• Anonym

Någon som är massör som kan svara på några frågor?

Jag har väldigt mkt värk i stora delar av kroppen. Mycket spänningar och muskelknutor. Går på privat massage och får fruktansvärt ont efteråt. Jag blir väldigt frusen och sväller mycket på dom ondaste områderna. Har en del blåmärken oxå där dom värsta knutorna suttit. Finns det någon risk med detta? Kan det förvärra min värk i längden? Måste massören gå på så hårt för att få bort spänningarna?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Någon som är massör som kan svara på några frågor?
  • Anonym

ingen....?!?

• Anonym (m)

vid värk ska massören vara mkt mjuk annars förvärras smärtor, precis som du upplever. kolla massörens utbildning

• Petrah

blåmärken låter hårt, men att du har ont o är frusen efteråt tyder ju bara på att dt gjort nån nytta och att du fått igång blodcirkulationen. man kan ha ont upp till 2-3 dar efter massage. och muskelknutor måste man trycka ut för att få dom att försvinna. vissa får man jobba mer än en gång på för att få bort.

Wild, Raw and Beautiful
  • Anonym

Tack för era svar. Många säger ÅÅåå vad skönt att få gå på massage men det är inte mkt under massagen som känns skönt. Jag känner mej mindre stel och mjukare i kroppen direkt efteråt så det känns positivt. Men sedan kommer svullnaden och stelheten. Spänningarna är så kraftig så dom kommer fort tillbaks. Jättejobbigt. Jag har smörjt med djupverkande liniment och det känns ngt bättre då.

• taksi

Jag har inte heller tyckt att det har varit skönt att gå på massage när jag har haft ont. Tvärtom har det varit riktigt plågsamt och jobbigt dagarna efter! När jag hade problem med kroniska spänningar i bäckenet så gick jag en gång varje eller varannan vecka i över två månader innan muskulaturen lärde sig att slappna av. Jag hade även problem med att jag fick muskelknutor i vaderna och lårkaka pga hur spänt det var. Dessutom var det så att jag behövde särskilda inlägg till mina skor för att faktiskt kunna bli bra på längre sikt. Sen gjorde jag som du och smörjde ofta med djupverkande liniment som jag hade på under nätterna, vilket motverkade den värsta nattstelheten.

I början gick min massör varsamt fram och ju fler gånger jag hade gått desto mer vågade hon ta i, eftersom hon först ville se hur min kropp reagerade på massagen. kolla med din massör om det är något ytterligare som behövs för att du ska bli bättre och bättre, som t ex någon särskild stretch, inlägg till skorna eller liknande.

• Anonym
    taksi skrev 2008-10-19 10:30:42 följande:
    Jag har inte heller tyckt att det har varit skönt att gå på massage när jag har haft ont. Tvärtom har det varit riktigt plågsamt och jobbigt dagarna efter! När jag hade problem med kroniska spänningar i bäckenet så gick jag en gång varje eller varannan vecka i över två månader innan muskulaturen lärde sig att slappna av. Jag hade även problem med att jag fick muskelknutor i vaderna och lårkaka pga hur spänt det var. Dessutom var det så att jag behövde särskilda inlägg till mina skor för att faktiskt kunna bli bra på längre sikt. Sen gjorde jag som du och smörjde ofta med djupverkande liniment som jag hade på under nätterna, vilket motverkade den värsta nattstelheten. I början gick min massör varsamt fram och ju fler gånger jag hade gått desto mer vågade hon ta i, eftersom hon först ville se hur min kropp reagerade på massagen. kolla med din massör om det är något ytterligare som behövs för att du ska bli bättre och bättre, som t ex någon särskild stretch, inlägg till skorna eller liknande.
    Tack för ditt svar Jag har precis som dej kroniska spänningar i bäckenet. Haft detta sedan 2001 så det är en väldigt lång tid. Efterssom har hela ryggen blivit drabbad ända upp till nacken. Jag är något skev i bäckenet & sjg försöker manipulera/mobilisera men det ger inte så gott resultat. Fick du oxå betala massagen helt själv?
  • taksi

Ja, jag betalade massagen själv. Det blir ju verkligen bara för dyrt i längden! Den här omgången hade jag bara råd att gå ett halvår och blev ju inte bra för det, sist hade jag haft problemen en längre tid och var i bättre form med starkare muskler när jag väl började gå på massagen och då blev jag hjälpt mycket fortare av det. Då när jag kände att jag fick så bra resultat så hade jag inte haft lika långvariga problem utan bara i 1,5 år lite drygt när jag började på massagen. För mig blir också hela ryggen drabbad, men dom konstanta spänningarna sitter mest i bäckenet och sprider sig ofta neråt benen för min del.
    Hur länge har du gått på massage? Hoppas att det snart ska ge resultat mot dina muskelspänningar!

