• Filip080323

6 månaders fas?

Hejsan!
    Jag och min man har en helt underbar son som föddes i slutet av mars, dvs att han nu är 6månader och 3veckor :) Han är väldigt go, glad, busig och helt underbar!

Jag tror däremot att han varit inne i någon fas nu i någon vecka. Han är lite som "förbytt". Han som kunde leka själv innan, nu får man knappt gå ut från rummet eller lämna honom ensam en kort stund, väldigt "mammig" han har blivit, tramsar med maten, äter men det tar lång tid och är mycket trams, gnällig, vil bli buren hela tiden, sover sämre, vaknar oftast en gång per natt, drömmar mardrömmar och bökar rundor i sängen mm. Jag har köpt en bok om just utvecklingsfaserna och har då läst att det händer rätt så mycket kring 6månader. Deras intryck mm.

Men det jobbigaste i det hela tycker jag att nätterna är. Han somnar som vanligt kring 20, efter en flaska välling. Sen vaknar han någon gång mellan 01-04, och blir då oftast jätteledsen! Han ligger i egen säng. När han sedan får komma över till oss, så brukar han lugna ner sig, men då är det precis som han blivit pigg och sen kan han ligga och vrida sig i över en timme. Vi försöker att inte ge honom välling på natten, för han behöver egentligen inte det, men inatt så fick han - 1½ timme höll han på. Somnade sedan gott om efter välling. Detta är väldigt påfrestande och jobbigt, speciellt när man inte får sin sömn som man behöver :(
    Vi har prövat att ha honom hos oss i våran säng, det har gått relativt bra. Men min tanke är då, när ska man börja lägga honom i sin egna säng igen? När märker man att "fasen" gått över? Tusen och en frågor, har ni några tips så skriv gärna! :)

mvh Malin.
    ♥ Älskade Filip, 080323. ♥
  • Svar på tråden 6 månaders fas?
  • Krisselina

Jag har också en 6-månaders och känner igen beteendet lite. Iaf det här med att vara mammig. Om jag lämnar henne själv i ett rum en stund, tex för att hämta något, börjar hon ropa efter mig direkt. Har pappa henne och jag kommer börjar hon direkt att kinka för att få min uppmärksamhet. Lite så..

Maten går också lite trögt då allt annat är SÅ himla intressant. Speciellt storasyster!

bvc sa att hon lever i misslyckandets värld nu, i princip. De vill så mycket men har inte förmågan att kunna göra allt än. Tex ta sig fram, börja krypa, sitta ordentligt osv. Då blir det ju att dom blir gnälliga osv.. Nåja, vet inte om jag var så mkt till hjälp. Men du är inte ensam iaf

Lita alltid på din intuition
  • Filip080323
    Krisselina skrev 2008-10-16 09:45:06 följande:
    Jag har också en 6-månaders och känner igen beteendet lite. Iaf det här med att vara mammig. Om jag lämnar henne själv i ett rum en stund, tex för att hämta något, börjar hon ropa efter mig direkt. Har pappa henne och jag kommer börjar hon direkt att kinka för att få min uppmärksamhet. Lite så.. Maten går också lite trögt då allt annat är SÅ himla intressant. Speciellt storasyster! bvc sa att hon lever i misslyckandets värld nu, i princip. De vill så mycket men har inte förmågan att kunna göra allt än. Tex ta sig fram, börja krypa, sitta ordentligt osv. Då blir det ju att dom blir gnälliga osv.. Nåja, vet inte om jag var så mkt till hjälp. Men du är inte ensam iaf
    Tack för svaret. Detdär med att annat är intressant det känner jag med igen :) Han har inga syskon men däremot har han nyss fått syn på våran katt :) Hihi. Hon är sååå rolig ju! Haha. Okej, men det kan nog stämma. Vi får hoppas att de snart börjar krypa då :)
  • Nicke Nyfiken

Min tjej är också född i slutet på mars och jag känner igen natt syndromet. Hon vaknar och vi tar över henne i vår säng och hon bara snurrar runt, vrider på sig och ska känna att man är där. Men det går väl över.....
    Dagtid är hon rätt nöjd, kan bero på att hon ålar omkring och har gjort det ca 1 månad. Just nu är det roligast att stå, när man ställer henne upp skrattar hon högt :)

• Lon
    MadeByLove: känner EXAKT igen mig, eller rättare sagt dottern som är 6 månader. Det ska ju, enigt boken om faserna gå över efter ca 4 veckr, men det är drygt, särskilt nätterna ju. VAr på 6månaderskoll nyligen och läkaren där pratade om denna fas, då många barn börjar drömma och därför är oroliga i sömnen. Men äta ska de eg ej behöva. Vi matar 1-2 ggr per natt åxå, just för att annars får man ju lyssna på gnäll och gråt hela natten!
    Detär nog bara att försöka göra barnet nöjt genom att mata med det som funkar, ta att det är en gnällperiod och sen se fram emot bättre tider, suck.
    Äntligen mamma!
  • sstl
    Bra att veta
    Super bra schema som brukar stämma
    Dexter 07-03-01, Trix 08-03-14, Bebis 09-03-?21?
  • Krisselina
    sstl skrev 2008-10-16 15:51:35 följande:
    Super bra schema som brukar stämma
    synd då att jag inte räknar hur många veckor min dotter är, hehe
    Lita alltid på din intuition
  • Filip080323

Tack alla för era svar & info. Det känns skönt att man inte är ensam. Det är vanligt har jag märkt. Våran son är 30v (ca) dvs att han är inne i "mamma försvinner"-fasen enl detdär schemat som en mamma lagt in. Det gäller väl bara att härda ut, det blir bättre.

