Inlägg från: subkutan |Visa alla inlägg
  • subkutan

förstagångshund?!

en jaktlabbe skulle jag inte rekommendera som förstahund! (inte en vanlig labbe heller, om man inte är intresserad av annat än promenader)

Cavalier, mops, pudel (jätteintelligenta och med på allt PLUS fäller inte!!), bostonterrier, petit brabancon (skitsöt-fula!),

Själv har jag dobermann, men ska skaffa mig en sällskapshund nästa gång - även om jag tränar och aktiverar regelbundet så är det svårt att hinna med när man har barn och skola osv!
    Man ska nog vara extrem hundnörd om man pallar att både barn och en aktiv ras på en gång! :)
    Jag menar alltså - gör det lätt för dig ! Flört

• subkutan

En renrasig reggad hund - mellan 7000 och 11000 i inköp.

Kostnader per månad för min hund:
    skitfoder 150kr (han fungerar på det och då tänker jag inte lägga ut multum på en färgglad påse)
    försäkring 2-300 (minns ej, autogiro..)

Engångskostnader:
    Har ett koppel och ett halsband som vi använder till vardags (inköpspris kanske 300 sammanlagt).
    Klotång för 149 kr som håller hela livet.
    En gummikarda för att ta bort lite hår. Ca 100 kr.

Sedan eftersom jag tränar min hund tillkommer lite träningsattiraljer men det är ju inget som är nödvändigt till en sällskapshund.
    Med träningsattiraljer menar jag (förutom skyddsärm, specialsele osv) BRA, hårda, bollar med snöre. Skitdyra (runt 100) men om man bara ska "kasta boll" kan man ju köpa tennisbollar i trepack på Dollarstore för ngn tia :)

Ger inte min hund tuggben, förutom märgben fr Ica (fyrapack ca 15kr) ngn gång emellanåt.
    Han har inga leksaker inne (inne vilar man, inte leker ), men om man vill ha det åt sin hund går det att göra egna av tec gamla hopknutna handdukar.

Hundgodis, om man vill ha det, kan man göra enkelt o billigt av blodpudding som man torkar i ugnen.

Det som kostar, och måste kosta, är alltså mat och försäkring.
    Och att ha en slant undanstoppad om man skulle behöva besöka vetrinär.

Det behöver inte vara dyrt med hund - man behöver inte köpa en massa dyra och onödiga leksaker, godis, vitaminer, kläder, hundra halsband etc...
    Tycker att många har alldeles för mkt saker åt sina djur - och har man råd - go ahead! :)

Själv lever jag lite efter filosofin att inte konsumera för mkt...

• subkutan

Hur ska hunden se ut då?

Glömde en viktig kostnad - vaccination!
    Ca 300 första året, sedan är det väl en gång om året kanske? Jag lömmer bort, har datumet uppskrivet i nästa års kalender ;)

• subkutan

Grand danois!
    Fast då kommer vi upp i matkostnader o nog även föräkring. Och vet-kostnader skulle jag tro..

• subkutan
    Pikaur skrev 2008-10-18 14:23:20 följande:
    Fördelen med pinschern är att det finns 3 olika storlekar att välja mellan, har kort, lättskött päls och är pigga och lättlärda Nackdelen är väl kanske att om de blir uttråkade får för sig diverse saker, t ex rymma En bok om hundraser kan vara bra för att hitta raserna man tycker tilltalar en, både till syfte och utseende. Sedan bör man dock kontkata uppfödare för att få reda på verkliga fakta.
    Det finns väl ändå bara två olika pinchersorter? Fot i munnnen
    Mellan (som bara heter pincher nu) och dvärg?
  • subkutan

Fast man har tagit bort namnet "pinscher" från dobermann just för att raserna inte har ett smack med varandra att göra, utom möjligtvis färgerna Cool

Det är en enorm skillnad mellan dvärgpinscher/pinscher och dobermann. Framförallt i aktiveringsbehov.
    Dobermann är dessutom absolut ingen hund man ska ha om man inte lägger ner timmar på att aktivera den (alltså ingen hund för TS) Oskyldig

• subkutan

Nej, det är bra ;)
    Men det kändes som att Pikaur rekommenderade dobermann iom att det är en pinscher (vilet det alltså inte inte är :))

• subkutan

Jaha, jag som missförstod att du bara rekommenderade mellanvarianten Cool

Och *påpekar igen* den finns alltså bara i två storlekar.
    Pinsch o dob har olika bakgrund, ändamål och aktivitetsnivå (pinsch har mer gemensamt med schnauzer exempelvis).
    Dob har (mig veterligen) aldrig tillhört pinscherhundarna annat än till namnet.

Viktiga saker det här serrö Räcka ut tunganFlört

• subkutan

Kanske inte ska spamma din tråd, TS
    Pinscher, dvärg som "mellan", är iaf urtrevliga hundar och bra förstagångsvovvar!

• subkutan
    Drakfisk skrev 2008-10-18 18:25:59 följande:
    Svar på #26Jag har en pinscherhane (alltså mellanstorleken), och jag måste verkligen säga att det INTE är en bra förstagångshund för vem som helst! Dvärgpinschern kan jag för lite för att våga uttala mig om, men jag kan skriva en del om pinschern:Vissa individer inom rasen har en viss benägenhet för aggressivitet (speciellt om de hamnar hos en ägare som inte alls vet hur man ska uppfostra dem), de är envisa, kan bli rätt vaktiga och vissa har problem med att bli lämnade ensamma. Många pinschrar tenderar dessutom att vara "enmanshundar" som är väldigt bundna vid sin ägare, lite som dobermann.Jag tycker pinschern är en alldeles underbar ras, men det är helt enkelt inte en ras som passar vem som helst. Funderar man på labbe och skaffar pinscher kommer man att bli djupt besviken. Pinschern är SVÅR att motivera, den tolererar inte orättvis behandling osv. Pinschern kräver dessutom mycket motion, min hund får 3-4 timmar motion varje dag, plus hjärnstimulans. På rasklubbens sida kan man läsa mer: www.pinschersektionen.se/ Rasklubben skriver bl.a. följande: "När man skaffar en Pinscher är det viktigt att tänka på att det är en aktiv hund och inte en knähund. Den kräver ett visst mått av både fysisk och mental träning för att må bra. Utomhus behöver den få utlopp för sin energi, för att vara lugn och harmonisk inomhus."
    Då tar jag tillbaka mitt uttalande om att pinschrar är bra förstagångshundar Cool
    Fast jag tycker inte att dom skriver det på hemsidan att dom behöver så mycket motion/stimulans som 3-4 timmar per dag.
    Alltid får man lära sig ngt nytt! Glad
  • subkutan

Rasen kanske spelar mindre roll då det gäller uppfostran.
    Däremot såelar rasen all roll när det gäller vad man är intresserad av att ge sin hund o använda sin hund till.
    Jag skulle tex inte köpa en rottweiler om jag var ute efter en apporterande fågelhund..

Svar på tråden förstagångshund?!