• Anonym
    taksi skrev 2008-10-19 11:57:59 följande:
    Ja, jag betalade massagen själv. Det blir ju verkligen bara för dyrt i längden! Den här omgången hade jag bara råd att gå ett halvår och blev ju inte bra för det, sist hade jag haft problemen en längre tid och var i bättre form med starkare muskler när jag väl började gå på massagen och då blev jag hjälpt mycket fortare av det. Då när jag kände att jag fick så bra resultat så hade jag inte haft lika långvariga problem utan bara i 1,5 år lite drygt när jag började på massagen. För mig blir också hela ryggen drabbad, men dom konstanta spänningarna sitter mest i bäckenet och sprider sig ofta neråt benen för min del. Hur länge har du gått på massage? Hoppas att det snart ska ge resultat mot dina muskelspänningar!
    Jag har gått ca 1 ½ år på massage men då har det gått 1 månad emellan vissa gånger mer. Min högra sida är värst så det känns ju som att jag då belastar fel. Det blir svullet bak i svanken så nerver kommer i kläm. Tränar du och isåfall vad tycker du fungerar bäst. Jag har försökt med mkt, stavgång, vanliga promenader, vattengympa, styrketräning.
  • taksi

Har du gått till samma massör och i så fall vad säger massören? Har du kontakt med någon läkare eller sjukgymnast? Jag har nyligen blivit remitterad till smärtkliniken av min läkare och ser väldigt mycket fram emot att få komma dit!

Jag tränar på sjukgymnastikens träningsgrupper två gånger per vecka. När jag var starkare gick jag och tränade core en gång per vecka på Friskis och svettis, det var verkligen jättebra träning! Försökte även att gå och styrketräna då en gång per vecka och anpassade övningarna till vad jag förmådde. Stretching har varit väldigt viktigt för mig!

Men nu är min träning på sjukgympan två gånger per vecka. Utöver det så ingår det i min träning att jag går till och från busshållplatsen och att jag jobbar halvtid. Men jag är ju som sämst under och ett par år efter graviditeter och hoppas väl på att komma i form inom ett par år.

• Anonym
    taksi skrev 2008-10-19 18:01:39 följande:
    Har du gått till samma massör och i så fall vad säger massören? Har du kontakt med någon läkare eller sjukgymnast? Jag har nyligen blivit remitterad till smärtkliniken av min läkare och ser väldigt mycket fram emot att få komma dit! Jag tränar på sjukgymnastikens träningsgrupper två gånger per vecka. När jag var starkare gick jag och tränade core en gång per vecka på Friskis och svettis, det var verkligen jättebra träning! Försökte även att gå och styrketräna då en gång per vecka och anpassade övningarna till vad jag förmådde. Stretching har varit väldigt viktigt för mig! Men nu är min träning på sjukgympan två gånger per vecka. Utöver det så ingår det i min träning att jag går till och från busshållplatsen och att jag jobbar halvtid. Men jag är ju som sämst under och ett par år efter graviditeter och hoppas väl på att komma i form inom ett par år.

Jag har gått hos 3 olika massörer, den första slutade på grund av graviditet/föräldraledighet, den andra var rakt omöjlig att få tider till och han lämnade återbud titt som tätt på grund av överbelastning och hon jag går till nu har jag varit till endast 4 gånger. Hon säger att jag har muskelknutor och spänningar mest överallt så dessa gånger har hon koncentrerat sej mest på bäcken och nedre ländrygg.

Sjukgymnasten tycker att jag ska ta det väldigt lugnt med träning som det är för tillfället. Så jag försöker ta promenader iallafall för närvarande måste ju röra på mej med. Vad är core? Jag ska försöka börja i en Qi Gong kurs har jag tänkt.

Svar på tråden Någon som är massör som kan svara på några frågor?