• Carisma95

Vilka fonder skulle ni rekommendera?

Jag vet att man ska "lägga äggen i olika korgar"...

Men om ni fick spekulera fritt och rekommendera en fond och/eller bransch som ni trodde extra mycket på just nu; vilken skulle det vara och varför?

A stumble may prevent a fall....
  • Svar på tråden Vilka fonder skulle ni rekommendera?
  • Micke
    ekonomi skrev 2008-11-01 12:48:10 följande:
    jag är en kvinna
    Men ingen ekonom.
  • ekonomi
    Micke skrev 2008-11-01 12:56:34 följande:
    Men ingen ekonom.
    nej,har jag påstått det??? nej det har jag inte.
    och mitt nick är "ekonomi" inte ekonom eller ekonomen:
  • ekonomi
    Carisma95 skrev 2008-11-01 12:58:16 följande:
    Oavsett vilket, lustigt att folk tar för givet och skriver "han, hans"... 
    ja....
  • Micke
    ekonomi skrev 2008-11-01 13:06:55 följande:
    nej,har jag påstått det??? nej det har jag inte.och mitt nick är "ekonomi" inte ekonom eller ekonomen:
    Nej, det var Deoran som kallade dig för både man och ekonomen. Inget stämde, var det jag vill få fram.
  • Deoran
    Micke skrev 2008-11-01 11:18:39 följande:
    Skilj på aktier och fonder, dessa handlas på olika sätt. Och nej jag kommer inte ge "ekonomi" delvis rätt, då hon har helt fel. Mer kan jag inte utveckla i tråden utan att få tillsägelser/varningar och skickar därför dig ett PM.
    Jag har läst ditt meddelande.
    Mina argument gällde vid handel i aktier och branscher på börsen där man hela tiden noggrannt följer vad som händer de aktier man handlar med. Inte vid handel med fonder som är något annat.

Även fonder kan dock handlas enligt Ekonomis recept: KOLLA vad folk köper innan du själv köper. Faktum är att de allra flesta svenskar handlar fonder på det viset. Ofta finns det goda underliggande skäl för dessa köpbeteenden i form av teknisk analys utförd av experter,men de flesta avstår från egen djupare analys och det fungerar ofta hyfsat väl i många år, just som "Ekonomi" konstaterar.

Däremot driver en investering i en fond inte upp priset på fonden, vilket en investering i en aktie tenderar göra, men all aktiehandel - även fondhandel - är till stor del ett flockbeteende och därför är Ekonom inte helt fel ute när hon avläser "vad folk köper".

Jag får vidare be "Ekonomi" om ursäkt ! Jag har läst så mycket kommentarer i Dagens Industri och E24 på senaste tiden och där är nästan alla män och kallar sig Ekonomen eller finansmannen eller liknande. Glömde bort att jag är på Familjeliv !

Dessutom vill jag särskilt poängtera att jag rörde till diskussionen en del genom att inte redovisa mina argument visavi fonder i st f aktier. Om jag hade läst tråden ordentligt så hade jag sett att det var enbart fonder som avsågs i diskussionen mellan Ekonom och Micke. I trådstarten angavs även "branscher" vilket för mig associerade till aktiehandel.

Tack Micke för länken med Hedgefondägaren Hugh Hendry. Den var riktigt intressant.
  • Micke

I det här fallet har det dock inte handlat om vad andra köper och då köpa likadant, utan det har handlat om att man tittat på historiken och handlat efter denna.

En taktik som kan fungera men som har några uppenbara nackdelar. Du kommer att köpa först efter att fonden gått upp och sälja först när fonden tappat i värde.

Så man maximerar knappast vinsten.

Populariteten för en fond vet jag faktiskt inte om det finns ngn som listar? Inget jag någonsin sett iaf (aldrig letat heller).

