• DaCiss

Vad kallar du insekten som ser ut nästan som en fluga men biter gärna och hårt!

Idag talade jag om bromsar i köket med min kompis. Min man däremot rättade mig och mena att det finns inget djur som kallas broms, bromsar har man på bilen.

Nej det heter BREMS menade han och även min kompis kallar dem för bremsar.

Jag har för mig att jag stött på både kallelsen broms, brems, brons och bröms...

Vad är deras egentliga namn och vad kallar DU dem för, var bor du?

Vi bor i Piteå Norrbotten men jag är född och uppvuxen nära Helsingfors!

• Svar på tråden Vad kallar du insekten som ser ut nästan som en fluga men biter gärna och hårt!
  • Wolfhound

DaCiss: Ja, dom har jag sett. Var ute och åt på en uteservering förra sommaren, det vimlade av vad folk trodde var getingar. Restaurangägarna stängde p g a att dom skulle försöka få bort eländet. Det visade sig vara dessa ofarliga flugor som liknar getingar. En satt på mitt salladsblad....tyckte det var underligt att den inte kom på mej....

• DaCiss

Wolfhound: Jag tycker dom är ganska tuffa Harmlösa minimala saker men får fullvuxna mänskor att passa sig

• Tygtiiger

Broms, hästfluga.
    De riktigt elaka insekterna (de små grå läderartade som sliter loss ett stycke kött) kallas blinknagg eller blinning här.

• Wolfhound

DaCiss: Ja, visst är dom! Tänk att vi människor blir så rädda att vi springer, skriker och fäktar med armarna direkt när något som brummar flyger förbi!

• DaCiss

Haha! Ja, vi är ena riktiga mesar! Tänk på hur mycket bett kossor och hästar får utstå, och många gånger står dom bara där och så viftar de lite med svansen, så där coolt bara.. Och vi som ska vara så starka och duktiga.. vi fläktar och ylar

• Kittycat

Da Ciss:
    Har du aldrig sett flugor som har svarta prickar på vingarna?? om du tycker att det gör ont att bli biten av eb broms ska du veta att prickflugorna är mycke värre. Här kryllar det av dom. Har du sett bromsar som är två-tre centimeter då? de är grymma!!!
    Jag är uppväxt bland hästar då får man se de stora kräken ofta stackars hästar. Kossorna har inte så ont av dem eftersom de har så tjockt skinn men det känns nog lite i alla fall

De små gråa bromsarna kallas även för gråmunkar här glömde jag skriva tidigare.

Jag såg att någon hade skrivit att bromsarna åt köttbitar men de biter bara ett hål och slickar i sig blodet som vampyrfladdermössen gör.

• Superhönan

Vi brukade säga Gråpågar om de där aggresiva jäklarna som bits så att man skriker högt att smärta. Född i Skåne.

• fröken

Flugor med prickar på vingarna är väl också en sorts broms?

• ICanDoIt

Broms säger jag.. men vissa säger tvär nit :D haha...

• syster mini

Den färgglada flugan som bits kallar jag blinning och den bruna flugan kallar jag för broms

• mia1980

Har aldrig lärt mig skillnade på alla dessa flugor så jag kallar alla för Bromsar. Kommer från Skåne, bor i Enköping och där säger de flesta likadant.

• niiina

De där flugorna som kan stå still i luften och ser ut som getingar heter väl blomfluga. Det har jag och alla i min omgivning kallat dom iaf

• DaCiss

Kittycat:

Menar du blinning då? Kolla på denna sida och klicka på blinning:

www.bioresurs.uu.se/myller/stad/bromsar.htm

Ja du, jag vet inte alls hur ont det gör för har inte blivit biten av någon sorts broms överhuvudtaget! Springer ju snabbt om jag ser en och är på min vakt för om det landar en på mig.

• fröken

Om de grå bromsarna säger vi gråbroms, de med prickar på vingarna blindbroms o de STORA kallar vi hästbroms. Så vi kör på broms överlag.

Svar på tråden Vad kallar du insekten som ser ut nästan som en fluga men biter gärna och hårt!