• Lillatroll

Myrkrypningar i benen. Något som fått det under graviditeten och någon som har tips om hur jag blir av med eländet?

Jag har fått myrkrypningar i benen. Framförallt på natten och det är ganska jobbigt faktskt. Måste upp och gå lite på natten för att lindra det. Har svårt att somna när det kryper och kittlar i benen. Är jag ensam om detta eller? Går det att lindra på något sätt?

• Svar på tråden Myrkrypningar i benen. Något som fått det under graviditeten och någon som har tips om hur jag blir av med eländet?
  • mammamoo

jag hade likadant när jag var gravid.. försökte byta lägen men fick gå upp å gå lite för att d skulle sluta en liiiten stnd... uch inte kul..

nu har krypningarna börjat igen.. men redan i v 14.. förra gången kanske ja fick dem i vecka 25....

• lövet2

För mig hjälpte det massor att stretcha en stund innan jag lade mig. Då slapp jag krypningar i flera timmar ...

• Lillatroll

Tack för era svar. När jag gravid förra gången hade jag kramper i benen men inte myrkrypningar eller restless legs heter det väl. Just nu tycker jag kramper var bättre för det försvann ju direkt när kampen var över. Det gör ju inte detta elände.

Jag ska prova stretching. Bra tips. Varm dusch innan jag går och lägger mig är ju skönt. Sen har jag inte tänkt på att man kan ta en värktablett. Det ska jag prova är det är som värst.

• Mr p daddy

ja får inte myrkrypningar direkt, men en väldigt obehgalig känsla i musklerna,, måste lixom röra dom hela tiden o de GÅR inte o va still,, kommer mest på kvällen o natten. kan de va samma sak som RL???

• HemmaHosSofi
    Lillatroll skrev 2008-10-17 07:10:35 följande:
    Tack för era svar. När jag gravid förra gången hade jag kramper i benen men inte myrkrypningar eller restless legs heter det väl. Just nu tycker jag kramper var bättre för det försvann ju direkt när kampen var över. Det gör ju inte detta elände. Jag ska prova stretching. Bra tips. Varm dusch innan jag går och lägger mig är ju skönt. Sen har jag inte tänkt på att man kan ta en värktablett. Det ska jag prova är det är som värst.
    Jag hade också väldiga kramper i benen, speciellt nattetid och på morgonen. Och visst gör det förbaskat ont, men det går ju i alla fall över vilket RL inte gärna gör i första taget.
    Mr p daddy skrev 2008-10-17 10:42:50 följande:
    ja får inte myrkrypningar direkt, men en väldigt obehgalig känsla i musklerna,, måste lixom röra dom hela tiden o de GÅR inte o va still,, kommer mest på kvällen o natten. kan de va samma sak som RL???
    Nej jag tyckte inte att det var samma sak. Det där med att man blir "rastlös" i benen känns inte på samma sätt som RL.
    Det jobbigaste tyckte jag var att sitta still och titta på film, sluta alltid med att jag stod och gunga mot soffan Testa en promenad, då kan det lugna sig.
  • Snice

Extra intag av Magnesium ska visst hjälpa vid restless legs. Stödstrumpor likaså.

V. 35
  • Lillatroll

Snice: stödstrumpor funderade jag faktiskt på. Ska nog kolla lite på apoteket.

• sagogryn

Yves har en salva som heter sos tunga ben något, den hjälpte mig

• Sommarbarn 2007

Stödstrumpor är super. Har RL även till vardags, alltså när jag inte är gravid och det enda som hjälper ordentligt är att gå och lägga mig.

• Harlow

Jag har haft restless legs sen jag var liten.
    Tror du jag blev förvånad när det blev ännu värre när jag blev gravid??
    Det kom med samma gång som jag plussade i v.4, och sen har det hållt i sig. Är i v.12 nu.
    Håller på att bli galen, för jag kan inte sova.
    Det enda som hjälper för mig är att gå upp och knalla runt lite, men hur jäkla sugen är man på det kl. 3 på natten? :)
    Ibland blir jag så frustrerad så jag slår på benen. Min kille brukar få massera dem om det är riktigt illa, det hjälper faktiskt också litegrann. Man får ta ganska hårda tag så man kommer in på djupet liksom.
    Hoppas att det blir bättre både för dig och mig (och alla andra med dessa problem).
    Kram / J

• Postis

För mig har det hjälpt lite att göra tå-hävningar innan jag går och lägger mig (alltså gå upp på tå och ner på foten igen flera gånger i rad).

Tar även en Alvedon ibland, och det brukar hjälpa.

• Miiiaaa

jag har haft RL i perioder hela livet och stretching är det enda som hjälper. De perioderna jag har RL som mest så tar jag fem min stenhård stretchin innan sänggående. Då brukar jag kunna somna ifrån det.

• Allrona

Jag hade krypningar i benen på natten några veckor i början av graviditeten. Tack och lov har det försvunnit nu. För mig hjälpte det att gå upp och duscha fötterna och vaderna med kallt vatten, sen kunde jag somna om.

• Lillatroll

Hej. Lite uppdatering.
    Stretching, upp och gå och duscha varmt innan sänggående har jag provat. Det som funkar bäst för mig är stretching och att gå upp och gå. Duschen är ju skön men jag tycker inte att den hjälper så mycket just för detta.

Sen har jag börjat lyssna på musik i sängen. När jag har svårt att sova sätter jag på avslappningsmusik och då får jag lättare att styra bort tankarna från benen och kanske bara fokusera på andningen. Så det är ett tips från mig

• v i r r a

Har också fått pirriga ben! Har det ibland i vanliga fall också men visste inte att man kunde få det när man är gravid!! Är själv i v 26 nu och det kommer smygande mer och mer.

Tåhävningar hjälper superbra för mig med. Eller att spänna kroppen allt vad jag kan så länge jag kan när jag ligger i sängen. Det brukar funka för att få det att släppa så pass att jag kan somna om jag är precis på gränsen till att somna.

Postis skrev 2008-10-26 16:47:59 följande:
    För mig har det hjälpt lite att göra tå-hävningar innan jag går och lägger mig (alltså gå upp på tå och ner på foten igen flera gånger i rad).Tar även en Alvedon ibland, och det brukar hjälpa.
  • Missetass
    Mr p daddy skrev 2008-10-17 10:42:50 följande:
    Känner precis igen det här + att jag får gräsliga vadkramper ibland. Jag har upptäckt att det blir värre om jag äter godis och sötsaker på kvällen så jag försöker låta bli. Annars är väl standardtipset att stretcha och gå runt lite.
    Har också fått tipset om att banan ska hjälpa men jag äter redan mycket banan och orkar inte trycka i mig fler.
    (¯`°?.¸ ♥ I detaljerna avslöjar sig helheten♥ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Myrkrypningar i benen. Något som fått det under graviditeten och någon som har tips om hur jag blir av med eländet?