Inlägg från: Funkyiore |Visa alla inlägg
  • Funkyiore

förstagångshund?!

När jag o min man träffades, hade han en blandras; bordercollie-belgisk fårhund (men vi var tvungna att ge bort hunden till en kollega pga min dotters astma) och jag hade noll erfarenhet av hundar eftersom min fars astma hindrade min "ursprungsfamilj" att ha husdjur.
    Hur som helst, min mans hund, Indy, var väldigt lätt att handskas med. Det Indy behövde var 1h motion om dagen, helgerna blev det ju lite mer, samt "hjärngympa". Han var/är otroligt snäll. Jag hade inga problem att få honom att lyda och eftersom han var bara 2 mån då jag kom in i "flocken", var han inte "färdiguppfostrad".
    Jag har dock varit och lyssnat på en "föreläsare" med stor erfarenhet av hundar och enligt honom, spelar rasen mindre roll och positionen i "ursprungsflocken" större roll.

• Funkyiore
    subkutan skrev 2008-10-18 19:50:22 följande:
    Rasen kanske spelar mindre roll då det gäller uppfostran. Däremot såelar rasen all roll när det gäller vad man är intresserad av att ge sin hund o använda sin hund till. Jag skulle tex inte köpa en rottweiler om jag var ute efter en apporterande fågelhund..
    Givetvis är det så. Men däremot kan man väl ha en jakthund som enbart sällskap? Dock kräver de mycket motion, eller?
  • Funkyiore

Cilla R skrev 2008-10-18 19:59:35 följande:

Kanske ska komma med något förslag också Jag vet inte riktigt vilken storlek du rär ute efter, men frallor är jag helt kär i! Vi har en mops och jag ääälskar den rasen, men frallan kommer alltid att ligga nära hjärtat. Rolig hund i lagom förpackning.
    Min dotter vill ha en mops. Jag vill ha en Berner. Av allt vi läst om hundar, så verkar de raserna passa oss bäst. Men ursäkta en hundanalfabet; vad är "fralla" för ras?
  • Funkyiore
    seacucumber skrev 2008-10-18 20:19:14 följande:
    fralla e fransk bulldog ;)
    Hahaha! Tack! Min man gissade på det, men jag var för upptagen med fl för att registrera vad han sa
Svar på tråden förstagångshund?!