• Syth

Ni som började med välling tidigt, när började ni?

Undrar när man tidigast kan börja ge välling? Hur har ni gjort? Vilken välling är bäst att börja med?

• Svar på tråden Ni som började med välling tidigt, när började ni?
  • jewellery88

Jag undrar också, men jag har hört att anledningen till varför välling rekommenderas från 6 månader är för att det är bäst att helamma tills dess. Men vi som inte ammar, eller har hungriga barn borde, enligt vad jag tycker kunna följa det som rekommenderas i andra länder såsom finland. Där ger man välling från 4 månader och det är enligt vad jag hört samma innehåll som här.

• frk Carlsson

Jag har gett bägge mina barn välling från 5,5 mån, och det finns ju bara typ de från 6 mån i butik, så vill man börja tidigare så är dem som står till buds. Jag har gett ersättning som tillägg till amningen istället innan 5,5 mån.

Välling är ganska så "stabbigt" - så jag tror att det är därför man kanske ska vänta med den också, barnet ska väl ha börjat med smakisar och gröt och visat att det är Ok? Eller har jag fel?

Tuva 060524 och Vilda 080422 är mina chix!
  • Hemliga 72an

Jag började när lillebror var korrigerat 4 månader! han var då 6 månader men 2 månader prematur. hans mage klarade av det och idag äter han allt problem.

Helvetet är öppet!
  • sara 00

jag började med välling när min son var 4,5 månader. han blev inte riktigt mätt på ersättningen så jag tog hälften välling och hälften ersättning i varje flaska i början. hans mage tålde vällingen väldigt bra så efter cc en månad så slutade jag med ersättningen helt. det funkade jättebra!

• trisha

jag började med välling när min son fyllde 4månader....konstigt nog så blev hans mage bättre av det...han bajsar varannan dag istället för en gång i veckan som han gjorde när jag ammade och gav ersättning.

• monica f

det finns nestles majvälling som du kan ge från 4 månader.

• baby nu

gav nestles majsvälling från 2½ månad..gick bra det,den är mild.

• ForeverAlice

Vi fick börja vid 5 månader för tjejen blev inte mätt några längre stunder på det andra.
    Började med majsvälling och började senare att blanda majs och fullkorn innan vi gick över helt till fullkorn.

• Camelia79

Tycker det är helt sjukt att börja med välling så tidigt som 2 1/2mån då är det ju ersättning som är den viktigaste matkällan, om man inte ammar. När min son var 5mån rekomenderade bvc inte välling för deras tarmar ej är utvecklade för välling.
    De sa att jag skulle börja med det vid 6mån.

• baby nu

det finns så mycket rekommendationer..konstigt nog är det samma som gäller för 4kgs bebisar som 7kgs bebisar t.ex.??Nya direktiv och rön hela tiden..suck..Blir rätt mkt ersättning för ett stort barn som inte blir mätt annars,tycker det är värre att tänja deras stackars lilla magsäck till max med mycket vätska!bättre att han får ngt som ger lite mera mättnad..funkar för oss iaf.Alla gör vi olika!

• Gulmaskros

3 månader, blandade majsvälling och ersättning 50/50.

• Vaniljkex

Har i England finns det ersattning utan spannmal for hungrigare bebisar fran i princip alla ersattingsmarkena, sa att man inte ska behova borja med riktig mat for tidigt. Finns det kanske nagon liknande produkt i Sverige?

• Gulmaskros

Nej för i Sverige skall man bara amma..

Majsvälling och risvälling är enda alternativet här.

• Vaniljkex

Dumt att det inte finns bra alternativ till valling!

Amma ska man har oxa - det uppmuntras alla att gora fullt ut och lange. Men in verkligheten ar det inte mojligt for alla, eller sa vill man inte av nagon anledning, och sa ar det ju i Sverige oxa.

• Twixie

Frågade BVC när äldsta var 4 mån varför det finns gröt från 4 mån men vällingen är från 6 mån då innehållet i princip är detsamma. Samma saker, vara i annan ordning av de första. Hennes svar var att man inte rekommenderar välling förrän från 6 mån just för att man inte vill att barn som ammas inte ska börja med nappflaska för tidigt då många barn sedan föredrar flaska framför tutte. Därför menade hon att vi som gett nappflaska från det att sonen var en vecka kunde börja så smått med välling istället för gröt. Jag frågade då sonen inte alls gillade gröt. Så äldsta var 5 mån när vi började och yngsta var 4,5 mån när vi började med välling. Yngsta gillar dock inte smaken av välling så vi har fått lägga ned det (Han gillar inte gröt heller...).

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღ Malte ღ¸.?°´¯)
  • Syth

Har försökt med välling ett par gånger nu, men det ratas. Dels rinner det för fort från flaskan jag använder, måste införskaffa en ny (åh denna flaskdjungel, suck). Sen gillar lillen inte smaken av havre -havregröt har han nu också ratat. Vad kan man ge istället? Majsvälling är väl stoppande så det funkar inte. Finns risvälling? Eller något annat alternativ?

Förresten, vilka flaskor använder ni? Jag har dr browns till ersättning, rinner rätt långsamt ur dem. Kan ni rekommmendera någon vällingflaska som det rinner långsamt ur?

• Spartacus

men ge ersättning typ NAN tills barnet blivit lite äldre? man rekommenderar väl utifrån spädbarns känsliga magar... finns ju NAN 3 som är för lite äldre.

jag har börjat lite tidigare med allt eftersom jag har en stor och matglad tjej, men inte mer än en månad i förväg.. började med välling och grötportioner när hon var ca 5 månader.

nu är hon typ 7 och äter det som jag äter till frukost, alltså vanliga gröter och välling

• Twixie

Syth - Risvälling är också stoppande men om du har lite typ messmör eller annat som är lättande för magen tycker jag att det funkar kanon. Äter/dricker han välling många gånger så har jag det inte alla gånger. Är det bara en gång per dag så har jag haft i det om han i övrigt ätit "tjockande" mat.

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღ Malte ღ¸.?°´¯)
Svar på tråden Ni som började med välling tidigt, när började ni?