• Pluffsan

Beroende av nässpray???

Har varit beroende av nässpray i säkert 10år nu...
    Hur ska man kunna sluta?? Får panik när jag blir täppt i näsan.. Det är nästan så att man skulle kunna rycka av sig håret... =)
    Finns det något man kan ta istället?? Folk säger "det är väl bara till att sluta".. Men det är det inte.. Inte för mig i alla fall...
    Någon mer än jag som har detta problemet??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-17 10:46
    Blir ni också mer täppta på sommaren när det är varmt??

• Svar på tråden Beroende av nässpray???
  • spöke

Jag är också beroende av nässpray. Och varje gång jag lyckas sluta åker jag dit igen när jag blir förkyld och måste använda nässpray...

Vad använder du för nässpray? Har du provat kortisonspray? Det kan hjälpa när man försöker sluta.

• Pluffsan

Jag använder Nasoferm oftast.. Men det går egentligen bra med vilket som.. Provade det för några år sedan. Men fick ingen effekt av det.. Har det funkat för dig??

• omni

Jag är också beroende av nässpray! Har slutat ett par gånger med hjälp av kortisonspray men alltid trillat dit igen efter ett tag

• Pluffsan

Ja det är hopplöst.. Man vill inte gärna använda för mycket kortison heller.. Det är väl inte riktigt bra..

Då är jag inte ensam om att vara beroende av det.....

• Lillgull

samma skit här... har lyckats i omgångar sluta, blir ett par jobbiga dygn, med nästäppa, sen går det över..jag använder Nezeril, när jag slutat har jag bara tvärslutat..

• spöke

Ah, min favorit är Otrivin.

Hur länge höll du på med kortisonsprayet då? Det tar lite tid. Och ja, det är hemskt i början. Går här och funderar på att köra en avvänjning igen (fast på nytt sen en förkylning för några flaskor sen)... Vad säger du? Ska vi ha en liten stödgrupp här i tråden?

• N1klas

Det är vanligare än vad man tror. Många kvinnor börjar "missbruka" det när de blir gravida eftersom att endel blir täppta då. Sen forsätter det. Det värsta är att man kan skada luktsinnet och det är inte så roligt har jag hört. Jag trillar lätt dit när jag är förkyld. Till slut så BEHÖVER näsan nässpray för att inte bli täppt när man väl börjat köra på och då krävs det någon/några dagar med täppa för att komma ifrån det men jag hatar det.

«Faderator nonstop.»
  • Himmelsblå

Här är en till som är beroende! Får likasom TS panik när jag inte kan andas genom näsan när jag försöker sluta.

• sstl

Jag var inne på nässpray för 2 år sen, kunde inte leva utan det speciellt inte på kvällarna.
    Men jag köpte ett nässpray med skruvkork och blandade ut det med vatten och hemmagjort saltvatten. Började med lite vatten och ökade med att spä ut nässprayen.
    Vande av näsan rätt fort på det viset, så skönt att slippa.
    När jag är förkyld nu så använder jag lite nässpray och utspädd.

Dexter 07-03-01, Trix 08-03-14, Bebis 09-03-?21?
  • omni

Vilken nässpray har skruvkork? Har provat nässprayen som består av enbart saltvatten men den hjälper inte alls... kanske är det bättre att långsamt späda ut den "riktiga" nässprayen?

Svar på tråden Beroende av nässpray???