• Kofttanten

Hur få upp låset på min sekretär?

I flytten till vårt nya hus bröts nyckeln av och det finns ingen extra. Tror att nyckeln är helt borta men sekretären är alltså i låst läge. Som tur är är luckan öppen så den går att använda ändå men det går ju inte att stänga den eftersom låsgrejen sticker ut. Är det nån som fattar vad jag menar? Svårt att förklara...Jag har försökt skruva runt med en liten tång men det är för trångt.

• Svar på tråden Hur få upp låset på min sekretär?
  • Smajla

Tror jag fattar... Kan du inte försöka med en hårnål eller är det för "tunnt" att låsa upp med?

• Kofttanten

Det är liksom en plopp som ska vridas runt. Har inte testat med hårnål men det kanke går att klämma åt med en tunn. Försöker när jag kommer hem.

• Smajla

Ok.... Ser det inte riktigt framför mig men testa med en vanlig hårnål. Det är ju värt ett försök. Lycka till!

• Kofttanten

Tack. Man kanske kan hitta en nyckel nånstans? Är ju inget avancerat lås. Kanske det fanns nån slags standard till såna skåp? Tror att sekretären är från 50-talet.

• HeyMama

Går de inte att skruva bort sjävla luckan och ta med den till en låssmed och göra en ny nyckel?

Kramar

• Funman

det lättaste är att skruva bort lås kolven som sitter i luckan..den sitter ju in skruvad i luckat med 2 skruvar.. skruva av den och ta med den till en låssmed ..så kan dom säker fixa till låset eller så har dom en annan slås kolv som du kan montera istället..

du har ju tur att luckan inte var stängd och låst när nycklen bröts....

för så fattade jag det hela ..

/ Funman

• Smajla

Ja, det var ju smart, tänkte inte jag på. HeyMama och Funmans råd är ju bättre....

• Kofttanten

Bra tips. ska undersöka hur det ser ut när jag kommer hem. Maken ville såga av regeln som sticker ut men det är synd tycker jag.

• bubblan123

Jag hade samma problem. Hade två nycklar som trollades bort till mitt sidoskåp. jag kollade i nyckelhålet för att se ungefär hur stor pluppen var. Sen gick jag till låssmeden och kollade på lite olika nycklar som kunde passa. Prickade rätt efter andra försöket! Sen brukar många låssmeder ha en massa knippen med gamla nycklar som man kan få låna för att se om ngn nyckel passar. Tycker du ska fråga ngn bra låssmed innan ni börjar såga sönder nåt!

• Kofttanten

Fixat! Jag skruvade av kolven och lyckades låsa upp låset med skruvmejsel. Nu återstår bara att hitta ny nyckel så är sekretären komplett igen.
    Tack för hjälpen!

Svar på tråden Hur få upp låset på min sekretär?