• bubblan123

HUR bantar man en katt???

Jag har en liten tjockis katt som inte går ned i vikt! Har försökt det mesta. Köpt specialfoder hos veterinären och det hjälpte inte. Givit han liite mat endast två ggr/dag. Hjälpte inte. Testat olika foder- både diet och vanligt. Hjälper inte. Han får mat morgon och kväll- inte mer. Dessutom är han kastrerad och då lägger dom ju på sig vikt mkt lättare. Vad göra? Har även en till katt som är steriliserad och tunn som en sytråd fast hon äter med god aptit. Ngn som har lite heta tips??? Verkar helt omöjligt det här. Vill att han ska bli smal snarast. Det är ju inte bra för honom att vara överviktig.

• Svar på tråden HUR bantar man en katt???
  • numberone

hmm går det inte att leka av honom en del av vikten?

• Katriin

Visst är det jobbigt, min mammas katt va så överviktig att hon fick astma va inte alls kul hon kunde nästan aldrig andas och vetr. sa till oss att katten måste banta men vi har inte lyckats med detta än, detta hände för kanske 5 år sen!

Men idag mår hon bra och äter inga medeciner längre så tuvärr vet jag inte hur man får en katt att banta men försök att gå runt med henne ute en del det gör jag fortfarnade idag när jag har tid!

Går ut en sväng och försöker få henne att gå med

Lycka till!!

• Meli

Om han får bra foder, vilket det verkar som, så får hanför lite motion. Få honom att springa lite, fäst en liten leksaksmus i ett snöre och spring. Låt honom hoppa upp och ner i sängen med, när han jagar leksaken.

Kram

• asta

jag har hört att katter inte kan vara sjukligt överviktiga, till skillnad från hundar..? har jag fel?

• ElleEsse

En sak som jag vet att vissa gör är att ge dom rå fisk, tex strömming så dom får mask och därav går ner i vikt.

• ming

Helst ska katter ha mat fler gånger per dag eftersom magsäcken är så liten att det inte räcker att äta två gånger om dagen.
    Använd ett lightfoder, och försök aktivera katten mer.Kanske köp en lätt aktiveringskula som man oftast har till hundar som du lägger maten i, så får katten arbeta och förbränna kalorier för att få mat.

• Beloved

tja, det finns ju en hel drös med foder som har lågt energiinnehåll. Titta runt lite i djuraffärerna. Vi ger ex vår kastrerade kille royal canins silhouette 37 vilket är för katter som lätt kan lägga på sig i vikt. Det är små små bitar så det blir som det är mer mat än vad han egentligen äter. Ge inte mat utefter vad som står på förpackningen. Dra ner på maten om det behövs eller ge mer om det är så. Du ser själv när din katt mår bra.

Vet du om han får tag i mat på annat sätt? Är han ute eller innekatt? Hur stor övervikt har han?

• Meli

asta

Ja, du har fel. Katter kan bli överviktiga, och de tål det dåligt...

• Beloved

asta: en katt kan bli sjukligt överviktig

elleesse: seriöst ger folk dem mask av vilja?!!

Svar på tråden HUR bantar man en katt???