• MsBeauty

Tankar om graviditet efter prematur..

Vet inte vart jag vill komma med detta inlägg egentligen, men here it goes...

Jag fick ju min son i v. 24 och allt har gått bra. Han är nu 9 månader och frisk. Vi planerar inte nästa barn förrän om ca 2 år, men jag tänker över det redan nu.

Jag fick aldrig nåt svar på varför sonen föddes för tidigt, alltså de vet inte. De tog bara ett urinprov när jag kom in, sen vet jag inte om de gjort fler prover (på typ moderkakan eller vad man kan göra prover på)... Ska de inte kolla upp saker mer än så? Ska jag behöva vänta tills jag blir gravid igen och då gå på kontroller för att kanske kan man upptäcka det i tid då (om det händer igen). Alltså jag vet inte vad jag förväntar mig, men känns det inte väldigt oengagerat? Jag har inte ens sett min förlossningsjournal, BM ville gå igenom den med mig först, men har inte haft tid de här 9 månaderna. Jag vill så gärna ha massa barn, men är så rätt att jag ska föda så tidigt igen och det känns jobbigt att jag ska behöva vänta tills "det är för sent" för att veta om det kommer hända igen.

• Svar på tråden Tankar om graviditet efter prematur..
  • pysselpussar

hmm tycker verkligen att du ska kontakta BM och be att få gå igenom din förlossning.. dessutom få veta varför du förlöstes för tidigt. Men jag tycker, om de nu endast tog urinprov, att det låter som du fick havandeskapsförgiftning. eller nåt liknande. Det fick fick syster senast hon var gravid och det såg de på en gång med urinprov. MEN RING OCH FRÅGA!!!

och bara för att en bebis kommer för tidigt så betyder det inte att alla följade kommer att göra det...

• MsBeauty

jag hade inga infektioner och inte heller havandeskapsförgiftning, de tog urinprovet för att kolla detta. Sonen hade inte heller någon infektion.

Har kontaktat BM flera gånger (eller försökt, hon är inte lätt att få tag på tydligen) men utan framgång.

Nej, jag vet att nästa inte behöver komma för tidigt, men skulle vara skönt att prata igenom förlossningen eller få veta något innan man blir gravid igen, så jag vet vad jag ska ställa in mig på. Annars vet jag inte om jag vågar igen...

• pysselpussar

Hmm då är jag rädd att du får ligga på dom lite. 9 mån efter förlossning är lite väl lång tid tycker jag.

Om inte den aktuella BM går att få tag på måste det ju finnas nån annan du kan prata med?

• zezziz

Känner så igen mig i det du skriver då vi också fick ett för tidigt fött barn och ingen vet orsaken. Så jag är precis som du rädd för den kommande graviditeten.

Tänkte dock ta med mig min journal till min BM på MVC för att gå igenom den med henne.

Du kan ringa till ditt sjukhus och be de skriva ut journalen till dig, så kanske det klarnar litegrann för dig, fast sen tycker jag du ska be att få gå igenom den med någon BM. Står ju en del svåra ord som man inte förstår osv.

• hejpa

ville bara säga att jag känner precis som du.
    jag vet inte om jag vågar bli gravid igen. vi vet inte heller vad som hände. och de föddes på ett annat sjukhus, så jag vet inte ens vart alla journaler och sånt finns. har noll koll känns det som, och har inte orkat ta tag i det heller.

• vinterbabyn

nu har jag inte fött nåt av mina barn för tidigt, men har båda graviditetena varit sjukskriven för hotande förtidsbörd och nu senaste graviditeten var jag även inlagd i många etapper för att stoppa förlossningen.
    Ettan föddes i 38+5 och tvåan 37+0.. Lite ironiskt med tvåan för enda sen vecka 20 då jag blev sjukskriven pga sammandragningarna som öppnat livmoderhalsen så bad jag och bönade att de skulle var 37+0
    nå iaf. förstår dej verkligen. är väldigt nervös för att hur skulle de gå om vi får ett tredje. Iaf kan de inte komma innan de två första kan sköta sig själv rätt bra för jag kommer antagligen att vara i sängläge även då.

• Staxson

Förstår dig precis MsBeauty.....de har ingen aning om varför jag födde förtidigt heller och det tycker jag är jobbigt, alltså att inte veta varför. Vill också gärna ha fler barn i framtiden men vet helt seriöst inte om jag vågar för jag vill verkligen inte att det ska hända igen och det kan tyvärr ingen nånsin garantera. Och det känns också jobbigt...

• MsBeauty

Skönt att jag inte är ensam om mina tankar.

Jag tycker det är konstigt att de inte gör nån utredning om varför barnet föddes för tidigt, men det kanske de inte kan?

De säger att det inte behöver hända igen, att risken är liten, men alla de jag känner som fött sitt första för tidigt, hade även en förlossning som startade för tidigt andra gången (känner bara 3 st. men ändå...)

• boktok

Jag träffade min BM för en vecka sen för att boka ett besök och kolla om jag är gravid. (Det blir på Måndag) Vi pratade om förra förlossningen men jag vet inte heller varför jag födde för tidigt. Har inte orkat begära ut varken min eller E:s journal så jag vet ju inte vad som står där.

• Livsglädjen

MsBeauty:
    Jag är också livrädd för att behöva genomlida samma sak igen om jag blir gravid en andra gång! Jag tillbringade 125 dygn på sjukhus och min son 96 dygn! Att behöva se sitt barn lida och kämpa för sitt liv är fruktansvärt!

Du kan begära att få ut din journal från det eller de sjukhus som DU har varit inskriven på (och naturligtvis ditt barns också, fast där står ju ingen information om din graviditet). Sjukhuset där du är förlöst har journal där förlossningsjournalen ingår.

Du ringer till sjukhuset och frågar i växeln efter någon som har hand om gamla journaler från den avdelning som du har varit på.

Jag var ju inlagd på fem sjukhus så jag var tvungen att begära journaler på fyra olika ställen (Solna och Huddinge tillhör ju Karolinska så de har gemensamt journalsystem). I journalen från Solna (där jag förlöstes) finns det anteckningar daterade efter jag lämnat sjukhuset.
    Patologen har där beskrivit "obduktionen" (det heter något fint det också, men jag vet inte vad) av moderkakan. Det är ingen förklaring till varför Edvin föddes för tidigt, men det gav mig LITE klarheter iaf. Däremot var det ingen som berättade för mig att moderkakan skickades till patologen! Jag upptäckte det när jag läste journalen...

Jag har tyckt att det varit jobbigt att läsa anteckningarna och har begärt journalerna en i taget och fått hjälp av min kompis som är sjuksköterska (och har ett mycket bra medicinskt lexikon när hon inte heller förstod) att läsa innehållet.

Jag rekommenderar att du försöker få ut dina journalhandlingar och tar hjälp att förstå dem.

Kom ihåg att vara tydlig att det är de FULLSTÄNDIGA anteckningarna du vill ha. Annars finns det risk att de skickar anamnesen (stavs det så?) d.v.s. bara en sammanfattning.

Vissa sjukhus tar ut en kopieringsavgift för själva pappren, en del gör det gratis.

Svar på tråden Tankar om graviditet efter prematur..