• Deoran
    Micke skrev 2008-11-01 21:05:16 följande:
    I det här fallet har det dock inte handlat om vad andra köper och då köpa likadant, utan det har handlat om att man tittat på historiken och handlat efter denna.En taktik som kan fungera men som har några uppenbara nackdelar. Du kommer att köpa först efter att fonden gått upp och sälja först när fonden tappat i värde. Så man maximerar knappast vinsten. Populariteten för en fond vet jag faktiskt inte om det finns ngn som listar? Inget jag någonsin sett iaf (aldrig letat heller).
    Jag håller med om att man bör ha koll på de allra senaste tendenserna på en viss fond innan man köper. Men SERIÖST Micke, hur många köper fonder INNAN de har fått en uppåtgående trend ? Tänk på de fonder du själv har gått in i ... hur många av dem hade inte en uppåttrend innan du gick in i den ? Jag kollar faktiskt in fondernas tendenser innan jag köper, men visst jag granskar också vad "experterna" säger om fonden, landet i fråga, branschen etc. Sen tänker jag en hel del själv baserat på det materialet och sen jag började arbeta på detta sätt har jag inte gjort något misstag

Jag går inte in i nån aktiemarknad just nu därför att jag tror att vi har nått "Peak Oil" . Det gör att ekonomin inte bör bete sig likadant nu som vid tidigare recessioner/depressioner. Problemet lär bli att USA/Väst inte VILL ha en ny oljebaserad högkonjunktur eftersom en sådan innebär ett skyhögt oljepris vilket kommer att ge ökad makt till Ryssland,Iran, Venezuela m.fl. oljerika stater och deras vänner inklusive flera viktigsa stater i tredje världen som Kina. Samtidigt minskar makt och välstånd i västvärlden när oljepriset blir alltför högt då olejproduktionen är låg och minskar i Väst. Risken är att Väst förlorar världsmakten om oljepriset är skyhögt i flera år.
    Enda chansen att hålla nere oljepriset och behålla makten i väst är att sänka konsumtionen, vilket görs effektivt vid en depression/recession.
    Därför tror jag att vi går in i en ny värld där etablissemanget i väst regerar i en kontinuerlig recession/depression med lågt oljepris och använder det låga oljepriset till att knäcka Rysslands självständighet alternativt skapa en pålitlig allians med Ryssland som sen kan nyttjas till fördel visavi Kina.
    Jag tror maktspelet blir stenhårt under denna ekonomiska nergångstid och vi måste räkna med mycket krig och svåra konflikter. Hela detta scenario beror alltså på att vi har nått "Peak Oil". Sötebrödsdagarna när man kunde räkna med säker avkastning på investeringar på börsen är över och folk kommer att måsta kämpa för brödfödan igen !!

Det välstånd och den enorma expansion av världens befolkning som vi har sett under 1900-talet tills nu är över.

Ovan nämnda är vad jag tror kommer att hända baserat på vad jag har läst under de senaste 10 åren i olika sammanhang.

Det motsägs inte heller av de senaste rapporterna. Peak Oil har ju bekräftats t.ex. i Financial Times nyligen. Annalkandes depression beskrivs t.ex. av tidigare nämnde Hugh Hendry,men även av många andra experter som korrekt förutsåg nuvarande kris. USA konfronterar redan Ryssland hårt i politiska o militära sammanhang som t.ex. kriget i Georgien som utfördes med amerikanska rådgivare och amerikanskt stöd eller de nya robotbaserna i Polen som är direkt riktade mot Ryssland.

Det kan förefalla lite OT vad jag säger här ,men faktum är att jag inte räknar med att kunna gå in nån ny högkonjunktur med säkra lönsamma passiva aktieinvesteringar under ett flertal år framöver av just nämnda skäl.

Jag påstår inte heller att jag har rätt i mina resonemang men fundera gärna själva lite över vad det innebär att Peak Oil har inträffat (enligt flera experter) ...

di.se/Nyheter/%3FArticleID%3D2008%5C10%5C29%5C308677%26words%3Doljekris%26SectionID%3DEttan%26menusection%3DStartsidan%3BHuvudnyheter

