Inlägg från: Lolilla |Visa alla inlägg
  • Lolilla

stödjer ni mördaren?

Umm Elias skrev 2008-10-18 20:55:56 följande:

ja, och det uppmanades tidigare i tråden alltså till bojkott av hipp, nestle och semper. Vad finns kvar? ja...då skulle man välja det alternativet som var "minst" ont, dvs semper. Nej, bolagen måste inte ändra inställning, de har tillräkcligt med kundervärlden över, titta ovanför denna tråd, där flödar reklamen från nestle.
    Eftersom jag själv inte har barn har jag inte behövt sätta mig in i ämnet men vad använde man för 60 år sen tror du? Det finns ALLTID alternativ. Tror du reklamen hade funnits kvar här på FL om de fått 3000 mail från användare som hotade med att (och fullföljer) att säga upp sitt medlemsskap? Nej, bolagen måste inte ändra inställning så länge folk fortsätter att gå med skygglappar...
  • Lolilla

Umm Elias skrev 2008-10-18 21:00:18 följande:

suck. Ja för fl är ju hela världen. *suck*
    Du kan inte se det jag skriver ur ett större perspektiv? Det var du som drog upp reklamen på FL. Vidare skulle det var kul om du svarade på följdfrågorna du fick nån gång istället för att bara vara spydig. Då kanske det blev en diskussion som kom någon vart.
  • Lolilla
    VulgusProfanum skrev 2008-10-19 13:06:09 följande:
    Har bara läst TS:Det är inte mjölkprodukterna eller ersättningarna som dödar. Det är bristen på rent vatten och framförallt det att man inte kokar vattnet och steriliserar flaskor och nappar som dödar.
    Det är nog de flesta medvetna om. Men utan ersättningen skulle de ju heller inte dricka vattnet. Om de ammade vill säga. Pulvret som sådant är ju inte den direkta dödsorsaken men väl den indirekta.
  • Lolilla
    VulgusProfanum skrev 2008-10-19 13:30:55 följande:
    Jo så är det ju och visst är det tragiskt när man har ett sådant tillvägagångssätt.Men- bakom allt detta så finns ju också verkligheten som oftast inte är så vacker Svältande kvinnor som inte kan tillgodose barnens behov av näring och framförallt vars kroppar är så undernärda att de ibland sprattlar på gränsen för vad som är fysiskt möjligt för överlevnad.Det är svårt det här.Det bästa vore ju om dessa mammor kunde amma just p.g.a. vattnets kvalité eller det allra bästa vore ju att det fanns rent vatten och mat.
    Problemet är inte mammor som inte _kan_ amma. Problemet är de som blir pålurade ett ersättningspulvet trots att de _kan_ amma. Pengar som skulle ha gått till mat åt mamman (för att kunna amma)går istället till ett dyrt pulver som sedan indirekt tar död på barnet.
  • Lolilla
    Reglementet skrev 2008-10-19 14:23:31 följande:
    Jag handlar från Nestlé, och kommer inte sluta.
    Jaha.
  • Lolilla
    Reglementet skrev 2008-10-19 14:27:24 följande:
    loJa, det var ju det som var frågan.
    Det var faktiskt en fråga till i trådstarten om man nu ska vara petig
  • Lolilla
    Reglementet skrev 2008-10-19 14:46:14 följande:
    LoJag ser inte att de har mördat någon, så den frågan kan jag inte svara på.
    Det var detta jag syftade på:

"eller tycker ni att dom beter sig helt korekt och förtjänar att stödjas?"
  • Lolilla
    Garageänkan skrev 2008-10-19 15:53:45 följande:
    I någon av länkarna togs det ju upp att föräldrarna i de fattiga länderna inte har råd att skaffa bränslet för att kunna koka det smutsiga vattnet för att sterilisera flaskorna osv. Jag vet inte varifrån ni får det att de skulle vara korkade?
    Ja när de riktiga argumenten tryter så...
  • Lolilla
    Garageänkan skrev 2008-10-19 18:19:33 följande:
    Förmodligen? Jag tyckte jag läste om rasism också.?

Självklart är man rasist!
  • Lolilla
    hjärtat82 skrev 2008-10-19 19:34:35 följande:
    Jag bojkottade Nestlé och hipp innan jag fick höra att åtgärder för oetisk marknadsföring av ersättning vidtagits. de måste ju få en chans att bättra sig
    De har fått hur många chanser som helst att bättra sig och det slutar alltid med brutna avtal. Jag tycker det är så konstigt här på fl... Om nån knäpper en unge på fingrarna är det barnmisshandel och aga, då vrålas det i högan sky. Men att 1 1/2 miljon spädbarn dör årligen är inte så farligt? Bara mitt barn får favvovällingen så?
  • Lolilla
    Garageänkan skrev 2008-10-19 20:57:42 följande:
    kopiera klistra in? Vilka är orsakerna till bojkotten på dem? Svälter de ihjäl barn eller?
    De ägs av nestle. Och ja är svaret.
  • Lolilla
    Kira1982 skrev 2008-10-19 20:58:25 följande:
    va???????? vadå mördat barn????
    Njae, mördat är väl fel ordval. Indirekt orsakat deras död låter kanske bättre.
  • Lolilla
    Kira1982 skrev 2008-10-19 21:04:33 följande:
    då kan vi ju lika gärna bojkotta coca-cola, mer, icke ekologiska produkter mm.
    Kan inte hitta en vettig anledning att dricka Cola så visst. Mina pengar har de aldrig fått i alla fall
  • Lolilla
    Kira1982 skrev 2008-10-19 22:07:08 följande:
    har du aldrig druckit mer heller?
    Jag dricker inte läsk överhuvudtaget så nej.
  • Lolilla
    Kira1982 skrev 2008-10-19 22:23:09 följande:
    inte läsk utan mer?
    Inte det heller. Ge dig.
    Vill du gärna komma på att vi misslyckats eller vad är det frågan om? Jag har ätit Kitkat innan jag visste att det kom från Nestle. Nöjd?
  • Lolilla
    Garageänkan skrev 2008-10-19 22:30:11 följande:
    För mig handlar det iaf inte om att försäka vara någon slags übermänniska som bojkottar allt som någonsin gjort något oetiskt MEN jag försöker undvika de flesta multinationella företag bla Mc Donalds ochOM om jag äter burgare gör jag det hellre någon annanstans tex på Hesburger.Kan jag köpa någon annan produkt än just från coca cola company eller nestle o dyl så gör jag det.Jag läste dessutom om Mc Donalds mobila slakterier, det lät mumsigt.De har stora mobila slakterier som åker omkring för att det är billigare och snabbare att slakteriet kommer dit än att transportera alla djuren . De klövar av och tar bort hornen och inälvorna och skinnet sen maler de ner resten i en kvarn och färsen används till burgare.Låter riktigt smaskens.
    Yummie!
    Bra sammanfattning i övrigt.
  • Lolilla
    hönamor skrev 2008-10-20 07:46:01 följande:
    Nu är jag inmte insatt i för o emot o jag visste itne om att det fanns mobila slakterier men utan att ha tänkt alltför långt - är det inte ganska bra? Att djuren slipper transporteras långa sträckor o stressas (man har ju hört om demonstrationer emot djurtransporterna) till slakt. Bättre om slakten kommer till djuren. Bara en tanke, jag e egentligen inte insatt alls.
    Att slakta på plats _är_ bättre.
    Även en blind höna kan hitta ett frö...
Svar på tråden stödjer ni mördaren?