• bubblan123

HUR bantar man en katt???

Jag har en liten tjockis katt som inte går ned i vikt! Har försökt det mesta. Köpt specialfoder hos veterinären och det hjälpte inte. Givit han liite mat endast två ggr/dag. Hjälpte inte. Testat olika foder- både diet och vanligt. Hjälper inte. Han får mat morgon och kväll- inte mer. Dessutom är han kastrerad och då lägger dom ju på sig vikt mkt lättare. Vad göra? Har även en till katt som är steriliserad och tunn som en sytråd fast hon äter med god aptit. Ngn som har lite heta tips??? Verkar helt omöjligt det här. Vill att han ska bli smal snarast. Det är ju inte bra för honom att vara överviktig.

• Svar på tråden HUR bantar man en katt???
  • bubblan123

Kanske måste få honom att springa lite då? Hmmm... Om det går. Inget annat hjälper ju som sagt. Katter gillar ju som sagt att småäta- men det är inget alternativ i denna situation. Han skulle bara bli ännu fetare då. Till saken hör också att jag upptäckt att han har gått och norpat mat i skafferiet från kattmatspåsen, så det lilla jag fick honom att gå ned tidigare är nu history! Bara svårt att ha ögon överallt när man har två barn hemma.

ming - Aktiveringskula??? har jag aldrig hört talas om.

• 201201232

Har du testat att ge blötmat istället? Det ger bättre mättnadskänsla och innehåller till stor del vatten.

• bubblan123

Beloved- Han är innekatt och en lat sådan... Tyg katten Gustav. Älskar mat och går runt och letar när jag inte är hemma tillsammans med sin lilla kattkompis. Dom jobbar verkligen hårt för hitta mat i skafferier, tugga sönder påsar osv. jag måste gömma allt ätbart!

• bubblan123

Snuttepuffan- menar du burkmat? Eller att jag ska blötlägga torrfodret? har nämligen fått det rådet av en djurskötare. Inte populärt dock....

• Beloved

bubblar123:
    haha låter som mina katter! De äter sig igenom påsar för att få tugga på lite mjukbröd om man missar att ha sånt kvar frame

• ming

Aktiveringskula är som en ihålig boll med ett hål där man kan lägga i mat eller godis. Då får katten (eller hunden som de oftast används till) putta på bollen och arbeta lite för att maten ska komma ut.
    Och fall inte för tricket att katten inte vet hur man gör, eller att bollen skulle vara för tung för henne, för katter är som alla vet lata, och de kan försöka undkomma på sina små sätt.

• 201201232

Burkmat tänkte jag främst på, men även blötlagt torrfoder. Testa med Mjaus stora burkar utan gelé. Det bantade jag min katt 0.5 kg med hjälp av. Nu får han RC beauty and fit och håller vikten bra.

• ElleEsse

beloved: jo tyvärr har jag hört talas om sånna människor .

• Beloved

vår herre totalvägrar äta blötmat och uppblöt torrfoder. Däremot så kan det falla på tungan att ibland få någon god sås över maten, eller att maten är uppblöt i lite buljong. Men framför allt det där med sås är gott, man kan ju göra smala varianter av sås också.

• milimina

det låter som om din katt behöver mer motion helt enkelt. lek med honom, aktivera honom genom en sån boll ming tipsat om, eller få honom att leka intensivt 30min/dag genom att dra en leksak runt golvet eller så. veterinären borde ha tips också, det finns foldrar från hills faktiskt med hela motionsprogram

vi fick nämligen en sådan när de påstod att badisen var tjock och behövde banta. han såg ut som en vanlig katt, visserligen stor för att vara rex, men normal kroppsbyggnad förutom en spänd mage som såg ut som en boll. det enda som hände var att hans redan spända mage blev ännu mer spänd och han har börjat hetsäta pga det han gick inte ner ett gram trots motion och lightfoder och till slut beslöt vi lägga ner, för han mådde inte dåligt innan men han gjorde det av behandlingen som veterinären ordinerade! nu har han gått ner massor, på fett kattungefoder dessutom, och hans mage är mycket bättre. han var inte fet, han hade problem med magen, och det känns så ledsamt att ha gett honom mer problem och ätstörningar men man litar ju på veterinären... jaja ot men jag ville bara belysa att alla katter faktiskt inte är feta bara för att vet säger det.

• Realmilla

Min katt e överviktig....jag ger henne nu endast 1,5 dl mat (friskis torrfoder) per dag
    Fördelat på 2 måltider (vetrinärens recommendatin)
    och jag ser förbättring på 1 månad att hon blir smalare....
    "sen ska man aldrig banta en katt" rådfråga vetrinären

• bubblan123

Hello Milla1979.
    Tja..jag kanske skulle ha skrivit hur får man en katt att gå ned i vikt istället för banta? Har haft katt hela mitt liv men aldrig en sån här rund sak. Har tagit ämnesomsättningstester på honom o dom va OK. Jag ger aldrig mina katter friskis eller annat billigt torrfoder eftersom dom inte är bra i längden för katterna. Kan ge problem m njurar, urinsten etc. har testat specialfoder mm och Han är fortfarande TJOCK! Vill inte ge honom bara blötmat heller eftersom torrfoder är bra för tänderna. Men jag får väl börja låsa in katterna vid matdags så han inte går o nallar av andra katten. Inte det lättaste med treåring hemma som öppnar dörrar jämt å ständigt!

• Korpan

Det enda tips jag har att ge är att om möjligt släppa ut katten i det fria så springer han av sig de överflödiga kilona av sig själv.
    Eller ta ut honom i koppel på motionsspåret! ;)
    Dietfoder fungerar sällan då även de innehåller mer kalorier än vad en sovande katt gör av med på en dag...

Svar på tråden HUR bantar man en katt???