di.se/Nyheter/%3FArticleID%3D2008%5C10%5C17%5C306358%26words%3Dprofessor%252cpeak%252coil%26SectionID%3DEttan%26menusection%3DStartsidan%3BHuvudnyheter
  • ekonomi
    Deoran skrev 2008-11-01 20:51:56 följande:
    Jag har läst ditt meddelande. Mina argument gällde vid handel i aktier och branscher på börsen där man hela tiden noggrannt följer vad som händer de aktier man handlar med. Inte vid handel med fonder som är något annat.Även fonder kan dock handlas enligt Ekonomis recept: KOLLA vad folk köper innan du själv köper. Faktum är att de allra flesta svenskar handlar fonder på det viset. Ofta finns det goda underliggande skäl för dessa köpbeteenden i form av teknisk analys utförd av experter,men de flesta avstår från egen djupare analys och det fungerar ofta hyfsat väl i många år, just som "Ekonomi" konstaterar.Däremot driver en investering i en fond inte upp priset på fonden, vilket en investering i en aktie tenderar göra, men all aktiehandel - även fondhandel - är till stor del ett flockbeteende och därför är Ekonom inte helt fel ute när hon avläser "vad folk köper".Jag får vidare be "Ekonomi" om ursäkt ! Jag har läst så mycket kommentarer i Dagens Industri och E24 på senaste tiden och där är nästan alla män och kallar sig Ekonomen eller finansmannen eller liknande. Glömde bort att jag är på Familjeliv !Dessutom vill jag särskilt poängtera att jag rörde till diskussionen en del genom att inte redovisa mina argument visavi fonder i st f aktier. Om jag hade läst tråden ordentligt så hade jag sett att det var enbart fonder som avsågs i diskussionen mellan Ekonom och Micke. I trådstarten angavs även "branscher" vilket för mig associerade till aktiehandel.Tack Micke för länken med Hedgefondägaren Hugh Hendry. Den var riktigt intressant.
    jag handlar med ppm,det räcker för mig.
  • Deoran

Ha-ha-ha! Jag MÅSTE bara få dela med mig av denna obetalbara kommentar till en artikel med rekommendation om att det är "köpläge" igen i aktier (rekommendation efter analys av Morgan-stanleys "europastrateg Teun Draaisma, vem han nu är ... )

"Köp! Nej, sälj!" 2008-11-04 11:40

Så fungerar börsen: Det ringer i telefonen hos en börsmäklare "Jag har skjutit en älg! Varpå börsmäklaren skriker....ÄLG? Omgivningen hör...SÄLJ...varpå alla säljer"!

Samma telefon ringer nästa dag "Hej, igår var vi alla ute och söp....varpå börsmäklaren skriker....SÖP? Omgivningen hör....KÖP....varpå alla köper!"

Inget i den finansiella världen har hänt, men flockbeteendet är en pinsam verklighet!
    Hej vad det går....

• Micke
    Deoran skrev 2008-11-04 14:53:25 följande:
    Ha-ha-ha! Jag MÅSTE bara få dela med mig av denna obetalbara kommentar till en artikel med rekommendation om att det är "köpläge" igen i aktier (rekommendation efter analys av Morgan-stanleys "europastrateg Teun Draaisma, vem han nu är ... )"Köp! Nej, sälj!" 2008-11-04 11:40 Så fungerar börsen: Det ringer i telefonen hos en börsmäklare "Jag har skjutit en älg! Varpå börsmäklaren skriker....ÄLG? Omgivningen hör...SÄLJ...varpå alla säljer"!Samma telefon ringer nästa dag "Hej, igår var vi alla ute och söp....varpå börsmäklaren skriker....SÖP? Omgivningen hör....KÖP....varpå alla köper!"Inget i den finansiella världen har hänt, men flockbeteendet är en pinsam verklighet! Hej vad det går....
    Påminner om denna seriestrip
    topstockblog.files.wordpress.com/2008/01/stock-humor-buy.jpg
  • Deoran
    Micke skrev 2008-11-04 17:13:05 följande:
    Påminner om denna seriestriptopstockblog.files.wordpress.com/2008/01/stoc...
    Ja, kanske författaren till kommentaren i Dagens Industri hade läst denna seriestrip ? Eller han kanske på goda grunder har gjort samma reflektion själv ? Whatever, så hade jag ohämmat kul åt hans utmärkta tolkning eller översättning av börsmobbens flockbeteende he-he ...
    Mitt-i-prick vilket jag tror att du också tycker !
  • Deoran

Jag har gått in i AMERIKANSKA värdepapper i st f svenska

Bättre sent än aldrig i detta fall fast jag bannar mig själv för att jag inte gick in i typ Augusti (mer än 30% upp sen dess räknat i svenska kronor)

Det går dock MYCKET snabbt uppåt nu och jag tror vi på relativt kort tid kan få se en uppgång till typ 12 kronor eller mer ...

Jag har alltså tagit den praktiska konsekvensen av mitt resonemang i inlägg nr 78

Någon som har testat att daytrada valuta? Man bör ju rimligen få ut mer då än bara med att flytta sitt kapital ?

• Kaprifolen

Min ödmjuka inställning är att teknisk analys är lika tillförlitlig placeringsmetod som att spå i kaffesump.

Svar på tråden Vilka fonder skulle ni rekommendera?