• Pluffsan

Beroende av nässpray???

Har varit beroende av nässpray i säkert 10år nu...
    Hur ska man kunna sluta?? Får panik när jag blir täppt i näsan.. Det är nästan så att man skulle kunna rycka av sig håret... =)
    Finns det något man kan ta istället?? Folk säger "det är väl bara till att sluta".. Men det är det inte.. Inte för mig i alla fall...
    Någon mer än jag som har detta problemet??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-17 10:46
    Blir ni också mer täppta på sommaren när det är varmt??

• Svar på tråden Beroende av nässpray???
  • suzzit

Dom brände i näsan för många år sedan men det hjälpte inte något.
    Jag sprider också ut mina köp på stans olika apotek

• Bast

Jag har tidigare varit beroende av nässpray i många herrans år (gissningsvis runt 15 år, i perioder av och till, men allra mest till!). Jag kände mig så påpassad på Apoteket (en sträng Apoteksdam som spände ögonen i mig och mycket tydligt sa: "Du VET väl att det bara är 10 dagar?!" gång på gång) så jag bytte till olika Apotek. Jag har till och med fått folk att langa åt mig för att slippa köpa själv!

Jag slutade i februari i år, och jag har till och med klarat av en förkylning med bara 7 dagars nässpraysanvändande!
    Min syster berättade för mig att hon fått lära sig i skolan (pluggar till läkare) att näsan är en känslig makapär som inte klarar av för mycket intryck åt gången utan att den "vilar" en näsborre åt gången. Jag har för mig att hon sa att det går i halvtimmarsintervaller ungefär. Jag tog fasta på att den rena känslan i näsan efter nässpray är FEJK, och tog avvänjning i först den ena näsborren, och när den kändes okej tog jag den andra. Jag fuktade näsan med Rennäsans (koksalt) eller Nazoil (olja att smörja näsan med) för att känna mindre obehag under tiden. Det var inte helt lätt, men jag är glad att jag klarade av det! Känner mig mycket bättre i näsan nu!

• spöke

Pluffsan: Vet inte, men de kanske varierar i styrka.

Svårt att hitta motivationen att sluta när man vet att man kommer fastna igen vid nästa förkylning.

• sstl

Har för mig att de där saltvattens nässprayen har skruvkork, kan hälla i vanlig nässpray i där.
    Tar en nypa salt i 1-2 deciliter vatten, man kan testa sig fram. Ska smaka lätt saltat vatten om man smakar på det.
    Det är det bästa jag har gjort, blanda ut nässprayen. Blir näsan inte så chockad om man slutar tvärt.

Dexter 07-03-01, Trix 08-03-14, Bebis 09-03-?21?
  • ludenben

Nasoferm har skruvkork... här är en till som är sprayberoende

• spöke
    omni skrev 2008-10-16 19:44:33 följande:
    En gång när jag var på apoteket frågade tanten om jag inte funderat på att sluta med nässpray Jag är nu bättre på att sprida ut mina nässpraysinköp på stans ALLA apotek. Ibland får min sambo "köpa ut" åt mig
    Jag har börjat köpa barnspray. Inte lika starkt... och inte lika misstänksamt.

Usch... vi låter ju som riktiga nässprayoholics!!
  • Pluffsan
    Svar på #22
    Det var inte illa! Man får väl göra ett försök. Så du är inte alls täppt i näsan nu då?
  • sstl

Kommer inte ihåg vilken nässpray som har skruvkork, kolla runt lite.

Dexter 07-03-01, Trix 08-03-14, Bebis 09-03-?21?
  • Pluffsan
    spöke skrev 2008-10-16 19:57:13 följande:
    Jag har börjat köpa barnspray. Inte lika starkt... och inte lika misstänksamt. Usch... vi låter ju som riktiga nässprayoholics!!
    Ja det är vi ju också.. =) Finns det inget behandlingshem man kan åka till?? *s*
  • Bast
    Pluffsan skrev 2008-10-16 19:57:19 följande:
    Svar på #22Det var inte illa! Man får väl göra ett försök. Så du är inte alls täppt i näsan nu då?
    Inte täppt i näsan! men jag kan lova att jag tänker mig för både en, två och tre gånger innan jag tar nässpray igen!
    Och luktsinnet är INTE förstört på minsta sätt trots mångåring missbruk, jag har tvärtom lite för bra luktsinne ibland!
Svar på tråden Beroende av nässpray???