• LAV0LINA

Varför tuggar han på plast?

Har en katt som är helt galen i mjukplast. Helst näsduksförpackningar.
    Han tuggar och gnager på detta och jag fattar inte varför? Såfort man råkat glömma en näsduksförpackning nånstans är han framme och bär iväg den och gnager!
    Har haft katt hela mitt liv, men aldrig har nån varit så förtjust i plast på det här sättet!

• Svar på tråden Varför tuggar han på plast?
  • Nyfiken gul

ha ha... känner igen det där... fast här är det topz som gäller....

så fort jag glömt en topz någonstans så är katten där och ska tugga i sig den... Förvånad

och eftersom jag använder topz till smink är det ju inte hälsosamt precis för kissen, men det struntar han tydligen i....

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • LAV0LINA

Ja. jag rä lite småförkyld och då vill man ju gärna ha ett par näsdukar (eller gärna en förpackning) vid sängen! Men det går inte, jag får gömma det under madrassen!

• Powerwoman

Min kisse gillar också plast...

Min förra katt åt allt som var plastigt, han käkade stora hål i min dotters gardiner som var nylon/prassliga *s*

• Frk Svår

Min katt slickar gärna på plastpåsar, men han tuggar aldrig. Har också undrat varför han gör så...

• Mamma till V

min katt är helt tokig i att slicka på foton, såna man har framkallat. Men det känns lite farligt så jag brukar ta bort dem...

• Frk Svår
    Svar på #5
    Sånt gör min också, eller gjorde innan digitalkameran förändrade världen...eller iaf mitt fotoalbum
  • fain

För att katter är... en egen sort...
    Min katt äslkar bla böngroddar så till den milda grad att vi lärde honom sitt, ligg, osv mha dem.

(Vet ni fö att det är urpraktiskt att lära en katt att sitta på kommando?. Inget mer gnagande i fötterna när det vankas mat. :D)

Plastkassar är en annan sak han hyser en viss förkärlek till. Han ska ligga i dom, totalt livsfarligt och jag har hittat honom i en bortglömd kasse vid ett par tillfällen. Och pappkartonger, det spelar ingen roll hur liten kartongen är. Han bara ska ligga i dom!
    (Ser liiite fånigt ut när han försöker backa in i en kartong passande en kaffekopp.)

Katter är underbara !

• Frk Svår
    Svar på #7
    Haha, ja, min skrutt är också tokig i papperkassar och kartonger. Lock till skolåda? Jajamensan, det funkar!
  • fain

Frk Svår skrev 2008-10-16 17:07:40 följande:

Svar på #7Haha, ja, min skrutt är också tokig i papperkassar och kartonger. Lock till skolåda? Jajamensan, det funkar!
    Mobilkartong?
    Funkar inte. :D
    *sett*
  • Frk Svår
    Svar på #9
    Nä, de är så små nuförtiden så det tror jag inte funkar här heller, haha
  • fain

Kom på något annat som katten älskar!
    Silikon!
    Jag skulle plocka isär ett akvarium och satt och skar bort silkikonet. (blir smala remsor).
    Det glittrar rätt fint i sandlådan kan jag berätta....
    Knaskissen där...

• vermilion

Efter ett antal plasttuggande katter så har jag kommit fram till att dom behöver gräs ibland. För hårbollarna. Så vi odlar kattgräs och då är inte plast så intressant längre. Och så kräks dom mycket mindre! Det är ju alltid positivt med tanke på att man som katt tydligen måste kräkas på mattor.

• fain
    vermilion skrev 2008-10-16 17:13:55 följande:
    Efter ett antal plasttuggande katter så har jag kommit fram till att dom behöver gräs ibland. För hårbollarna. Så vi odlar kattgräs och då är inte plast så intressant längre. Och så kräks dom mycket mindre! Det är ju alltid positivt med tanke på att man som katt tydligen måste kräkas på mattor.
    Mattor när det finns mjuka sköna sängar?
    Man kanske skulle börja odla lite gräs...
  • vermilion
    fain skrev 2008-10-16 17:17:16 följande:
    Mattor när det finns mjuka sköna sängar?Man kanske skulle börja odla lite gräs...
    Jo, det funkar jättebra ibland också. Ibland är man för gammal och tjock för att orka gå iväg, katten alltså, så då kräks man där man ligger. Tex i sängen på mattes fötter.
  • fain
    vermilion skrev 2008-10-16 17:21:12 följande:
    Jo, det funkar jättebra ibland också. Ibland är man för gammal och tjock för att orka gå iväg, katten alltså, så då kräks man där man ligger. Tex i sängen på mattes fötter.
    O fy den lede...
    *fnissar lite*
  • ninanen

Min kise är helt tokig i kartonger! klöser å biter eller bara för å sitta still å bara sitta i en stund =)
    Dom är för söta!

• Deliverance

Åh, min kissamau älskar också allt som är mjukplast. Helt galen i det!
    Spelar ingen roll om det är påsar, folie, kattmatssäckar, osv.
    Jag tror att det är något som luktar i plasten som han gillar, eller något sånt, haha.
    Dock så älskar han även att gå och lägga sig i mina nytvättade kläder, dricka ur MITT vattenglas (hellre det än att dricka i sin egen skål), ja, listan kan göras lång

• LAV0LINA

Fast vi HAR gräs åt han och det struntar han blankt i! Däremot är han gärna på en av mina blommor!
    Fattar inte, trots att han har gräs.
    Han har aldrig kräkts upp nån hårboll, måste alla katter göra sånt?

vermilion skrev 2008-10-16 17:13:55 följande:
    Jo, nytvättat är populärt även här! Även vattenglas. Vi har bytt ut hans vattenskål till en låg skål i glas och då dricker han mycket bättre!
    Och även att ligga inuti platspåsar..
    En natt hittade han en papperspåse som han tyckte var intressant. Ett tag. Dock skramlar dom ju lite högre och han blev antagligen rädd för nått som lät och sprang iväg... Dock satt hela påsen "fast" (handtaget satt runt magen) så paniken steg ju när påsen liksom "följde efter"
    Haha, vilken syn det var alltså!
    Stackars katt!
    Deliverance skrev 2008-10-16 22:04:51 följande:
    Åh, min kissamau älskar också allt som är mjukplast. Helt galen i det! Spelar ingen roll om det är påsar, folie, kattmatssäckar, osv.Jag tror att det är något som luktar i plasten som han gillar, eller något sånt, haha.Dock så älskar han även att gå och lägga sig i mina nytvättade kläder, dricka ur MITT vattenglas (hellre det än att dricka i sin egen skål), ja, listan kan göras lång
  • colanappen

mina slickar på plastpåsar, har hört att det kan vara tristess men jag tror mer på att det kittlar skönt på tungan.

Svar på tråden Varför tuggar han på plast?