --> klägg!

• DaCiss

Nej då, det är JAG som vet i den här familjen!

• DaCiss

Vad blir de i plural har vi pratat om här hemma. Kompisen mena absolut inte bromsar, de har man i bilen!

• DaCiss

Jag vet inte jag, jag känner att bromsar är rätt ord för flera stycken av dom men det kanske är fel? Som sagt, kompisen tyckte det lät helfånigt men sen säger hon ju annars också brems

• DaCiss

Men hej! Dom små då? Riktigt små som förökar (?) sig på frukt, fruktflugor eller bananflugor? Så finns det visst en variant som heter blomfluga vad jag förstått och att den INTE är densamma som frukt-/bananflugan.

Själv säger jag bananfluga.

• DaCiss

Kittycat:

Vah?? Har aldrig hört vare sig prickfluga eller fläckfluga, vad är det för sorts fluga??

Annars, det var någon som frågade om de randiga som står still i luften. Jag lärde mig på lågstadiet att det finns en liten fluga som liknar getingar men man känner igen dem på att de kan stå helt still på stället i luften, plus att de är mindre än getingar.

Dessa flugor är totalt ofarliga och liknar getingar bara som en täckmantel, alltså som skydd mot andra insekter, så de ska tro att dessa flugor är farliga

• DaCiss

Wolfhound: Jag tycker dom är ganska tuffa Harmlösa minimala saker men får fullvuxna mänskor att passa sig

• DaCiss

Haha! Ja, vi är ena riktiga mesar! Tänk på hur mycket bett kossor och hästar får utstå, och många gånger står dom bara där och så viftar de lite med svansen, så där coolt bara.. Och vi som ska vara så starka och duktiga.. vi fläktar och ylar

• DaCiss

Kittycat:

Menar du blinning då? Kolla på denna sida och klicka på blinning:

www.bioresurs.uu.se/myller/stad/bromsar.htm

Ja du, jag vet inte alls hur ont det gör för har inte blivit biten av någon sorts broms överhuvudtaget! Springer ju snabbt om jag ser en och är på min vakt för om det landar en på mig.

Svar på tråden Vad kallar du insekten som ser ut nästan som en fluga men biter gärna och hårt!