• Fidelis ad urnam

Skulle du köpa en begagnad bil av en zigenare?

Kollar på Debatt på SVT1, de diskuterar romer/zigenare och programledaren berättade att vid frågan på om folk skulle köpa en begagnad bil av en zigenare hade ingen svarat ja.
    Vad svarar du?
    Skulle du köpa en begagnad bil av en zigenare?

Amor vincit omnia et nos cedamus amori
  • Svar på tråden Skulle du köpa en begagnad bil av en zigenare?
  • Frontline

Nej, men det beror på att jag hellre köper en ny eller en nyare från en bilfirma...

• Buddha74

Ja,men jag kommer ALDRIG å kalla dom ROMER. Det har hetat zigenare hela mitt liv så jag fortsätter kalla dom det. Ungefär som jag alltid kommer att säga dagis. Inte förskola.

• Andaloal

Ja om den går att köra så och har alla papper i ordning osv.

/Diskussionshäxan
  • Fidelis ad urnam
    Buddha74 skrev 2008-10-17 12:31:39 följande:
    Ja,men jag kommer ALDRIG å kalla dom ROMER. Det har hetat zigenare hela mitt liv så jag fortsätter kalla dom det. Ungefär som jag alltid kommer att säga dagis. Inte förskola.
    Oj, vad bra att du klargjorde det!
    Amor vincit omnia et nos cedamus amori
  • Tecken

Annat: Jag tror inte jag skulle köpa en begagnad bil från en privatperson överhuvudtaget. Kan nada om bilar, och skulle vara tokrädd för att bli lurad (fast det skulle jag nog bli av en bilfirma också!).

Min man, som sitter brevid och muttrar "Varför sitter du jämt på det där Familjedöd?", uppger att han aldrig skulle köpa bil av just en zigenare, eftersom *citat*: "Alla ju vet hur de håller på med stöldgods".

• Majsan70

Nopp, men så är jag skeptisk till att köpa bil av privatpersoner oavsett vem det är.

• Legolina
    Buddha74 skrev 2008-10-17 12:31:39 följande:
    Jaha... när jag var 15 ville jag ha en bombarjacka för jag tyckte de var så snygga. Min mamma förklarade att jag då kunde bli misstagen för rasist/nazist och jag ändrade mig då.

Kan du inte ändra dig om du nu fått veta att ordet zigenare uppfattas som nedlåtande eller provicerande av flertalet romer? Bryr du dig inte om det?
  • Miss Lau

Nej, det skulle jag inte göra. Och det beror på en kombination av fördomar och min personliga erfarenhet av zigenare. Förövrigt skulle jag inte sälja till en zigenare heller.

• Andaloal

Intressant diskussionstråd detta kommer att bli.

/Diskussionshäxan
Svar på tråden Skulle du köpa en begagnad bil av en zigenare?