Inlägg från: myskatt |Visa alla inlägg
  • myskatt

Kan man få för mycket ek?

Det säger min man att man inte kan få! Själv tvekar jag lite.

Vi ska byta luckor i vårt kök. Har kollat på en modell i klarlackad ek. Grejen är den att vi även ska byta garderobsluckor/sätta in en till garderob i arbetsrummet som ligger mitt emot köket, där vill vi ha en annan modell men fortfarande i klarlackad ek. Till det kommer att vi i vardagsrummet har bokhyllor, soffbord, farfarsklocka, tv-möbel och ett väggskåp i samma material. Som tur är kommer det bli björk på garderboerna i sovrummet .

Så, kan det bli för mycket?

Modellen till köket finns att få i målad mdf också. Men vilken färg vi ska ha då kommer ta år att komma överens om. Vitt är nämligen uteslutet, blir lite för sterilt.

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • Svar på tråden Kan man få för mycket ek?
  • myskatt

En _ska_ jag ha i arbetsrummet så det blir köket som blir något annat i så fall. Det vi har i vardagsrummet är nog redan otrendigt, inga släta luckor och raka linjer.

Vad ska man ha för färg då, om det inte ska vara vitt?

• myskatt

Björk hade jag både i min första lgh och den vi lgh jag och min man köpte tillsammans. Skulle vilja förnya mig lite .

• myskatt

Så här ser det ut nu...

Så här blev de två kök jag tidgare renoverat/gjort luckbyte i, första hade blått och vitt kakel när det va klart. Som sagt, jag vill nog inte ha björk igen

Min första lägenhet

Lägenhet vi köpte tillsammans

• myskatt
    Kamikazee skrev 2008-10-16 14:42:59 följande:
    Vitlaserade luckor så att ådringen lyser igenom, vaniljgula eller kanske mörka träluckor?Jag tror att ekmönstrat lever på övertid, andra träslag som valnöt och ask håller redan på att ta över. Är det gedigna furuluckor ni har nu? I så fall skulle jag lämna in dem på lasering - nu gillar jag vitt så det är den färgen jag skulle ta, men annars är det snyggt med blålaserat kanske med en ton åt det grå hållet.
    Gedigna och gedigna, Ikea är det .
    m u m i n skrev 2008-10-16 14:36:29 följande:
    ja, det kan bli för mycket ek.. speciellt då ek är väldigt uttjatat och varende trämöbel i folks hem i flera år varit i just ek.. så jag skulel satsa på nåt annat träslag. MEN vill ni ha ek så ska ni ju såklart ha det.
    I köket spelar det ingen roll och efterom vi inte ska göra om allt (skulle behöva riva ut allt och göra om planlösning, kakel, tapet, golv etc) kanske vi skulle satsa på nått målat.

Eller kanske ask...Jisses va svårt det var denna gång då! För tre år sedan va jag helt insnöad på björk men nu har jag inte ens en favorit!
  • myskatt

Min man hävdar att ek aldrig blir omodernt, dock blir formen på själva luckan omodern.

Tror vi har kommit fram till en målad lucka i mdf med nån sorts spegel. Lite mer "lantligt" men ändå inte gammalt. Någonstans mellan vitt och creme.

• myskatt

Vi ska som sagt inte gör om något annat i köket förutom luckorna, även om det skulle behövas rivas ut alltihop.

JennieA skrev 2008-10-20 13:34:15 följande:
    Varför inte vitt, det är ju jättefräscht? Satsa på vita skåp och luckor och byt ut bänkskivorna till ek istället, då får ni iallafall lite ek men inte för mycket. Och om ni tycker det blir mycket vitt så måla väggarna i nån varm/mörkare färg?
    Kanske det, men blir också skitigt rätt fort .
    Luckiest skrev 2008-10-20 13:41:31 följande:
    Svar på #25Ja precis, antingen kan man ha detaljerna (bänkskiva, täckskivor, matbord m.m.) i ek och resten vitt. Eller så kan man t.e.x. ha överskåpen vita och bänkskåp i ek eller tvärtom. Men det beror på vad ni har för matbord också. Har ni det i ek skulle jag aldrig välja ett ekkök också, då skulle jag välja ett vitt matbord isof.
    Köksbordet är furu och kommer så förbli tills den dagen vi river ut hela köket. Tar vi då ek blir det ett målat bort och tvärt om. Fast när vi river ut allt kommer det inte bli målat igen, utan någon form av trä.
    ellam71 skrev 2008-10-20 13:48:28 följande:
    Ja! Det kan bli för mycket ek..... din man säger att det inte kan bli omodernt..... sorry men det är det redan... =)Jag skulle satsa på högblank vit... sååååå snyggt!!!
    Ek har sålts mycket av de senaste 20 åren, bara formen på luckan och ytbehandlingen som ändrats. Högblankt däremot är ett Stockholmsfenomen som inte kommer in i mitt hem . Kanske i badrummet men inte köket.

Vi har enats om en lucka i mdf målad i bruten vitt. Lagom lantlig känsla som passar vårt hus så länge.

Har ett slutdatum på 29/11 då ska det va klart . Satt och kollade på beslag igår och valt handtag till kök, arbetsrum och sovrum. Lägger ut efterbilder då.
  • myskatt
    kaosmaskinen skrev 2008-10-20 21:31:17 följande:
    MItt kök är helt i ek. Luckor, bänkskiva, passbitar, you name it. *kräks* Jag tycker det är skitfult rent ut sagt.
    Ja bänkskivan behöver ju inte vara samma.
  • myskatt

Luckorna är klara och levereras efter helgen . Får lägga ut bilder när de sitter uppe.

• myskatt

Jag gillar inte ek, min man gör det däremot .

Det blev målade mdf i alla fall. Bara socklar och takanslutningar kvar sen är det ljust och fint i vårt kök.

Svar på tråden Kan man få för mycket ek?