• amila

Ont i smalbenen vid träning (löpning)

Jag får så jä-a ont i smalbenen när jag tränar (Friskis och svettis) Främst när jag springer. Det är liksom i själva benet (benstommen/skelettet eller vad man ska kalla det) Nån nämnde att det kunde vara inflammation i bindhinnorna, men, obildad som jag är har jag fått för mig att det då skulle göra ont lite mer på "sidan" av smalbenet?

Nån som vet vad jag bubblar om? Help.. :)Vad kan det vara? Har bra skor tror jag, men det kanske är de ändå.. Eller min tio kilos övervikt, uff. Men hur som helst så undrar jag nog mest om det kan vara de där bindhinnorna som spökar, när det känns som att det gör ont i själva "benet på benet."

• Svar på tråden Ont i smalbenen vid träning (löpning)
  • Lincon

jag kan ibland känna det du beskriver i mitt högra smalben, men det brukar bara sitta i ca 30 sekunder och sedan går det över men läskigt känns det!

• Rabelais

Låter som ett klassiskt fall av benhinneinflammation:

"Benhinneinflammation även kallat periostit (på mediala delen av skenbenet, tibia), medialt tibiasyndrom eller medialt tibiaperiostit, är en idrottsrelaterad skada med smärtor i muskler eller muskelfästen i underbenet. Den engelska termen shin splints kan referera till ett flertal sjukdomstillstånd med smärtor på framsidan av underbenen, där benhinneinflammation är ett.[1] Behinneinflammation kallas på engelska mer specifikt för medial tibial (stress) syndrome. Benhinneinflammation orsakas vanligen av överansträngning p.g.a. för intensiv träning, för snabb ökning av träningsdosen, hög hålfot (högt fotvalv), pronation av foten, ändrad skotyp, byte av underlag eller träning på hårt underlag. Benhinneinflammation uppstår företrädesvis under och efter löpning, hoppträning eller långpromenader och kan ta lång tid att läka"

Jag hade det i perioder och vad jag vet är det inte så mycket att göra mer än att träna mindre under en period och sedan sakta öka intensiteten igen men göra uppehåll så fort smärtan kommer tillbaka. Tro mig, du vill inte att det skall förvärras till den punkt du inte längre förmår gå i trappor.
    Fundera även på att variera träningen, F&S har många olika former av gympa, en del som inte är lika ansträngande för just benen.

• amila

Tack för era svar! Hmm, jo, det låter ju onekligen som benhinneinflammation. Har ju både börjat träna mer och har nya skor... Fan! Jag som ville bli fit for fight till jul ;)

Tack snälla som sagt, för att ni tog er tid. Tack för ditt mycket användbara svar. Ska lugna mig lite.

• Balehead

På den tid jag tränade mycket fick vi rådet att se till att ha bra dämpning i skorna och hålla smalbenen varma (benvärmare) för att inte få benhinneinflammation.

Och byt träningspass på Friskis...

Svar på tråden Ont i smalbenen vid träning (löpning)