• Linda

Någon som har ett bra tipps på hur man får bort läsk från tangentbordet??

Min kära man råkade liksom spilla ut en Cola för ett par dagar sedan och nu sitter flera knappar liksom fast. N t.ex......antingen blir det ingen bokstav alls eller oxå blir det nnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn liiiiiite jobbigt! *blir galen* Kan man öpnna upp på något sätt?

• Svar på tråden Någon som har ett bra tipps på hur man får bort läsk från tangentbordet??
  • Twilight

Det är bara att plcoka bort tangenterna och göra rent dem... Ryck o slit lite för det ska gå.

• Linda

Tack för tippset.....hoppas det inte går söner bara.....

• vivianne

Se bara till att ta en tangent i taget. En kompis till mig tog loss en hel hög samtidigt och sen visste hon inte vilken som skulle sitta vart

• Mistoffelees

Spillde cocacola över min lillebrors tangentbord, han fick ta loss alla knapparna och göra rent under. Han var inte glad.Herregud vad mycket damm och smuts det samlas där, även om man inte spiller cocacola i

Man får ta och lägga upp dem på bordet, i samma ordning som på tangentbordet.

• MLME

Går detta även på en laptop?

• Åsa

Problemet stod med i "PC för Dummies" när jag läste den för några år sedan . De talar dock om akuta åtgårder när man hällt ut colan ( i deras fall). Då vänder man upp och ner på tangentbordet så att så mycket som möjligt rinner ut och låter det torka i några dagar innan man använder det igen. De påpekar också att i vilket fall är tangentbordets livslängd förkortad då damm etc kommer att fastna mer inne i tangentbordet. Stod inget om rengöring på insidan som jag minns, hoppas det funkar.

• Stina B

Du har ju redan fått tips om hur du ska få bort colan, så här kommer ett annat litet tips i sammanhanget :

Dammsug ALDRIG ett tangentbord!
    Det har nämligen jag gjort. EN gång. . Har en mycket bra dammsugare och tangenterna bara rasslade in i rasande fart i denna. Sedan fick jag ägna resten av dagen åt att sortera (!) dammsugarpåsen. Tangentknapparna var lika grå som dammet i påsen och därmed svåra att hitta allihop... Tillslut fick jag dock alla knapparna på plats, men det finns ju roligare sysselsättningar.

Klantigt, javisst!

Mvh Stina

• nassepånken

sortera tangenter är ju roligt... för många år sen slog jag sönder ett tangentbord i ett raseriutbrott. det blev en natts pysslande...

• penapöna

Stina B, jag dammsuger mitt tangentbord varje vecka, har den här mjuka runda munstycket (eller vad det nu heter) och det fungerar jättebra! Oftast har jag även datorn på så då händer det lite allt möjligt när jag kommer åt konstiga kommandon.

• Phillippa

Jag har också provat att dammsuga tangentbordet! RaTaTaTaTa... lät det och så fick jag plocka ut alla tangenter ur dammsugarpåsen och börja pussla. Jag rekomenderar dig alltså att INTE dammsuga tangentbordet!!!

• Linda

He, he.....låter som en del onödigt jobb att få pussla ihop tengentbordet igen....
    Uppdatering om vårat tangentbord: Maken min har helt sonika lämnat in det hos affären eftersom han kom på att vi fortfarande har försäkring kvar som täcker. Så nu blir det förhoppningsvis fixat.......med alla tangenter på rätt plats!

• vivianne

Bara en tanke: Ni vet hur det går bra att tvätta t.ex. legobitar i tvättmaskinen i tvättpåse. Borde inte det gå lika bra att tvätta tangenterna... De kan ju bli lite sunkiga med tiden. Eller försvinner kanske texten i tvätten?

• Stina B

Vivianne: Vem vill prova först?

• Jennie Brunflo

Okej....tvätta tangenterna i maskin. Det har min kompis gjort!
    Det funkade utmärkt. Hon tog en tvättpåse för underkläder och la alla tangenterna i. Sedan körde hon i 60 grader tillsammans med vanlig 60 graders tvätt.
    De blev RENA!!!!

Kan även tillägga att hon rengjorde tangentbordet under tangenterna med tandborste och tops. Så den som har liiiiiiiiiiiiiiiiiite att göra kan ju göra det också!

• Dinturiel

Varför inte bara ta en tops och fönsterputs eller vatten?

• CeNedra

Min lilla skrutt har ett eget tangentbord som han just kräktes över *ler* så denna tråd var lärorik. Tror tangenterna skulle må bra av en 60 graders maskintvätt, även innan.

• Themis

En del tangentbord har "avloppshål" undertill, då kan man testa att skölja genom med vatten och låta torka länge. (Ni fattar att ni ska dra ur sladden först, okej?)

Om det inte funkar och tangentbordet glappar eller gör aaaaaaaaaaaaaaaa osv pga socker på kretskortet:

Man kan ofta plocka itu hela tangentbordet med hjälp av en liten skruvmejsel, bänd försiktigt i plastskarvarna. Ta bort tangenterna, ta ut kretskortet under och skölj av alla läskdrabbade delar i vatten. Då blir det helt rent från smulor och annat guck också. Ställ i diskstället som vanligt och låt torka, helst över natten. Var försiktig så att du inte zappar kretskortet med statisk elektricitet.

Jag spillde stark saft i mitt tangentbord 12 timmar före deadline för en inlämning en gång och det fick bara torka 4 timmar, men det funkade perfekt efter disk.

• Sparvel

Min man brukar diska sitt tangentbord...

Svar på tråden Någon som har ett bra tipps på hur man får bort läsk från tangentbordet??