6 månaders fas?
Hejsan!Jag och min man har en helt underbar son som föddes i slutet av mars, dvs att han nu är 6månader och 3veckor :) Han är väldigt go, glad, busig och helt underbar!
Jag tror däremot att han varit inne i någon fas nu i någon vecka. Han är lite som "förbytt". Han som kunde leka själv innan, nu får man knappt gå ut från rummet eller lämna honom ensam en kort stund, väldigt "mammig" han har blivit, tramsar med maten, äter men det tar lång tid och är mycket trams, gnällig, vil bli buren hela tiden, sover sämre, vaknar oftast en gång per natt, drömmar mardrömmar och bökar rundor i sängen mm. Jag har köpt en bok om just utvecklingsfaserna och har då läst att det händer rätt så mycket kring 6månader. Deras intryck mm.
Men det jobbigaste i det hela tycker jag att nätterna är. Han somnar som vanligt kring 20, efter en flaska välling. Sen vaknar han någon gång mellan 01-04, och blir då oftast jätteledsen! Han ligger i egen säng. När han sedan får komma över till oss, så brukar han lugna ner sig, men då är det precis som han blivit pigg och sen kan han ligga och vrida sig i över en timme. Vi försöker att inte ge honom välling på natten, för han behöver egentligen inte det, men inatt så fick han - 1½ timme höll han på. Somnade sedan gott om efter välling. Detta är väldigt påfrestande och jobbigt, speciellt när man inte får sin sömn som man behöver :(
Vi har prövat att ha honom hos oss i våran säng, det har gått relativt bra. Men min tanke är då, när ska man börja lägga honom i sin egna säng igen? När märker man att "fasen" gått över? Tusen och en frågor, har ni några tips så skriv gärna! :)
mvh Malin.