En renrasig reggad hund - mellan 7000 och 11000 i inköp.
Kostnader per månad för min hund:
skitfoder 150kr (han fungerar på det och då tänker jag inte lägga ut multum på en färgglad påse)
försäkring 2-300 (minns ej, autogiro..)
Engångskostnader:
Har ett koppel och ett halsband som vi använder till vardags (inköpspris kanske 300 sammanlagt).
Klotång för 149 kr som håller hela livet.
En gummikarda för att ta bort lite hår. Ca 100 kr.
Sedan eftersom jag tränar min hund tillkommer lite träningsattiraljer men det är ju inget som är nödvändigt till en sällskapshund.
Med träningsattiraljer menar jag (förutom skyddsärm, specialsele osv) BRA, hårda, bollar med snöre. Skitdyra (runt 100) men om man bara ska "kasta boll" kan man ju köpa tennisbollar i trepack på Dollarstore för ngn tia :)
Ger inte min hund tuggben, förutom märgben fr Ica (fyrapack ca 15kr) ngn gång emellanåt.
Han har inga leksaker inne (inne vilar man, inte leker
), men om man vill ha det åt sin hund går det att göra egna av tec gamla hopknutna handdukar.
Hundgodis, om man vill ha det, kan man göra enkelt o billigt av blodpudding som man torkar i ugnen.
Det som kostar, och måste kosta, är alltså mat och försäkring.
Och att ha en slant undanstoppad om man skulle behöva besöka vetrinär.
Det behöver inte vara dyrt med hund - man behöver inte köpa en massa dyra och onödiga leksaker, godis, vitaminer, kläder, hundra halsband etc...
Tycker att många har alldeles för mkt saker åt sina djur - och har man råd - go ahead! :)
Själv lever jag lite efter filosofin att inte konsumera för mkt...