• Sannlycke

Hur fungerar tillväxt-ultraljud?

Vi ska göra ett sånt i veckan men fattar inte riktigt grejen..hur kan de avgöra om barnet är normalstort eller inte när alla bebisar är så olika stora. Kolla bara på olika vecka för vecka-kalendrar, kan ju skilja en decimeter på bernets längd och 500-600 gram i vikt, hur kan då ett ultraljud i v 32 säga huruvida mitt barn är stort eller litet? Visst, handlar det om en 3 kilos bebis redan nu så kan man ju fatta vart det bär iväg, men om den nu väger 1900 g eller nått så kan man väl inte utvisa nått?

Nån som är duktig i ämnet?

• Svar på tråden Hur fungerar tillväxt-ultraljud?
  • Winglur

Hmm. Jag vet inte riktigt hur d funkar...
    Men jag gjorde ett häromveckan, i v.27. Å då mätte hon huvud och mage tror jag...
    Så det är väl det dom kollar....

• cloudberry79

Det finns normalkurvor som barnet normalt håller sig inom, som kurvorna som fylls i på BVC sedan barnet är fött. De gör flera mätningar av olika ben i kroppen och gör allt som oftast en viktuppskattning baserat på de siffrorna. De ser alltså om barnet är extremt avvikande från "normal"-kurvan.

Skillz that Killz 10k+
  • Carinamamma84
    Svar på #2
    Ja som du säger min gick ju extremt över normal kurvan till den högsta och ja lite till likom dära var han från början till slutet
    Fick tillväx för första gången i vecka 41+2
    Han var mycket mycket stor och lång man
  • Sannlycke
    cloudberry79 skrev 2008-10-16 23:16:29 följande:
    Det finns normalkurvor som barnet normalt håller sig inom, som kurvorna som fylls i på BVC sedan barnet är fött. De gör flera mätningar av olika ben i kroppen och gör allt som oftast en viktuppskattning baserat på de siffrorna. De ser alltså om barnet är extremt avvikande från "normal"-kurvan.
    Men om min bebis nu skulle vara liten, själv är jag ingen jättemänniska, så kanske jag får en massa minus preocent, och då blir man ju jättenojig. Mitt barn kanske e liten och det är normalt för den...eller stor för den delen:)
  • Bubblan2

Duktig är jag inte men det jag vet är att:
    Utifrån vilken vecka man är i har de olika mått som anger det "normala", utgångsvikten är 3527g vid födseln vilket är en medelvikt på de som föds i Sverige.

De mäter bland mycket annat hur långt lårbenet är, huvudet och mellan olika punkter på magen.

Normalvikten är som skrivet 3527g och om jag inte minns fel räknas en avvikelse mellan -22% upp till +22% som normalt.

OBS, det är en uppskattning de gör och ibland stämmer det och ibland visar det helt fel. TillväxtUL är omdiskuterade och många menar att de är onödiga.

Man kan även mäta hur mycket fostervatten det finns och då mäter de fickor där vatten samlas.

Jag gjorde ett nu i måndags, var i v 35+2 då, och då låg han och övade andningsrörelse så hon hade väldigt svårt att ta måtten på magen. Hon uppskattade vikten till ca 2,4kg och det skulle då vara -9%.

• Carinamamma84

På mig var det 4885gram då ringde dom ner till förlossningen
    Ut kom han som 5810gram och 62cm

• kengru

Mina pojkar föddes i v.24+1 efter ett antal tillväxt-ul, 716 g och 473 g, o de visste nästan precis vad de skulle väga när de föddes, så de är proffs, vet hur de ska mäta o har en mängd tabeller att gå efter.

• anbih

Vi mäter huvudet, buken och lårbenet, sedan knappas de siffrorna in i ett program och vi får fram en färväntad vikt för dagen, går man sedan ytterligare några veckor måsta man lägga på för att få den troliga förlossningsvikten. Om vi får ett "litet" foster mäts en del flöden som visar hur moderkakan fungerar. Om flödena är bra och allt annat ser bra får man komma tillbaka för ny flödeskontroll efter några dagar. givetvids frågar vi också de blivande föräldrarna hur stora de var när de föddes.

• spaceylisie
    Sannlycke skrev 2008-10-16 23:19:52 följande:
    Men om min bebis nu skulle vara liten, själv är jag ingen jättemänniska, så kanske jag får en massa minus preocent, och då blir man ju jättenojig. Mitt barn kanske e liten och det är normalt för den...eller stor för den delen:)
    Så länge babyn växer enligt sin EGEN kurva ska det väl inte vara ngt fel? Det är väl om de märker att den minskar i storlek eller stannar i växten man ska börja bekymra sig?
  • Mc angel

får man automatiskt göra ett sånt där tillväxt UL eller måste man beställa och pröjsa det själv?

Väntar på att vår lilla kille Max ska komma i Januari!
  • spaceylisie

Mc angel skrev 2008-10-17 07:05:28 följande:

får man automatiskt göra ett sånt där tillväxt UL eller måste man beställa och pröjsa det själv?
    Jag vet inte; det verkar olika beroende på landsting. Vissa verkar göra två UL; ett i vecka 18-20 typ, och ett i vecka 30-nånting. Där jag bor, i Dalarna, gör man ett UL och det i vecka 18-20 eller vad det är. Fortlöper allt normalt sedan gör man inga fler UL. Men behöver man någonsin betala ett UL själv i Sverige? *frågande*
  • Sannlycke

Mc angel skrev 2008-10-17 07:05:28 följande:

Här i Hudik är det bara rutin-ul i v 18-20 som erbjuds alla, det är bara när det verkar vara nått galet som man gör tillväxt. Vi ska göra ett för att "knyta an" till bebis, jag har haft jobbiga känslor i den här graviditeten. De flesta landsting kör bara ett ul. Tror att man kan få ett till om man är orolig och så. Gratis ska det väl va så länge det inte handlar om ett rent köns-ul.
  • Bubblan2

Det finns vissa "grupper" som får göra fler UL, bl a de som har graviditetsdiabetes, de som fått stora eller små barn tidigare, rökare, de med havandeskapsförgiftning eller andra som tillhör så kallade riskgrupper, osv.

Detta är, som så mycket annat, väldigt olika beroende på vilket landsting man tillhör.

Jag fick göra UL direkt vid inskrivningen för att ta reda på om jag väntade tvillingar. Eftersom det var lite otydligt, fanns två bubblor men bara hjärtverksamhet på den ena, så fick jag göra ett VUL tre dagar senare. Då fanns bara en bubbla kvar. Ett nytt UL någon vecka senare bekräftade ett foster. Sen kom rutinUL.

Efter det har jag gjort två tillväxtUL eftersom jag har havandeskapsförgiftning samt ett UL för att titta om envisgrodan vänt sig rätt, då passade läkaren även på att mäta igen. Har ytterligare ett tillväxtUL inbokat den 3/11. Har BF 14/11.

• Zezana

Jag har diabetes & gör tillväxt ul väldigt ofta just för att diabetiker lätt får för stora barn.. Det dom sa till mig nu senast för ett par dagar sedan, är att det är normalt att hamna mellan -22 till +22% (min bebis låg då på +12,6% i vecka 32+0)

För min del kollar dom vikt & längd på barnet, men även flödet i navelsträngen, fostervattenmängden, hjärtljud på bebisen osv osv osv..

Svar på tråden Hur fungerar tillväxt-ultraljud?