Ellabellabrus skrev 2013-02-19 19:20:31 följande:
Hej mina systrar, sådär 5 år senare skriver jag i denna tråd men jag vill bara komma och "gnälla" också. Jag har haft sedan jag var 14 år, är 17 nu och går på 4000 mg paracetamol, 1800 mg ibupofren och 400 mg tramadol om dagen (ofta överdoseras detta när jag vaknar av smärta på nätterna) dett har jag gjort i snart ett år och börjar den senaste veckan nu inse att mina värktabletter funkar inte längre... jag har sådana otroliga förlossningsverkar dygnet runt och har hormonspiral insatt (mirena) men den har fan inte funkat. Visserligen har jag en bra läkare som tar sjukdomen på stort allvar, men hon tar inte riktigt smärtorna på allvar och tycker mina mediciner ska hjälpa, (kan ha att göra med att hon inte vill skriva ut starkare mediciner än tramadol till mig, då jag är så ung).
Men det gööör såååå oooooont. Jag orkar inte mer, men jag känner mig som en baby om jag ringer till min läkare IGEN nu några veckor efter jag precis har satt in spiralen. Känns som jag bara klagar och hon tror säkert att jag har världens lägsta smärttröskel, vilket jag inte har.
Så.. om jag nu ska ringa, vad ska jag säga för att få mer smärtstillande? Jag kan inte gå, inte stå, inte sitta knappt ligga heller. Det känns som jag jag föder barn dygnet runt och jag orkar verkligen inte mer. Min sambo bråkar ofta med mig (vilket jag förstår) om att jag aldrig städar, diskar osv, för jag ORKAR INTE. Jag kan inte leva såhär.
Hejsan!
Jag förstår inte att du fått så höga doser av paracetamol, är det verkligen 4000mg?? det spelar ingen roll hur mycket du tar över maxdos så hjälper det inte mot smärtan.. tvärtom du blir beroende. Jag förstår mig inte på läkare idag som skriver över doseringarna?
De hjälper bara till att sätta dig i ett beroende som är ett rent helsike att ta sig ur med Tramadol.. Det är bland det värsta att komma ur idag. Det är i klass med Heroin att komma ifrån..
Man får hemska abstinens att sluta med Tramadol och man bör ha läkare till hjälp att sluta, för att sluta själv är det inte många som klarar av..Tramadol är inte att leka med!!
Många som gått på Tramdol har fått blivit avgiftade och ingen mår bra av det.. Tyvärr är det inte många läkare som vet hur illa detta preparat är och att ge det så tidig ålder är bäddat för beroende, speciellt när de skriver överdoseringar.. Suget efter Tramadol varar upp till 2 år efter avslutad behandling. Det är rent skrämmande hur illa det är att de skriver ut Tramadol.. :(
Det är som sagt inte lätt detta med smärtstillande.. men alla ger ett beroende väldigt snabbt och med det abstinens.
Med den erfarenhet jag fått av smärtteamet och avgiftnings läkare så är det bättre med ett rent morfin preparat än att ge Tramadol. Morfin går snabbare ur kroppen och med det inte lika långt med abstinensen och suget efteråt. Samt så är det mindre skadligt för kroppen med en ren produkt än syntetiskt.
Det syntetsiksa innehåller så mycket mera än vad det rena morfinet gör som gör att man mår dåligt av det. Det är många biverkningar på syntetiska mediciner ..tyvärr
Lycka till!!