Styrkekramar till er alla.

• ZyzterZäta

Känner väl igen det du beskriver TS. Min lille kille är 6 månader och en dryg vecka och har hållit på så där i snart 2 veckor. Kinkar med maten, blivit gnälligare osv. Märks väl att han är frustrerad över att vilja ta sig fram på egen hand med inte kunna det än osv.

• halmstadmalin

Min son höll på likadant ett tag. Han har nu precis blivit 7 månader, född i mitten på mars.
    Maten har blivit bättre men han är väldigt mammig fortfarande. Kan inte gå ut ur rummet för då skriker han. Vill inte ligga själv och leka, bara sitta i mammas knä.

• Filip080323

Jag märker att det är många som känner av denna fasen.
    Men hur är era barn på nätterna och har ni något tips??

Vi har nu flyttat in lillemans spjälsäng i vårt rum igen, så får hoppas att det hjälper.

Kram Malin.

• mamma080322

Här är en till som känner igen denna fas. Den är urjobbig trots att man har läst om den och vet om att den är nu. Har en son född 22/3 och han kan vara jättenöjd stundtals och sen i nästa stund urgnällig o kinkig. Har förstått att det kan nog bero på frustration över att inte kunna röra sig fritt. Han kan inte sitta stadigt själv en längre srund, kan inte krypa än (plogar bara med ansiktet i backen - har inte förstått att han måste upp på armarna än). Han har dock nyligen börjat gå med stöd (lite stappligt) och det tycker han om. Men han skulle nog helst vilja kunna själv har jag en känsla av.
    Maten strular han med av o till, speciellt frukosten (han får gröt då) som han bara äter hälften av nu. Ska prova att ge honom välling/ersättning istället för o se om det går bättre.
    Tycker också att det var skönt o läsa att man inte är ensam om detta o att det går över. Får kämpa på tills dess.

ღ.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Alexander - 080322.ღ.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.
  • Filip080323
    madelenekarls00 skrev 2008-10-16 20:29:43 följande:
    Här är en till som känner igen denna fas. Den är urjobbig trots att man har läst om den och vet om att den är nu. Har en son född 22/3 och han kan vara jättenöjd stundtals och sen i nästa stund urgnällig o kinkig. Har förstått att det kan nog bero på frustration över att inte kunna röra sig fritt. Han kan inte sitta stadigt själv en längre srund, kan inte krypa än (plogar bara med ansiktet i backen - har inte förstått att han måste upp på armarna än). Han har dock nyligen börjat gå med stöd (lite stappligt) och det tycker han om. Men han skulle nog helst vilja kunna själv har jag en känsla av.Maten strular han med av o till, speciellt frukosten (han får gröt då) som han bara äter hälften av nu. Ska prova att ge honom välling/ersättning istället för o se om det går bättre. Tycker också att det var skönt o läsa att man inte är ensam om detta o att det går över. Får kämpa på tills dess.
    Ojoj, jag förstår dig. Våran son är född dagen efter din :)
    Vår kille kan sitta helt utan stöd, ställer sig i krypställning och gungar ibland men det lättaste sättet för honom att ta sig fram på är genom att åla sig på alla håll och kanter :) Så duktig din son är som redan börjat gå med stöd! :)

Vi får hålla tummarna och hoppas att denna fasen snart går över, tjingeling!
  • mamma080322
    MadeByLove skrev 2008-10-16 20:32:33 följande:
    Ojoj, jag förstår dig. Våran son är född dagen efter din :) Vår kille kan sitta helt utan stöd, ställer sig i krypställning och gungar ibland men det lättaste sättet för honom att ta sig fram på är genom att åla sig på alla håll och kanter :) Så duktig din son är som redan börjat gå med stöd! :)Vi får hålla tummarna och hoppas att denna fasen snart går över, tjingeling!
    Ja det är kul att han kan gå med stöd Skrattande men det vore lite roligare om han kunde krypa också - så att han kunde ta sig runt lite själv. Men det kommer väl sen (om han inte hoppar över det). Har ingen brådska själv men han kämpar så när han ligger på mage o försöker verkligen förflytta sig men det blir bara en massa plogande i backen och sen mycket gnäll o krokodiltårar. Önskar att man kunde hjälpa honom att lära sig krypa.
    ღ.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Alexander - 080322.ღ.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.
  • Lon

NU är vi på gång med rutiner som skall hjälpa till med nattsömnen föroppningsvis. Mat på fasta tider, ger utspädd ersättning på natten (för att vänja av med nattmålen), buffar så länge vi orkar och ger napp tills det VERKLIGEN ÄR matdags på natten...Ger även extra fett i maten dagtid för att mätta mer. HAr märkt att läggning och humöret i allmänhet på min dotter blir bättre om jag är ute med henne och hittar på saker på dagarna. Behövs tydligen stimulans, mer än jag trodde hehe...

Äntligen mamma!
Svar på tråden 6 månaders fas?