• vofflan

Hund som äter olämpligt

Vi var ute jag och vovven jättemysigt i värmen

På vägen hem ser jag en liten fågen ( typ blåsparv finns inget som heter så, blåmes)
    jag hinner inte reagera utan han hoppar fram och tar fåglen i munnen jag hoppar på hunden och klämmer om nosen så han ska släppa samtidigt som jag försöker dra ut fåglen då sväljer han hela fåglen utan att tugga

Fågeln var död så den kunde vara sjuk, tänk alla ben och fjädrar
    Ska jag ringa vetrinär eller är det inte farligt , kan jag vänta tills i morgon?

• Svar på tråden Hund som äter olämpligt
  • Wolfhound

Om inte hunden verkar må dåligt så lär det komma ut den naturliga vägen. Kolla avföringen imorgon och ett par dagar fram. Så att den ser normal ut.

• Sofia86

Tror inte att det är någon fara. Du märker om han blir hängig eller kräks. Ring vet isåfall.

• Annika 1983

ja man blir förvånad va dom kan få i sig utan o tugga. Men det e säkert ingen fara

• vofflan

Han hade bara besämmt sig att äta upp fågeln jag hade inte en chans,

• lena ekman

Vofflan, lär hunden loss. Så du kan undvika sådana saker. Och se till att det blir positivt så han inte blir snål om "skatterna".

• vofflan

Vi tränar det , jag säjer tack !!

Om han gnager på ett gott ben går jag fram helt utan anl och säjer tack , han släpper benet ( inte alltid) och jag blir jätteglad och berömmer sen säjer jag varsogod och så får han det tillbaka, han han tagit en sko gör jag likadant fast byter till en leksak eller godis

Fåglen hade jag nog inte kunnat ta han hade bestämmt sig

Gör jag rätt annars??

• lena ekman

Du gör helt rätt! Men har du bett om det ska du också få det, även om du får ta det ifrån honom... men beröm ändå och ge något i utbyte. Fortsätt träna även om det gäller favoritleksaken.
    Måste bara få berömma dig!!!! Du som inte ens ville ha hund från början och jobbar så hårt med hunden, lyssnar på råd och verkligen vill göra rätt. Hade du gått kurs för mig hade du varit min favoritelev. Fortsätt så så får du en jättefin hund!

• vofflan

Tack

När jag inte får saken "bänder" jag isär käken vänligt men bestämmt och säjer tack ändå
    och ger han massa beröm

Hoppas han blir en väluppfostad hund, det skulle gör mig stolt

• LabLover

Sånt där känner jag igen. Mina hundar äter allt de kommer över ute och jag hinner sällan ta ifrån dem någonting. Jag har aldrig sett någon svälja något så fort som min gamla hund när jag kommer springande för att bända upp munnen

Ingen av dem har blivit sjuk någongång så du kan nog vara lugn. En gång åt min gamla t o m glasskärvor! Någon hade släng en halvtom Nutellaburk vid en grillplats och innan jag hann fram hade hon slickat i sig en del av den. Då fick hon en burk sparris och klarade även det bra.

Hoppas din vovve mår bra!

• lurksmulan

Min mammas hund har också ätit glas. Men det funkar bra med sparris.

Tyvärr har han också ätit en kondom (URK!) men den kom ut den naturliga vägen.

• vofflan

Han mår prima, lite dålig i magen dock men det går ju över

• lena ekman

Förösk att göra det så positivt som möjligt. Beröm honom för det han hittade.
    "vad har du hittat där" "vad duktig du är" "får matte se?" "åhhhhh vad fiiiint" osv. Byt med något annat gott eller kul. Då lär han sig att byta med dig istället för att skynda sig att svälja bara för att du inte ska ta det i från honom.

• Nattsaga

Min hund började tugga på en död fågel som låg ute vid en vägkant, hann knappt uppmärksama det hela, lite äckligt tyckte jag men rycka till han så han inte var där och nosade mer. Han verkar må bra iallafall

• Mirris

Min kompis har en ledarhund.. en labbe.. ojoj, den jycken kan äta va skit som helst!!!!

En gång så kräktes han i flera dagar.. och hon ringde veterinär och skulle få komma med hunden dan efter. Men på morronen så kräktes han igen, och då kom det upp en hel folieform och en stor sten!!!!! sen mådde han bra igen
    Han har även kräkts upp en plastpåse med bullpappren kvar i påsen (!)

Han käkar ALLT.. kattbajs är en favvo.. o männskobajs.. och en så väluppfostrad hund som han finns inte nånannanstanns.. men när det gäller skit så släpper han ALDRIG, om inte matte stoppar in sin käpp i mun på honom.

Om han håller på o käkar nåt och man ska försöka ta ifrån honom det, då sväljer han utan att tugga..

Men döda fåglar är ju lite äckligt.. man vet ju aldrig varför den dog... hoppas iallafall att det går bra med jycken din!!

Svar på tråden Hund som äter olämpligt