• Skorpan2

Ge pengar i present

Är jag den enda som tycker att det inte är okej att ge pengar i present?
    Jag har aldrig tyckt om att få pengar i present (inte ens som pengahungrig tonåring) eller att ge bort pengar. Pengar är ingen present för vart finns tanken bakom då?
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden Ge pengar i present
  • Miffomorsan

Jag tycker inte heller om att ge bort pengar - men om det är det enda en person önskat sig så håller jag mig till önskemålet. Det är ju helt värdelöst att köpa sånt som folk ändå inte önskat sig och personligen tar jag hellre pengar eller presentkort än att få en massa stunt som jag inte har använding för.

• susannah dean

Jag har inga problem med det, om jag vet vad de ska gå till.
    Brorsan vill resa med hela familjen till Australien så de fick pengar i bröllopsgåva.
    Lillsyrran ville gå på studentbalen så hon fick pengar i födelsedagspresent.
    Tycker det är okej att få pengar i present också. Finns alltid något dyrt jag sparar till.

• Dino78

Tycker inte det är konstigt alls. lite trist möjligtvis men vet man itne vad man ska köpa eller om personen önskar sig pengar så why not?
    jag ösnkar mig pengar nu när jag fyller 30 för jag måste köpa en ny mobiltelefon. Eller så vill jag spara till en resa. Så jag har inget emot pengar.

DIF i själ och hjärta
  • Butterscotch

Att ge eller önska sig pengar måste vara det tråkigaste som finns. Om jag inte kunde komma på nåt "riktigt" att önska mig skulle jag nog hellre undanbe mig presenter som uppvaktning.

• vernis

det beror på. gav eb hundra lapp till min sambo låsas bror när han tog stundeten vissite inte rikigt vad han villde ha så han fick pengar.. brukar få pengar av min äldre släktiningare fter de inte orkar gå shoppa saker så du är okej när man inte rikigt känner personen eller vet att de ska resa bort eller något sånt... men köper heller pressent kort...

så inga problem att ge pengar men tycker det är lite dåligt sägt att säga nej jag vill bara pengar och inget annat... men kan sägga prenst kort på ikea eller något sånt =)

• Cacto

Jag tycker att det beror på omständigheterna. Om någon själv har önskat sig pengar är det helt ok att vänner/familj ger pengar. Jag har själv gjort så när jag har behövt en ny dator men inte haft råd, alla lade till lite pengar vid min födelsedag och jag kunde sedan köpa datorn. Mycket mer uppskattat än om jag hade fått tolv småpresenter som jag egentligen inte önskat mig.

Jag gav också pengar till min lillebror i somras när han fyllde 13. Då kom han och hälsade på mig i London, och jag tyckte att det kunde vara roligt för honom att få lite pengar att shoppa för här, och han har ju inte så mycket pengar själv.

Däremot tycker jag inte att det är OK att bara ge pengar för att man inte kunde komma på något annat, det känns som brist på fantasi.

Svar på tråden Ge pengar i present